به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۲۹۵۰۰۳

استرداد سپر تاریخی به جمهوری «چک»

استرداد سپر تاریخی به جمهوری «چک»
گروه فرهنگی: «موزه فیلادلفیا» یک سپر تاریخی تشریفاتی را که توسط نازی‌ها مصادره شده بود به جمهوری «چک» بازمی‌گرداند.به گزارش ایسنا، موزه هنر فیلادلفیا در ایالات متحده، یک سپر تشریفاتی قرن شانزدهمی را که در دوران جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها مصادره شده بود به جمهوری «چک» مکانی که این اثر تاریخی برای قرن‌ها در آن نگهداری می‌شد بازمی‌گرداند.
 
گفته می‌شود نقش و نگارهای این سپر تاریخی به دست «جیرولاما دا ترویسو» هنرمند ایتالیایی رنسانس خلق شده و بر روی آن صحنه‌ای از یک نبرد رومی نقش بسته است. گمان می‌رود از این سپر در مراسم‌های جشن پس از پیروزی در نبرد استفاده می‌شده است.این اثر تاریخی در حوالی ۱۹۳۸ تا ۱۹۳۹ توسط نازی‌ها مصادره شد.

این سپر که کارشناسان معتقدند قدمت آن به ۱۵۳۵ بازمی‌گردد در سال ۱۹۷۶ زمانی که یک تاجر تنباکو آن را به موزه «فیلادلفیا» هدیه کرد از مجموعه این موزه سر درآورد و از دهه ۷۰ میلادی در بخش سلاح‌ها و زره‌های این موزه به نمایش گذاشته شده است.

مسوولان موزه فیلادلفیا روند تعیین مالکیت این سپر را از سال ۲۰۱۶ با همکاری جمهوری چک آغاز کردند. «آرشیدوک فرانتس فردیناند» که ترور او در سال ۱۹۱۴ جرقه‌ای بر آغاز جنگ جهانی اول بود مالک مجموعه‌ای از سلاح‌ها و زره‌ها بود که در قلعه‌ای واقع در جنوب پراگ نگهداری می‌شد. پس از جنگ جهانی اول، دولت «چکسلواکی» مالکیت آن قلعه را در دست گرفت. با آغاز جنگ جهانی دوم، آلمان با تصاحب منطقه‌ای که قلعه در آن واقع شده بود، مجموعه سلاح‌ها را نیز توقیف کرد. در نتیجه موزه فیلادلفیا برای استرداد این اثر به جمهوری «چک» موافقت کرد.
برچسب ها: آثار تاریخی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها