به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۳۰۰۱۵۶
افزایش نظارت‌ها ضرورت دارد

کالاهای اساسی یک به یک از سفره کارگران حذف می‌شوند

کالاهای اساسی یک به یک از سفره کارگران حذف می‌شوند
گروه اقتصادی: دبیر خانه کارگر استان قزوین گفت: بی‌برنامگی در مهار تورم باعث و خیم‌تر شدن وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان شده است.به گزارش ایلنا، «عیدعلی کریمی» گفت: در حالی که بسیاری از کارگران و حقوق‌بگیرانی که درآمد پایینی دارند منتظر کاهش تورم و تعدیل قیمت در برخی بازارها همچون مسکن و ارزاق هستند، اما آمارها حاکی از افزایش قیمت‌ها دارد که بازهم نشان دهنده بی‌برنامگی در مهار تورم است و در ادامه این مساله می‌توان گفت این تنها حقوق بگیران کم درآمد هستند که بیشترین خسارت را می‌بینند.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از شهروندان اعتقاد دارند عامل افزایش چندباره قیمت اقلام مختلف خصوصا لبنیات، برنج، روغن، گوشت، مرغ، تخم مرغ و میوه و سبزیجات، کمرنگ شدن نظارت است، افزود: قیمت‌ها علاوه بر کالاهای اساسی، در سایر کالاها نیز روند صعودی شدیدی را داشته به طوری که قیمت‌ها در همه اقلام به نسبت سال گذشته، رشدی چند برابری را تجربه کرده است.

این فعال کارگری گفت: بی‌تردید افزایش قیمت‌ها در کنار ثابت ماندن یا حتی کاهش درآمد گروه‌های مختلف مردم، منجر به کوچک شدن سفره خانواده‌های کارگری  شده است. سفره‌ای که در گذشته هم کمتر اقلامی نظیر ماهی، گوشت، میوه و… را در آن می‌شد یافت، اکنون بدون این اقلام، به سمت محدودیت هرچه بیشتر سیر می‌کند.

کریمی با بیان نمونه‌هایی از بالا رفتن قیمت اجناس مصرفی ظرف چند ماه گذشته، افزود: به عنوان نمونه قیمت یک بطری شیر به بیش از ۱۲ هزار تومان و یک ظرف ماست معمولی به ۵۰ هزارتومان رسیده است. همچنین هر کیلو مرغ به ۲۹ هزار تومان و یک دانه تخم مرغ قیمت بیش از ۲ هزار تومان رسیده و این اقلام آرام آرام از سبد غذایی خانواده‌های کارگری در حال حذف هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تصریح کرد: بدون شک دولت می‌داند که کارگران با دستمزد فعلی قادر به تهیه مواد غذایی نیستند چراکه حقوق کارگر یکبار در سال افزایش پیدا می‌کند اما صد برابر باید تاوان گرانی‌های یکباره را بدهد.
این فعال کارگری با بیان اینکه کارگران و بازنشستگان توان خرید ندارند و ناچار برخی از آنها چندشغله هستند، گفت: اقلامی همانند حبوبات که پیش از این یک کارگر در یک فروشگاه زنجیره‌ای به مقدار سه تا چهار کیلو از آنها را خرید می‌کرد امروزه به صورت گرمی خرید می‌شود. این یک معادله ساده برای بیان افزایش قیمت‌ها و ناتوانی در خرید اقشار کم‌در‌آمد است. برخی اقلام دارویی نیز از ابتدای امسال تاکنون چند بار افزایش داشته و این موضوع در مورد داروهای پرمصرف، بسیار بیشتر بوده است.

کریمی با بیان اینکه اگر توان مهار تورم و گرانی‌ها در حال حاضر موجود نیست، حداقل چند قلم از کالاهای اساسی مصرفی به صورت یارانه‌ای و سهمیه‌ای در اختیار مردم قرار گیرد، اضافه کرد: اگر تورم و گرانی مهار نشود، رقم آن به سه رقم خواهد رسید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها