به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۲۹۹۳۷۱

آمادگی آذربایجان برای برقراری روابط با ارمنستان

آمادگی آذربایجان برای برقراری روابط با ارمنستان
گروه بین الملل: وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان از آمادگی کشورش برای عادی سازی روابط با ارمنستان در چارچوب اصول قوانین بین المللی، حاکمیت و تمامیت ارضی خبر داد.
جیحون بایراموف،  در سخنرانی در جریان شورای وزرای امور خارجه سازمان کشور‌های مستقل همسود گفت: جمهوری آذربایجان آماده عادی سازی روابط با ارمنستان مطابق با قوانین بین الملللی به ویژه در زمینه حاکمیت و تمامیت ارضی به رغم تمامی مشکلات است.او در ادامه متذکر شد که جمهوری آذربایجان بعد از سه دهه قادر به تضمین تمامیت ارضی خود با آزادسازی منطقه قره باغ از اشغال ارمنستان است و همچنین عنوان کرد که ارمنستان میراث فرهنگی، تاریخی و مذهبی جمهوری آذربایجان را از بین برده است.
بایراموف در حاشیه این نشست به دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه رفته و دو طرف در این دیدار بر سر روابط دو جانبه و همچنین اجرای اعلامیه آتش بس به بحث پرداختند.
با گذشت بالغ بر یک سال از جنگ دو کشور بر سر قره باغ، هم جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان به دیوان عدالت بین المللی در شهر لاحه شکایت کرده‌اند.قرار است چند روز دیگر این پرونده مورد رسیدگی قرار بگیرد و هنوز مشخص نیست دادگاه چه زمان حکمش را صادر کند.
 ارمنستان به قضات دیوان عدالت بین المللی در لاهه گفته است که جمهوری آذربایجان به نفرت قومی علیه ارمنستانی‌ها دامن میزند و از دادگاه خواست آنچه را که وکلای این کشور چرخه خشونت و نفرت خوانده اند متوقف کند.این اتهامات ارمنستان که از سوی جمهوری آذربایجان رد شده‌اند، بخشی از پرونده‌ای هستند که این کشور ماه گذشته میلادی نزد عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل ثبت کرد و در آن آمده که جمهوری آذربایجان کنوانسیون بین المللی از بین بردن همه اشکال تبعیض نژادی را که دو کشور امضا کرده اند نقض کرده است.همچنین وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام داشت یک تک تیرانداز ارمنستانی اقدام به کشتن یک سرباز ارتش این کشور در حوزه قره باغ کرده است.
بر اساس این گزارش در جریان درگیری‌هایی که روز پنجشنبه در منطقه قره باغ بین نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد یک سرباز جمهوری آذربایجان کشته شده و شش سرباز ارمنستانی زخمی شدند.ارتش ارمنستان در قره باغ مسئولیت کشته شده این سرباز را رد کرد و بعدا اعلام داشت که شش تن از سربازانش در یک پست دیده بانی درشرق قره باغ بعد از آتش جمهوری آذربایجان زخمی شدند.
این ارتش در بیانیه خود عنوان کرد صلحبان‌های روسی مستقر در قره باغ بلافاصله در آماده باش نقض آتش بس که از سوی طرف جمهوری آذربایجان تکذیب شد قرارگرفتند.



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها