به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۲۹۸۲۲۰
بدون مذاکره امکان آزادسازی پول‌های ایران وجود ندارد

تا کی می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟

تا کی می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟
گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید آقای امیرعبدالهیان تیم خود را برای مذاکرات مشخص کند، در مذاکرات اگر تحریم‌ها برداشته شود پول‌های بلوکه شده هم آزاد خواهد شد.
علی بیگدلی،  در خصوص سناریوی پیش روی ایران در صورت تعلل در مذاکرات، اظهار کرد: قرار است هفته آینده آقای گروسی به ایران بیایند ولی هنوز به صورت قطعی و رسمی این خبر تائید نشده است. اگر ایران بخواهد روی همان خواسته‌های گذشته خود پافشاری کند این مرتبه برخلاف دوره گذشته من تصور می‌کنم شورای حکام، قطعنامه علیه ایران صادر کند. به خاطر اینکه مسئله آژانس و اختلافاتش با ایران به مرحله حساسی رسیده و چون ایران اجازه نمی‌دهد بر اساس مصوبات سال گذشته مجلس که کارشناس‌ها، فیلم‌ها را بررسی کنند این یک مشکل عمده‌ای شده و هم اینکه ایران سطح غنی سازی خود را به ۶۰ درصد افزایش داده است. او افزود: اگر قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر شود، پرونده به شورای امنیت می‌رود و کار مشکل خواهد شد و بار دیگر تحریم‌های سال ۲۰۱۵ وضع خواهد شد در ادامه هم چین و روسیه به قطعنامه شورای امنیت رای مثبت خواهند داد و آن وقت خدای ناکرده، اگر ذیل فصل هفتم برویم وضعیت خیلی پیچیده خواهد شد ولی امیدواریم کار به آنجا نرسد.
بیگدلی در خصوص ترکیب تیم مذاکره کننده جدید و اینکه این تیم باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ عنوان کرد: آقای امیرعبدالهیان در صحبتی که کردند گفتند، تیم ما در حال تشکیل شدن است ولی ایشان گفتند باید آمریکایی ها ۱۰ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ما را آزاد کنند به نظر من، این جزو همان شروطی است که باید در مذاکرات حل و فصل شود. بدون مذاکره امکان آزادسازی پول‌های ایران وجود ندارد.او ادامه داد: اول باید تیم ایشان وارد مذاکره شود و اگر به توافق رسیدند شبکه اینستکس باز می‌شود و پول‌های ایران آزاد خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی ضمن اینکه ترکیب تیم مذاکره کننده چه کسانی خواهند بود، باید معاون سیاسی رهبری این تیم را برعهده داشته باشد.
بیگدلی متذکر شد: باید آقای امیرعبدالهیان تیم خود را برای مذاکرات مشخص کند، در مذاکرات اگر تحریم‌ها برداشته شود پول‌های بلوکه شده هم آزاد خواهد شد اما اگر تحریم‌ها برداشته نشود و آقای گروسی نتواند با ایران به توافق برسد و ایران بخواهد روی خواسته‌های اولیه خود پافشاری کند، طبیعتا پول‌های بلوکه شده آزاد نخواهد شد.بیگدلی تصریح کرد: اخیرا برخی نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که بدون حل مسئله برجام، امکان اجرای سیاست‌های اقتصادی وجود ندارد. من در همه مصاحبههای خود، همواره گفتم بدون حل مسئله برجام به هیچ عناون ما امکان رهایی از فشارهای اقتصادی را نداریم. تنها راه رهایی ما از فشارهای اقتصادی پذیرش برجام و حل اختلافات‌مان با ۱+۵ است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: آمریکا گفته اگر ایران برای مذاکره آماده نشود خرید نفت چین را هم محدود و این کشور را از لحاظ اقتصادی تحریم خواهیم کرد. ما از لحاظ سیاسی و اقتصادی و از همه طرف، اهرم‌های فشار را تحمل می‌کنیم، از یک طرف اسرائیل در شمال و جنوب ما کریدورهای جدیدی را به وجود آورده و از لحاظ اقتصادی هم آمریکا و اروپا مدام به ما پیام می‌دهند که فشارهای اقتصادی و تحریم ها را زیادتر می کنیم بنابراین هر چه که ما جلوتر می‌رویم، فشارها و اهرم‌های اقتصادی و سیاسی بر ما بیشتر تحمیل خواهد شد.
او عنوان کرد: باید زودتر تیم مذاکره را آماده کنیم و اگر تا به حال هم تیم تشکیل نشده بخاطر این است که از فضایی که بعد از انتخابات و مخالفت‌هایی که قبلا شده بود، یعنی از فضای شریعتمداری و کیهان رها شویم و فاصله بگیریم. الان جامعه و حتی خود حکومت هم به این نتیجه رسیده که این پافشاری ها به نتیجه نخواهد رسید، در مجلس هم چنین ادعایی شده که باید حتما وارد مذاکرات شویم.
بیگدلی اضافه کرد: بنابراین ما باید نوع نگاه‌مان را به داخل، منطقه و فضای بین‌المللی تغییر بدهیم. ممکن است آقای جلیلی هم جزو تیم مذاکره کننده باشد و به احتمال زیاد خواهد بود ولی باید به این باور برسند که آن تفکرات و شعارهایی که در دوره قبل می‌دادند، به پایان رسیده و الان خودشان به مسئولیت رسیدند و هیچ راهی برای رهایی اقتصاد ایران از این بن بستی که گریبان ما را گرفته، جز اجرایی شدن برجام وجود ندارد.این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به این سوال که آیا راهی به جز مذاکره برای رفع تحریم‌ها وجود دارد، گفت: هیچ راه دیگری وجود ندارد و تا کی می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟ ما از زمان احمدی‌نژاد تحریم‌ها را دور زدیم به همین دلیل اقتصادمان به این شکل درآمده بنابراین مسیر منفی که در پیش گرفتیم، محصولش این شده که ما هر روز با داد، فغان و ناله مردم برای گرانی، مواجه هستیم.
او در پایان تاکید کرد: هیچ راهی جز سیاست تنش زدایی وجود ندارد و برای رهایی از این مشکلاتی که در آذربایجان و منطقه جنوب با آن مواجه هستیم، تنش زدایی مهمترین راه است که امیدوارم عملیاتی شود.




 
برچسب ها: برجام

۱۴۰۰/۰۷/۱۵ ۲۲:۰۶
برجام روحانی خیانت و برجام رئیسی افتخار است.عجب (377709)
رضا شفیعی اردستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ ۰۱:۰۵
مگر قراردادامضاء نکردند مگر توافق انجام نشد مگر ایران بصورت یکطرفه به مدت دو سال تمام مفاد قراردادها را تحت عنوان برجام انجام نداد امریکا و اروپا در این مسیر چه قدم مثبتی انجام دادند به غیر از اینکه ان مردک دیوانه به یکباره زد زیر همه چیز و قرارداد و توافق و برجام و وووو همه را پاره کرده و به ریش همگی خندید حالا این یکی تازه کاره اومده اون مردک خواب الوده را میگویم این اگر بتوانند تا کلیه مراکز اتمی ما را ویران و با لودر از رویش عبور کند به کمتر از این ها راصی نمیشوند ایا باید کشور را دو (377710)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها