به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۴
 
۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۲۸۶۹۷۹

چگونه باتری موبایل خود را سالم نگه داشته و طول عمر آن را افزایش دهیم؟

گروه علم و فناوری: امروزه گوشی از جمله وسیله هایی می باشد که بسیار استفاده می شود و دست بزرگ و کوچک دیده می شود.
این روز ها با افزایش قیمت ها گوشی ها نیز افزایش قیمت نجومی داشتند به طوریکه در صورت آسیب دیدن گوشی جایگزین کردن آن افراد را دچار مشکل می کند. بنابراین بهتر است از هرگونه آسیبی جلوگیری شود.
از اجزای مهم گوشی که در عملکرد گوشی بسیار موثر می باشد باتری گوشی است. باتری یکی از بخش های اصلی سخت افزاری در گوشی محسوب می شود و هیچ گوشی ای وجود ندارد که بتواند بدون باتری کار کند و یا حتی روشن شود پس بهتر است در نگهداری آن کمی توجه کنیم تا مشکلی پیش نیاید و دچار آسیب جدی نشود.

انواع باتری گوشی
باتری های یون لیتیومی
این نوع باتری ها نسل دوم تجاری باتری ها در دستگاه های الکترونیکی می باشند که با علامت Li-On مشخص می شوند که روی بدنه و یا دفترچه ی محصول استفاده می شود. باتری های یون لیتیومی در موبایل و تبلت مورد استفاده قرار می گیرند که امروزه در حال تعویض می باشند. این نوع باتری نباید تخلیه شوند  و حداقل باید 10 درصد شارژ داشته باشند. توجه داشته باشید که در هنگام شارژ شدن تا 100 درصد باید شارژ شوند.



باتری های نیکل متال هیدرید
باتری های نیکل متال هیدرید با حذف کردن فلز کادمیوم از ترکیب اصلی باتری به وجود آمده اند که شباهت بسیاری به نوع نیکل کادمیوم دارد. این نوع باتری قابل شارژ است و از ویژگی های آن می توان به سریع شارژ شدن و ظفیت افزایش یافته آن ها اشاره کرد. در مقابل سریع شارژ شدن باتری سریع تر نیز تخلیه می شود که باعث کاهش طول عمر مفید این نوع باتری می شود.

باتری های لیتیوم پلیمری
این نوع باتری ها نسل جدید باتری ها هستند که محدودیت کمتری داشته و نسبت به سایر انواع باتری سبک و ایمن می باشد. این نوع باتری ها با علامت Li-Po مشخص می شوند. باتری های لیتیوم پلیمری هیچ محدودیتی در کاربرد ندارند و حتی در هنگام متصل شدن به کامپیوتر توسط پورت USB قابلیت شارژ شدن دارند. در هنگام شارژ کردن نیاز نیست شارژز این باتری ها تا 100 درصد انجام شود و این از امکاناتی هست که سازندگان این باتری در آن تعبیه کرده اند تا طول عمر باتری بالا رود.

باتری های نیکل کادمیوم
باتریهای نیکل کادمیوم نسل تجاری اول باتری ها می باشند که برای استفاده نوت بوک و موبایل تولید انبوده می شدند. برای مشخص کردن این نوع باتری ها از علامت  Ni-Cd و یا نیکل-کادمیوم استفاده می شود اما این نوع باتری ها امروزه از میدان خارج شده اند.
در بین باتری های نام برده شده باتری های نیکل هیدرید و لیتیوم یون می باشند که هر دو قابل شارژ بوده و نسبت به باتری های دیگر زباله ی کمتری تولید می کنند که با توجه به باتری های یکبار مصرف ارزش طولانی مدت بیشتری به مصرف کننده ارائه می دهند.



چگونه باتری گوشی را سالم نگهداریم؟
برای اینکه طول عمر باتری گوشی افزایش یابد و باتری سالم بماند بهتر است به طور کلی نکاتی را رعایت کنید.
1.    توجه داشته باشید که شارژ باتری گوشی نباید کمتر از 20 درصد شود و همینطور توجه داشته باشید در هنگام شارژ کردن شارژ آن بیش از 80 درصد نشود
2.    نکته ی دیگری که بسیار با آن مواجه می شویم کار کردن با گوشی هنگام متصل بودن به کابل شارژ می‌باشد. بهتر است بدانید بازی کردن و اجرا کردن برنامه های سنگین در هنگام شارژ باتری باعث خرابی باتری و کاهش داغ شدن و باد کردن باتری گوشی می شود.
3.    بهتر است برنامه های در حال اجرا در پس زمینه را ببندید که میزان باتری را کاهش ندهند و باتری را خالی نکند. بهتر است هنگامی که با بلوتوث و وای فای کار ندارید این موارد را غیر فعال کنید که باتری کمتری مصرف شود.
4.    از مواردی که در طول عمر باتری تاثیرگذار می باشد دمای محیط می باشد بنابراین بهتر است مواظب باشید که باتری بیش از حد گرذم و یا سرد نشود. به عنوان مثال در روز های گرم تابستان که تابش آفتاب شدید است گوشی خود را در برابر تابش آفتاب قرار ندهید چراکه این مورد باعث می شود مقاومت درونی باتری کم شده و زودتر فرسوده شود.
5.    یکی از بخش های پر مصرف در گوشی روشنایی است که برای روشن ماندن مقدار زیادی باتری مصرف می کند. می توانید میزان روشنایی گوشی را تاحدودی کم کنید تا باتری زیادی مصرف نکند.
6.    ویبره از سری آپشن هایی می باشد که مصرف باتری را افزایش می دهد چرا که موتور های الکتریکی استفاده شده برای ویبره به انرژی بالایی برای فعالیت نیاز دارند بنابراین اگر دستگاه موبایل شما مدام در حالت ویبره باشد باتری را سریع تخلیه می کند.
7.    اگر بنابه دلایلی نتوانستید به موقع گوشی خود را به شارژ متصل کنید هنگامی که به درصد های پایانی رسید بهتر است گوشی را خاموش کنید اما اگر نیاز به گوشی داشتید بهترین راه حل استفاده از حالت ذخیره باتری می باشد که دیرتر باتری خالی شود.
8.    تنظیم همگام سازی می تواند به شما کمک کند تا دیرتر باتری شما خالی شود و سالم بماند. همگام سازی اگر در بازه های طولانی تری تنظیم شود برنامه کمتری در پس مینه باتری استفاده می کند که این موضوع به سالم ماندن باتری کمک می کند. در حالت همگام سازی بخش مخاطبین گوشی و ایمیل ها در پس زمینه در حالت اجرا قرار دارند و باتری مصرف می کنند اگر بازه طولانی شود باتری زیادی برای کسب اطلاعات از سایت های متنوع صرف می شود.



این روش ها یک سری روش های کلی برای سالم ماندن باتری گوشی و افزایش طول عمر مفید آن می باشد. با رعایت این نکات باعث می شوند که در هزینه نیز صرفه جویی شود و در کوتاه مدت مجبور به تعویض گوشی و یا باتری گوشی نشوید. اگر روش های بالا در درتر تخلیه شدن باتری تاثیری نداشت به احتمال زیاد نیاز به تعویض باتری و تهیه باتری جدید داشته باشید. استارموبو ارائه کننده باتری موبایل  و لوازم جانبی می باشد که برای تهیه باتری موبایل می توانید به سایت starmobo.com مراجعه کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها