به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب : ۲۹۰۰۸۸
بازار سیاه اسلحه افغانستان و خطرات آن برای کشورهای همسایه

تلاش تروریست‌های طالبان برای راه‌اندازی هلیکوپترهای بلک‌هاوک!

تلاش تروریست‌های طالبان برای راه‌اندازی هلیکوپترهای بلک‌هاوک!
گروه بین‌الملل: از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱، ایالات متحده آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات تحویل ارتش ملی افغانستان دادند. با فرو ریختن شالوده ارتش افغانستان و دسترسی تروریست‌های طالبان به انبارهای مهمات و تسلیحات آن، خطر راه‌یابی آن‌ها به بازار سیاه و استفاده گروه‌های تروریستی یا خلاف‌کار افزایش یافته است. تسلیحات و تجهیزاتی که از نظر پیشرفته بودن در سطح فناوری بالاتر از برخی از همسایگان افغانستان قرار می‌گیرند.

در اینجا به بررسی تسلیحات سبک و تجهیزات جانبی که به تصرف گروه تروریستی طالبان درآمده است اشاره می‌کنیم، مواردی که اگر به بازار سیاه راه یابند می‌توانند مشکل آفرین باشند. مانند آن چیزی که در زمان ظهور گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) در سال ۲۰۱۴ و تصرف انبارهای تسلیحات و مهمات ارتش عراق توسط داعش شاهد آن بودیم. تسلیحات سبکی که تصاویر و ویدیوهای آن در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، نشان می‌دهد که سلاح‌های سبکی چون تفنگ‌های تهاجمی M-16A2/A4، کارابین‌های M-4 Carbine، سلاح‌های اتوماتیک پیاده‌نظام (SAW) M-249، تیربارهای چند منظوره M-240، نارنجک‌اندازهای ۴۰ میلی‌متری M-203 که به زیر لوله سلاح‌های تهاجمی M-16/M-4 بسته می‌شوند و تفنگ تک‌تیرانداز M-24 به دست تروریست‌های طالبان افتاده است. طبق آمار ۱۰۴ هزار قبضه از انواع M-16A2/A4 و ۱۰ هزار قبضه M-4 Carbine بدست این گروه تروریستی افتاده و از مابقی تسلیحات گفته شده آمار دقیقی در دسترس نیست. در کنار این سلاح‌ها، لیست بلند بالایی از تجهیزات جانبی فراوانی نیز که آمریکا و متحدانش تحویل ارتش ملی افغانستان داده‌اند نیز وجود دارد که استفاده از آن‌ها در کنار سلاح‌های نام برده عملکرد نیروی نظامی را در سناریوهای مختلف دو چندان می‌سازد. 

......
تلاش تروریستهای طالبان برای راه اندازی هلیکوپتر بلک هاوک آمریکایی! (تعداد نامعلومی
شرکت دولتی صادرکننده تسلیحات: "روسوبورون‌اکسپورت" روسیه: بیش از ۱۰۰ هلی‌کوپتر ساخت روسیه بعد از سقوط کابل به دست طالبان افتاده‌ است.
از این هلیکوپتر پیشرفته آمریکایی در اختیار طالبان قرار گرفته است)


از جمله این تجهیزات جانبی ثبت شده می‌توان به انواع سایت‌های رِددات و اُپتیکی اشاره کرد که به راحتی بر روی ریل‌های استاندارد پیکاتینی قابل نصب هستند و در شب و روز می‌توان کمال استفاده را از آن‌ها در شرایط مختلف نبرد حاصل کرد. سری سایت‌های رِددات COMP M-2 و COMP M-4 ساخت شرکت Aimpoint و سایت‌های اُپتیکی ACOG TA01/TA32 ساخت شرکت Trijicon با توانایی بزرگ‌نمایی ۴ برابر از جمله سایت‌های نشانه‌روی هستند که به ارتش افغانستان تحویل داده شده بودند. سایت‌های ماژول لیزری معمولی و مادون قرمز نیز از جمله تجهیزات جانبی هستند که به غنیمت تروریست‌های طالبان در آمده‌اند و استفاده از آن‌ها توسط گروه‌های شورشی، علیه کشورهایی که از نظر فناوری نظامی در سطح پایین‌تری قرار دارند، در سناریوهای مختلف به خصوص در عملیات شبانه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از جمله این تجهیزات می‌توان به ماژول AN/PEQ-2A یا AN/PEQ-15 ساخت L3HARRIS یا M6X ساخت شرکت Surefire اشاره کرد.

و در آخر می توان از صدا خفه‌کن‌ها نام برد. صدا خفه‌کن‌هایی با قابلیت جدا شوندگی سریع و ترکیب آن‌ها با سلاحی چون M-4 و ماژول لیزری مادون قرمز در عملیات‌های شبانه می‌تواند علیه نیروی امنیتی که از تجهیزات بسیار ساده نظامی استفاده می‌کند به شدت خطرآفرین باشد. در طول عملیات شبانه استفاده از صدا خفه‌کن صدای شلیک و نور تولیدی حاصل از آن را کاهش داده و استفاده از لیزر مادون قرمز که تنها با تجهیزات دید در شب قابل دیدن است، می‌تواند به نیروی مهاجم کمک بسزایی در غلبه بر نیروی مدافع نماید. مرزهای شرقی ایران همواره نقاطی ناامن در سال‌های اخیر تلقی شده‌اند و متاسفانه بارها صحنه درگیری و کشته شدن تعداد بسیار زیادی از نیروهای وظیفه و کادر بوده که عمده دلیل آن نبود تجهیزات مناسب برای محافظت و مقابله به مثل بوده است. حتی تصور این موضوع که این تجهیزات ارتش افغانستان به بازار سیاه راه پیدا کرده و توسط گروه‌های مسلح ستیزه‌جو که در مرزهای شرقی ایران فعالیت دارند به کار گرفته شوند، ذهن هر کارشناس یا فرمانده‌ای را به شدت مشغول خود می‌سازد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها