به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۲۹۵۳۰۹
دانش آموزان هزینه پرداخت کارنامه را هم ندارند

انگار خوزستان جزئی از جغرافیای ایران نیست

انگار خوزستان جزئی از جغرافیای ایران نیست
گروه جامعه: مشکلات جنوب غرب استان خوزستان یکی دوتا نیست ؛ همین چندی پیش بسیاری از اهالی منطقه دام‌ها و زمین های کشاورزیشان را به دلیل بی آب از دست دادند؛ حالا نیز با شروع سال تحصیلی جدید خانواده‌های فقیر برای هزینه های مدرسه فرزندانشان کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته‌اند.

به گزارش ایلنا، با آغاز سال تحصیلی جدید مشکلات تهیه لوازم التحریر و ثبت نام دانش آموزان فقیر برای بسیاری از خانواده های ایرانی در  شرایط بد اقتصادی امروز  به مشکل تبدیل شده است. خانواده‌هایی که به نان شب محتاج بوده  و از تهیه لوازم مورد نیاز تحصیل فرزندانشان عاجزند. در این میان والدین دانش آموزان خوزستانی نیز با مشکلات بیشتری روبرویند. براساس خبری که چندی پیش در برخی سایت‌های خبری منتشر شد  قریب به 3 هزار  دانش‌آموز در شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل فقر مالی برای خرید لوازم مدرسه  دچار مشکل شده‌اند، البته بر اساس برخی منابع خبری آگاه  آمار واقعی در این شهرستان ها فراتر از آن چیزی است که گفته می شود.

دانش آموزان هزینه پرداخت کارنامه را هم ندارند
شهناز علیپور مدیر مدرسه شهید خزاعل روستای تنگه 3 آبادان درباره وضعیت بد اقتصادی بسیاری از دانش‌آموزان آبادانی گفت: امسال دانش آموزانم حتی توان مالی پرداخت 5 هزار تومان هزینه چاپ کارنامه‌شان را هم نداشتند.  این دانش آموزان تنها تماس می‌گرفتند که قبول شده اند یا خیر و وقتی از آنها می خواستم که به مدرسه مراجعه کنند و کارنامه‌شان را بگیرند در جواب  می گفتند خانم پول گرفتن کارنامه نداریم.

وی ادامه داد: 580 هزارتومان هزینه چاپ کارنامه های دانش آموزانم شد چرا که به دلیل عدم دسترسی به دکل اینترنت مجبور شدم کارنامه های شان را چاپ کنم. امسال تنها به 27 دانش آموزم توانستم لوازم التحریر بدهم چرا که توان مالی ام بیشتر از این نبود.علیپور افزود: بسیاری از دانش آموز  ما  کفش ندارد و در باران و سرما با دمپایی به مدرسه می آیند. اکثر اهالی این روستا فقیرند و از 153 دانش آموزش 80 نفرشان نیازمندند.

بیشتر  اهالی این روستا کارگر فصلی اند
وی عنوان کرد: بیشتر اهالی  روستا کارگر فصلی‌اند و هنگام برداشت خرما کار می‌کنند و مابقی سال بیکارند و وقتی برای کمک به خانه‌های شان می روم  از وضع زندگی شان معلوم است در تنگنای مالی قرار دارند. گاهی مادران این دانش آموزان به مدرسه برای گرفتن مقداری چای و قند به من مراجعه می کنند. پارسال هزینه کتاب 65 دانش آموزان را خودم پرداختم که 10 نفر آنها یتیم و خانواده بقیه  هم به لحاظ مالی فقیر بودند.

مردم اینجا صورت شان را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند
علیپور گفت: این مشکلات نه تنها در این روستا بلکه در سطح مدارس شهرستان آبادان هم وجود دارد. چند سال پیش در شهر آبادان دانش آموزی داشتم که مادرش برای مخارج زندگی شان در خانه های مردم کارگری می‌کرد .اما باز هم نمی توانست شکم بچه‌هایش را سیر کند.  مردم اینجا صورت شان را با سیلی سرخ نگه  می دارند.

زندگی مردم فاجعه بار تر از آن است که نقل شود
رئیس شورای شهر خرمشهر در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: اگر چه تعداد دانش آموزان بی بضاعت در این شهرستان بیشتر از ارقامی است که اعلام می شود اما افراد  فقیر خرمشهر کم نیستند که برای کمک هزینه‌های تحصیل آنان با تعدادی موسسه خیریه در ارتباط هستیم.عبدالنبی پورخلف ادامه داد: در جای جای این شهرستان اگر بازدید میدانی صورت بگیرد زندگی فلاکت بار مردم فاجعه بار تر از آن است که نقل شود. از جمله این مناطق محروم می توان به کوی آریا، زهیریه، عباره، طویجات، محرزی، سرحانیه، صد دستگاه، کوت شیخ و... اشاره کرد که بیشتر مردم این مناطق در فقر و فلاکت زندگی می کنند.

وی افزود: این مناطق جزو حاشیه شهر خرمشهرند که اغلب سرپرست خانوارهای آن بیکارند که برای کمک هزینه تحصیلی فرزندان شان از نهاد‌های مختلف‌ کمک می گیریم. اما به دلیل حجم نیازمندی ها این کمک ها جوابگوی نیاز مردم نیست.

یک فعال مدنی نیز در این باره گفت: در شهرستان های آبادان و خرمشهر کلی خانواده وجود دارد که زیر خط فقر زندگی می کنند که از تهیه کم ترین مایحتاج اولیه زندگی شان درمانده اند چه برسد به تهیه هزینه تحصیل فرزندانشان؛ در استان خوزستان خانواده های تحت حمایت نهادهای بهزیستی و کمیته امداد کم نیستند.آرش اشتهاردیان ادامه داد: آبان شهری است که تنها 2 منطقه مرفه نشین به نام های "بریم" و "بوارده" دارد که محل زندگی کارکنان شرکت نفت است و ساختارشان برای قبل از انقلاب و توسط انگلیسی ها ساخته شده است .تأسیسات فاضلاب، برق، آب و حتی فضای سبزشان با  مابقی شهر فرق دارد.

اشتهاردیان ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی ایران و عراق بارها مسئولان در مورد مشکلات زیر ساختی شهرستان آبادان صحبت کرده‌اند ولی تاکنون عملا اقدامی  برای رفع این مشکلات در منطقه شکل نگرفته و به نوعی می‌توان گفت مردم این شهرستان به دست فراموشی سپرده شده‌اند. مدام طغیان فاضلاب در همه جای شهر رخ می دهد و آسفات خیابان های شهر به بیش از 30 سال قبل بازمی گردد که تاکنون مورد بازسازی چندانی قرار نگرفته اند.

 انگار خوزستان جزئی از جغرافیای ایران نیست
این فعال مدنی عنوان کرد: جنوب غرب استان خوزستان در بحث عقب افتادگی به نوعی با استان سیستان و بلوچستان رقابت می کند و این مناطق انگار جزئی از  جغرافیای ایران حساب نمی شوند. اگر بخواهم مشکلات شهرستان آبادان را بنویسم خودش دایره المعارفی می شود.وی عنوان کرد: برای مشکلات با هر مسئولی از شهر که تماس بگیری پاسخگو نیست اینجا مردم  از صبح تا شب مجبورند برای هر چیزی دردسر بکشند.

دانش آموزان کم بضاعت را به ما معرفی کنید
مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان نیز با اشاره به  مشکلات دانش آموزان کم بضاعت شهرستان های آبادان و خرمشهر به ایلنا گفت: مشکلات اقتصادی دانش‌آموزان ما کم نیست اما  یکسری شرکت‌ها و دستگاه‌ها مانند منطقه آزاد اروند طبق مسئولیت‌های اجتماعی شان به ما در این خصوص  همکاری و کمک می‌کنند.  
کوروش مودت افزود: قطعا اگر این دانش آموزان را به رؤسای آموزش و پرورش و انجمن اولیا معرفی کنند در بین آنها بسته های لوازم تحریر، کیف و کفش و پوشاک توزیع می شود . مدیران مدارس، رؤسای آموزش و پرورش هم نسبت به شناسایی این دانش آموزان اقدام و اولیای‌شان نیز برای رفع مشکلات فرزندانشان مراجعه کنند تا در سال تحصیلی جدید  هیچ دانش‌آموزی بابت نداشتن هزینه لوازم تحریر یا خرید کتاب   از تحصیل باز نماند.
مودت گفت: بنا به رسالتم این را به تمامی رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهر‌ستان‌های استان اعلام کرده‌ام. دوباره هم می‌گویم  هر دانش‌آموزی که مشکلی برای هزینه تحصیل دارد فورا ما را در جریان بگذارند تا سریعا به مشکلات آنها رسیدگی کنیم. 

وی اضافه کرد :همیشه در جشن شکوفه ها و سایر موارد پیش قدم بوده‌ایم . حتی برای تهیه و توزیع تبلت در سطح کشور رتبه اول را در طرح هدایت داشتیم البته خیرین ما هم سنگ تمام گذاشتند. مودت در بخش دیگری از صحبت هایش به بازگشایی مدارس استان اشاره کرد و گفت :هر تصمیمی که از سوی وزارت آموزش و پرورش و مصوبه ستاد ملی کرونا گرفته شود ما نیز همان دستورات را در استان اجرا می کنیم.

وی  ادامه داد: در پروژه مهر و بازگشایی مدارس ، خوزستان را به هفت قطب و هر قطب را به یکی از معاونان این اداره کل و یا به عضو شورای معاونان تقسیم کرده‌ایم که مشکلات مدارس و دانش آموزان را رصد کنند.مودت گفت: با آغاز مهر، بازگشایی مدارس عشایری و روستایی کم جمعیت را داریم که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی آغاز به تحصیل می کنند. در این مناطق سال گذشته نیز مدارس تا اسفند ماه تعطیل نشد و حدود 120 هزار دانش آموز تا اسفند و بعد از آن به صورت حضوری تحصیل کردند.

وی تصریح کرد: با رعایت پروتکل های بهداشتی، تقسیم بندی و نوبت بندی کلاس ها برای بازگشایی مداری 3 تا گام داریم که گام اول همین مدارس عشایری و روستایی کم جمعیت هستند. گام دوم برای مدارس با جمعیت متوسط است که این مدارس زمانی آغاز به آموزش حضوری می کنند که واکسیناسیون معلمان، رانندگان و اولیا تمام شده و در آینده برای دانش آموزان هم واکسیناسیون پیش یینی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان بیان کرد: این دانش آموزان به صورت نوبت بندی، تلفیقی و ترکیبی در روزهای زوج و فرد در کلاس درس حاضر و روزانه نیز به صورت شیفتی و ساعتی می آیند.وی اضافه کرد: حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان برای در اولویت  قرار دارد. در  گام سوم هم اقدام به بازگشایی مدارس با جمعیت بالا انجام می شود که بازگشایی و حضور دانش آموزان بعد از واکسیناسیون آنها صورت می‌گیرد که باز هم نظر بر این است که این دانش آموزان با جمعیت کم و با رعایت شیوه نامه ها و فاصله گذاری بهداشتی در کلاس درس حاضر شوند.

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۱۱:۱۵
غزه و لبنان و ... مهمتره (377106)
رییسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۱۲:۲۸
خوزستان مظلو تر از ان است که تصور می شود...
این قصه تلخ و حزن انگیز را به که بگوییم خوزستان با ان همه منافع و پروت مردم اینقدر بدبخت و فلک زده؟؟؟؟تا کی؟؟؟؟؟ (377111)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۲۳:۰۹
مردم شهر باغملک و ایذه و مسجدسلیمان و لالی و اندیکا بسبار بسیار فقرن ولی انقدر شخصیتشان بالاست که اصلا تا الان فقرشونو رسانه ای نکردن (377138)
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۰:۱۴
آره عزیزم. بخاطرهمینه اهواز چندساله پر از مهاجرین این چند شهرستان شده.این بنده خداها که میگی کسی رو ندارن که براشون دلسوزی هم بکنه.بخاطرهمینه کسی ازشون بی خبرن (377150)
۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۲۳:۴۸
نفتش جزء ایرانه اما مردمش نه (377139)
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۰۰:۱۰
سلام تنها راه نجات کارگران از دست استعمار و فشار پیمانکار تعییر قانون کار با پیشنهاد وزارت کار و تصویب مجلس است و منظور من این است که شرایط کاری پیمانکاران شرکت های خصوصی با پرسنل قرلردادی وزارت نفت یکسان و رفع تبعید شود همه ما انسانیم خانواده داریم طبق قانون اساسی حق کار داریم و بر قرار نشدن عدالت حتی در خانواده هم چالش برانگیز است چه برسد به جامعه کارگری یک فرم مشخص برای قرارداد بین کارگر و پیمانکار تهیه شود مثل فرم استخدام کارگران قراردادی و پیمانی نفت تا این داستان یک بام و دو هوا بر چیده شو (377140)
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۰۷:۲۷
مردمی که ظلم رو‌قبول میکنن باید بدتر اینا به روزشون بیاد قبول کردن ظلم حکام از بدترین گناهاست .پس خداهم‌ با قومی که ظلم رو قبول میکنه کاری نداره (377142)
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۰۷:۵۱
وضعیت مردم شرق و شمال شرق خوزستان که از همه ی خوزستان بدتره ، لطفا مشکلات آنها رو هم منعکس کنید (377144)
برید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۰:۰۷
وای بر ما وای.... (377148)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۱:۳۴
استانی ثروتمند با مردمی مظلوم و فقیر (377154)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۱:۳۵
استانی ثروتمند با مردمی مظلوم و فقیر (377155)
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۱:۵۵
خوزستانی ها مظلومند (377159)
خوزستانی بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۹:۱۱
ایا این عدالت است که ثروتمندترین استان ایران و شاید هم ثروتمندترین در آسیا و خاورمیانه اینقدر فقیرباشد.ایا ازسرمایه ای که کشوررا می‌چرخاند نباید لااقل کمی از آن خرج خود مردم خوزستان شود؟ (377171)
رئیسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۱۳ ۰۹:۴۶
اقای نویسنده مگر هست؟؟؟؟
والله جز ایران نیست...
خوزستان افریقای ایران هست‌...
سمبل ناکارامدی و بی عرضگی مسولان کشور (377647)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها