به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۹۶۶۵۵
سوء تغذیه در هفت دهک جامعه

کارگران ایرانی به ارزان‌خوری روی آورده‌اند

کارگران ایرانی به ارزان‌خوری روی آورده‌اند
گروه اقتصادی: کوچک شدن سبد معیشتی مردم به ویژه کارگران موجب شده است تا مسائلی مانند تغذیه، آموزش به فرزندان، سلامت، تفریح و سایر نیاز‌های اجتماعی آنان در حاشیه قرار بگیرد و از سوی دیگر مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی آنان را مورد تهدید قرار دهد.

سوء تغذیه در هفت دهک جامعه
دو نهاد وزارت رفاه و مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش‌های جداگانه‌ای نسبت به سوء تغذیه در میان حداقل ۷ دهک جامعه هشدار داده‌اند.وزارت رفاه اجتماعی در گزارشی اعلام کرده است مصرف گوشت در کلیه دهک‌ها نصف شده و در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ مردم کمتر برنج، مرغ و لبنیات می‌خورند
.
همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده است ۷ دهک درآمدی در ایران دچار سوء تغذیه هستند به طوری که میانگین حداقل کالری موردنیاز روزانه بر مبنای گزارش وزارت بهداشت دو هزار و ۳۶۷ کالری در روز است، اما براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده در سال ۹۷ فقط سه دهک بالایی جامعه توانسته‌اند کالری موردنیاز روزانه خود را دریافت کنند. به عبارت دیگر هفت دهک جامعه، کمتر از استاندارد اعلامی وزارت بهداشت کالری مصرف کرده‌اند.سال گذشته نیز گزارشی منتشر شد که نشان از کاهش قدرت خرید برخی از افراد جامعه می‌داد که به جای گوشت، اسکلت مرغ و گوسفند را ترجیح می‌دهند.

ارزان خوری به جای درست خوری در میان کارگران ایرانی
فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورایعالی کار  با بیان اینکه گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس یا وزارت کار امر جدیدی برای فعالان کارگری نیست و حدود ۱۰ سال است که این آمار و ارقام را اعلام کرده‌اند، گفت: مصرف پروتئین‌ها، سبزی، میوه و برخی از اقلام خوراکی روز‌به روز در میان قشر کارگر کمتر و کمتر می‌شود.

وی افزود: یکی از مسائل دیگر جایگزین کردن این اقلام خوراکی از سوی جامعه کارگری است، این افراد به شدت به ارزان‌خوری روی آورده‌اند. مثلا این افراد گا‌ها نمی‌توانند پیتزای ۹۰ هزار تومانی بخرند و به فرزندانشان بدهند بلکه پیتزای ۱۴ هزار تومانی را که در برخی از جا‌ها تهیه و به فروش می‌رسد می‌خرند، محتویات این پیتزا مشخص است، یا یک پرس کباب کوبیده ۸۰ هزار تومانی را نمی‌توانند تهیه کنند بلکه کباب کوبیده ۱۵ هزار تومانی را تهیه می‌کنند.

افزایش بیماری‌های متابولیکی ناشی از سوء تغذیه
توفیقی ادامه داد: این ارزان خوری موجب شده است تا بیماری‌های متابولیکی و بیماری‌های وابسته به سبد غذایی به شدت در کشور رایج شود. نرخ سکته‌های قلبی، تسلب شرایین، کبد چرب و بیماری‌های مفسلی به شدت در قشر میان‌سال افزایش پیدا کرده است. عمده این مسائل به غذایی که افراد مصرف می‌کنند باز می‌گردد. ظرف ۵ سال آینده نیز بیماری‌های متابولیکی به شدت در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

این فعال کارگری یادآور شد: به دلیل اضافه‌کار و چند شغله بودن بسیاری از زوج‌ها دچار طلاق عاطفی شده‌اند چرا که زمانی ندارند با هم صحبتی داشته باشند، نهایتا گفت‌گوی این‌ها ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در روز است، این طلاق‌های عاطفی نرخ طلاق واقعی را افزایش داده و حتی منجر به خیانت‌های خانوادگی، خشونت‌های خانگی، رویکرد خانواده گریزی و دین‌گریزی در میان جوان‌ها شده است.

حذف واسطه گری و شایسته کردن کار
نماینده کارگران در شورایعالی کار با اشاره به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: این مرکز به جای اینکه در راستای تفکر صاحبان سرمایه و اتاق بازرگانی حرکت کند باید به موضوع مزد منصفانه و کار شایسته فکر کند. به جای اینکه تمام فشار خود را بر روی سرکوب مزدی بگذارد و ادعا کند مزد، مشکل کارفرما است، بیاید راستی آزمایی کرده و قیمت تمام شده کالاها را محاسبه کند. این مرکز بیاید هزینه‌های سربار و مبادله را که ناشی از دلال بازی، واسطه‌گری و رانت خواری در این کشور است، را محاسبه، مدیریت و حذف کرده و آن را در دستمزد محاسبه کند.

وی ادامه داد: کشور‌های مترقی این واسطه گری و دلالی را حذف کرده و آن را به سهم دستمزد اختصاص داده‌اند به همین دلیل دستمزد ۶۰ درصد بیشتر از قیمت تمام شده کالا است. با حذف دلالی و واسطه‌گری که سهمی در تولید ناخالص ملی ندارد، کار، شایسته می‌شود، دستمزد منصفانه شده، جامعه چابک و قدرت خرید مردم بالا می‌رود، وقتی قدرت خرید بالا رفت چرخ صنعت می‌چرخد و رونق می‌یابد.توفیقی در پایان تاکید کرد: اگر کار شایسته شود، نیاز نیست کارگر دو تا سه شغل داشته باشد و آسایش و آرامش خود را به خطر بیندازد، چرا که آنقدر بهره‌وری بالا می‌رود که حتی اضافه‌کار حذف می‌شود، چون اصلا نیاز نیست که این کار را انجام دهد.
مرجع : جامعه 24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۲۰:۰۱
تسلب شرایین... خیر قربان با صاد هست! (377461)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها