به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۲۹۹۲۴۸

به هادی عامری متذکر شوید که فتنه‌گری نکند!

شادی طرفداران مقتدا صدر پس از اعلام پیروزی در انتخابات عراق، بغداد، ۱۱ اکتبر
شادی طرفداران مقتدا صدر پس از اعلام پیروزی در انتخابات عراق، بغداد، ۱۱ اکتبر
گروه سیاسی: دكتر علی شكوری‌راد (دبیر كل حزب اتحاد ملت ایران) در توییتی کنایه‌آمیز به مسوولان جمهوری اسلامی ایران نوشت: 


عواقب انتخابات پارلمانی عراق برای جمهوری اسلامی
احمد_زیدآبادی هم در یادداشتی در كانال خود نوشت: نتیجۀ انتخابات پارلمانی عراق هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. نتایج غیر رسمی اما از افزایش تعداد نمایندگان ائتلاف تحت رهبری مقتدی صدر و کاهش شدید تعداد نمایندگان جناح سیاسی حشد‌الشعبی در مجلس جدید عراق حکایت دارد.
به همین علت، برخی رهبران حشدالشعبی، ضمن ادعای بروز تقلب، بر رد نتیجۀ انتخابات به هر قیمتی تأکید کرده‌اند.
حشدالشعبی متحد جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و از گروه‌های شبه نظامی مربوط به آن، به عنوان نیروهای نیابتی تهران در عراق یاد می‌شود. نپذیرفتن نتیجۀ انتخابات پارلمانی عراق از طرف این گروه‌ها، به احتمال زیاد آیندۀ کشور همسایه را با چالش امنیتی تازه‌ای روبرو می‌کند و در عین حال، سیاست جمهوری اسلامی در عراق نیز با بغرنجی بی‌سابقه‌ای روبرو می‌شود.
اگر جمهوری اسلامی از ادعای تقلب در انتخابات عراق حمایت نکند و نیروهای حشدالشعبی را به پذیرش نتیجۀ انتخابات فرا خواند، در آن صورت احتمال خلع سلاح این گروه‌ها توسط دولت آیندۀ عراق بسیار افزایش خواهد یافت بخصوص اینکه مقتدی صدر از هم اکنون به صراحت خواستار انحصار سلاح در دست دولت و خلع سلاح همۀ گروه‌ها تحت هر عنوانی از جمله "مقاومت" شده است.
جمهوری اسلامی اما اگر بر ادعای تقلب در انتخابات عراق صحه بگذارد، از یک طرف، درگیر منازعۀ داخلی در آن کشور و رویارویی عریان با احزاب غالب در پارلمان آن کشور می‌شود که از هر جهت برایش خسارت‌بار است و از طرف دیگر، پذیرش رسمی اتهامِ تقلب گسترده در انتخاباتِ آزاد و مورد تأیید نهادهای ناظرِ بین‌المللی در عراق با توجه به نوع واکنش جمهوری اسلامی به ادعایی مشابه در انتخاباتِ تحت نظارت استصوابی شورای نگهبان در سال 88 از سوی نامزدهای ریاست جمهوری در ایران، تناقضی لاینحل می‌آفریند که اثرات تبلیغی آن برای نظام سنگین خواهد بود. در مجموع به نظرم انتخابات پارلمانی عراق نوع مناسبات تهران - بغداد را دگرگون خواهد کرد.
برچسب ها: هادی العامری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها