به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۲۹۲۷۶۲

اولویت ایران؛ ثبات و آرامش در افغانستان

اولویت ایران؛ ثبات و آرامش در افغانستان
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که اولویت ایران ثبات و آرامش در افغانستان و تحقق اراده و خواست مردم این کشور است، گفت:‌در نشست امروز وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان توافق شد نشست بعدی طی یکی دو ماه آینده در تهران برگزار شود.
 سعید خطیب‌زاده درباره نشست مجازی وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان اظهار داشت: این نشست در جریان است و این نشست متعاقب اجلاس نمایندگان ویژه بود که چند روز پیش به صورت مجازی برگزار شد. دستورکار اصلی هم چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن به یک افغانستان آرام و با صلح و ثبات است.
وی افزود: وزرای خارجه کشورهای حاضر نقطه نظرات خودشان را گفتند. آقای امیرعبداللهیان نیز مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را برشمرد و ایشان در این نشست تأکید داشت که مسبب و مسئول وضعیت فعلی در افغانستان اشغالگری ایالات متحده است و بیش از ۲ دهه حضور نامشروع آمریکا در افغانستان و رنج و دردی که به مردم افغانستان داده است و الان باید از همه بضاعت رهبران و مردم افغانستان استفاده شود و کشورهای همسایه هم کمک کنند تا ان‌شاءالله به یک صلح پایدار برسیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان رخ داده است و همه باید به گفت‌وگو به عنوان اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه هم باید کمک کنند این دخالت خارجی اتفاق نیفتد.  اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق اراده و خواست مردم افغانستان است. اولویت ثبات و آرامش است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان است. بر ضرورت کمک‌های بشردوستانه و رعایت حق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تأکید شد.
وی گفت:‌ نگرانی جدی وزرای خارجه کشورهای همسایه از تروریسم در افغانستان بود و این‌که حتما طالبان باید فاصله بگیرند و اجازه ندهند تروریسم دوباره در افغانستان شکل بگیرد. مرزها آرام باشد و گذرگاه‌های مرزی برای کمک و تسهیل امور مردم افغانستان باز بماند و مواردی از این دست.  توافق شد نشست آتی در تهران برگزار شود و اگر فضای پاندمی کرونا اجازه دهد این نشست طی یکی دو ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها