به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۹
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۲۹۹۰۹۴

قیمت بخاری در بازار نجومی شد

قیمت بخاری در بازار نجومی شد
گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به فصل سرما قیمت بخاری نجومی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برخی بخاری‌های نفتی به بیش از هفت میلیون تومان رسیده است.همچنین برخی جت هیترهای دوگانه‌سوز که برای محل کار، کارخانه یا سالن‌های بزرگ استفاده می‌شود با قیمت ۱۱ تا ۳۴ میلیون تومان فروخته می‌شود. فعالان بازار می‌گویند بخاری دیگر در ساختمان‌های جدید کاربردی ندارد و به طور کلی در سال‌های اخیر تولید بخاری کاهش چشمگیری داشته است.همچنین عده‌ای معتقدند سبک تولید وسایل گرمایشی تغییر کرده است و یکی از دلایل نجومی شدن قیمت بخاری نیز به کاهش چشمگیر تولید بخاری ارتباط دارد.

در تهران تقاضا برای بخاری وجود ندارد
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: ۸۰ درصد مواد اولیه بخاری از آهن است. همچنین تولید بخاری هم به دلیل مجهز شدن ساختمان‌ها به وسایل گرمایشی و سرمایشی به روز کاهش پیدا کرده است. اما افزایش قیمت آهن، بخاری را گران کرده است.

محمدحسین اسلامیان توضیح داد: سبک تولید تغییر کرده است. در اکثر ساختمان‌ها پکیج و شومینه وجود دارد. در تهران دیگر متقاضی برای خرید بخاری وجود ندارد.او ادامه داد: شهرداری هم به سازندگان خانه مجوز تولید خانه با سیستم دودکش را نمی‌دهد. اکثر ساختمان‌ها به پکیج یا شوفاژ مجهز است. به همین دلیل تعداد فروشندگان و تولیدکنندگان بخاری هم اندک شده است.

چه تعداد تولیدکنندگان بخاری تعطیل شدند؟ به گفته اسلامیان، در دهه‌های گذشته ۵۰ شرکت، تولیدکننده بخاری بودند اما حالا به دلیل عدم تقاضا برای این کالا، تنها پنج شرکت بخاری تولید می‌کنند.او همچنین گفت: تولید بخاری دیگر صرفه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شدند. اکنون با تولید اندک بخاری برخی از این لوازم خانگی روانه شهرستان‌ها می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که از این پس تولید و مصرف بخاری به حداقل ممکن می‌رسد.

صادرات لوازم خانگی به عراق و افغانستان
گزارش‌ها نشان می‌دهد بخشی از وسایل گرمایشی و سرمایشی ما به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود اما حالا با تشدید تحریم‌ها و برخی درگیری‌های سیاسی در خاورمیانه به نظر می‌رسد صادرات لوازم خانگی کاهش پیدا کرده است.با این حال کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت به صدا و سیما گفته: «در حالی که در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم، این رقم سال گذشته به ۱۴۰ میلیون دلار رسید و امسال به ۲۰۰ میلیون دلار صادرات می‌رسیم.»
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها