به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۷:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ ساعت ۲۲:۰۲
کد مطلب : ۳۱۰۹۹۳
مطالبه‌گری صد در صد ادامه دارد

کانون صنفی معلمان: لایحه رتبه‌بندی به شکل ناقص به تصویب رسید

کانون صنفی معلمان: لایحه رتبه‌بندی به شکل ناقص به تصویب رسید
گروه جامعه: نایب رئیس کانون صنفی معلمان و فعال صنفی فرهنگیان، ضمن اشاره به عمده مطالبات مطرح شده از سوی فرهنگیان در روزهای اخیر، اظهار داشت: محور خواسته‌های فرهنگیان سه مسئله بوده که همواره بر آن پافشاری می‌کنند. مسئله اول، بحث رتبه‌بندی معلمان که به شاغلین مربوط می‌شود. مسئله دوم، بحث همسان سازی بوده که به همکاران بازنشسته مرتبط بوده و مسئله سوم نیز بحث همکاران فرهنگی زندانی است که جملگی معلمان بر آزادی این فرهنگیان مطالبه‌گر تاکید دارند.

محمود بهشتی لنگرودی، در گفتگویی با امتداد افزود: مسئله رتبه‌بندی، متاثر از قانون مدیریت خدمات کشوری بوده که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید. در فصولی از این قانون به این مسئله اشاره شده که حقوق کارمندان در نهادهای مختلف در صورت داشتن امتیازات برابر با ضریب ریالی برابری محاسبه شده و پرداخت خواهد شد. بر این اساس، اگر فرضا فرد شاغلی در یکی از نهادها، ده هزار امتیاز(اعم از تحصیلات، ایثارگری، شرایط آب و هوایی محل خدمت و دیگر مولفه‌ها) داشته و شاغل دیگری با وضعیت مشابه او در وزارت آموزش و پرورش مشغول به خدمت باشد، امتیازات هر یک از این افراد در یک ضریب ریالی برابر باید ضرب شده و حقوق‌شان بر این اساس پرداخت گردد. بهشتی، تصریح کرد: از سال ۸۶ تا الان برای اجرای این مسئله متاسفانه، مدام امروز و فردا شد. در دوره روحانی، مجددا ادامه کار رتبه بندی باید پیگیری می‌شد، اما متاسفانه این مسئله دچار فرسایش شد تا به اواخر دولت قبل رسید. در چند ماه آخر دولت روحانی، لایحه رتبه‌بندی تقدیم مجلس شده و تصویب آن، عملا به دولت جدید منتقل شد. نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت، مدعی بود که بخشی از بار مالی این لایحه تامین شده و بخش دیگر آن در دولت جدید باید تامین شود. نایب رئیس کانون صنفی معلمان، یادآور شد: دولت جدید و مجلس، هر دو مدعی بودند که بنای اجرای این لایحه را دارند، اما با توجه به وضعیت بودجه و سیاست انقباضی حاکم بر آن، گنجاندن عدد مربوط به رتبه‌بندی(که کف آن از دید فرهنگیان برای ۶ماه پایانی ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۵ هزار میلیاردتومان بوده)، عملا اجرایی نشد . از سوی دیگر از آنجا که این مسئله، قانون بوده، معلمان حق خود می‌دانند که بر اجرای آن اصرار داشته باشند.

لایحه رتبه‌بندی به شکل ناقص در مجلس به تصویب رسید
وی، همچنین در ادامه با اشاره به تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در روز چهارشنبه در مجلس نیز، خاطرنشان کرد: امروز، لایحه رتبه‌بندی به شکل ناقص در مجلس به تصویب رسید. یعنی باید برای اجرای این لایحه در ۶ ماه پایانی امسال، دست کم ۲۵ هزار میلیاردتومان در نظر گرفته می‌شد، اما آقایان، نیمی از این رقم را به تصویب رساندند. این مسئله رضایت همکاران فرهنگی ما را جلب نمی‌کند. این فعال صنفی فرهنگیان، تاکید داشت: توقع معلمان، رسیدن به خط فقر بوده و چیزی فراتر از آن را هم نمی‌خواهند آیا این توقع بالایی ست؟ متاسفانه، به رغم همه تبلیغاتی که در صدا و سیما و برخی رسانه‌ها درباره طرح رتبه‌بندی صورت گرفته، میانگین دریافتی فرهنگیان که غالب آن ها دارای مدارک بالای تحصیلی هستند در حال حاضر و به صورت میانگین در حدود ۷ میلیون تومان است که با اجرای مصوبه ناقص اخیر، ممکن است که این میانگین، نهایتا به ۱۰ میلیون تومان برسد. بهشتی، اضافه کرد: این در حالی است که بر اساس اذعان آقایان و منابع رسمی، خط فقر در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است. این مسئله به این معنی است که حتی با اجرای مصوبه جدید مجلس، همکاران ما به خط فقر نخواهند رسید. این توقع بالایی است که یک فرهنگی بعد از ۲۵ سال سابقه کار، بخواهد که در کف خط فقر قرار بگیرد؟

چرا وضعیت اقتصادی تحریمی در بودجه صدا و سیما خود را نشان نمی‌دهد؟
این فعال صنفی فرهنگیان، خاطرنشان کرد: وقتی فرهنگیان، وضعیت دریافتی خود را با سایر نهادها مقایسه می‌کنند به این سوال می‌رسند که اگر وضعیت تحریمی داریم و شرایط انقباضی، بودجه ی هیچ نهادی نبایدتغییر کند. اگر بحث بر سر شرایط تحریمی است، چرا این تحریم در قوه قضائیه خود را نشان نداده و اخیرا، زمزمه‌هایی درباره افزایش چندبرابری حقوق قضات مطرح شده است؟ شما اگر وضعیت صدا و سیما، بودجه حوزه‌های علمیه و دیگر نهادها را هم در نظر بگیرید، وضعیت افزایشی مشابهی را مشاهده خواهید کرد. وقتی که مسئله به بودجه آموزش و پرورش می‌رسد هم، مدام شاهد طرح مسئله نداریم و نمی‌شود و این طرح بار تورمی ایجاد می‌کند و چنین و چنان هستیم!

از روزنامه کیهان، توقعی غیر از این گونه موضع‌گیری نمی‌رود
وی، اشاره‌ای هم به موضع‌گیری روزنامه کیهان و اظهارات یکی از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس، نسبت به اعتراضات معلمان داشت و در ادامه گفت: به نظر من از روزنامه کیهان، توقعی غیر از این گونه موضع‌گیری نمی‌رود. اما حرکت مدنی در همه ی جهان تعریف دارد. درحرکت مدنی، نامه‌نگاری، طومارنویسی، مذاکره، حرکت اعتراضی و دیگر روش‌ها پیش بینی شده است. کما اینکه در اصل ۲۷ قانون اساسی ما هم، صراحتا حق اجتماعات و راهپیمایی‌ها را بدون حمل سلاح و به شرط عدم تعارض با مبانی اسلام به رسمیت شناخته است. بهشتی، اضافه کرد: ما در اعتراضات اخیر از حقوق شهروندی خود استفاده کردیم و آقایان بگویند که کجای کار ما، غیرمدنی بود؟ یا نویسندگان روزنامه کیهان به قوانین رسمی کشور آشنا نیستند یا تعریف‌شان از فعالیت مدنی با ما متفاوت است. ما با نمایندگان مجلس، روئسای جمهور و مسئولین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دیدار داشتیم و در کنار طومارنویسی و همه روش‌های قانونی، هیچ جوابی نگرفتیم. نایب رئیس کانون صنفی معلمان، خاطرنشان کرد: ما از ظرفیت قانونی خود در اعتراضات اخیر به صورت کاملا مسالمت‌آمیز استفاده کردیم و هیچگونه شعارهای ساختارشکنانه و حرکات سو نیز در این اجتماعات فرهنگیان مشاهده نشده است.

از نگاه آقایان، حرکت مدنی یعنی عده‎ای به سفارت انگلیس حمله کرده و سنگ و آتش به داخل آن پرتاب کنند
بهشتی لنگرودی یادآور شد: مثلا در همین اجتماع عظیم معلمان در استان فارس، همه دیدند که فرهنگیان، بدون سردادن کوچکترین شعار هنجارشکنانه و بدون شکستن حتی یک شیشه در شهر، اعتراض خود را به مدنی‌ترین شکل ممکن بیان کردند و هیچ سنگی هم پرتاب نشد. منتها، ظاهرا تعریف آقایان از حرکت مدنی با تعریف دنیا متفاوت است. از نگاه آقایان، حرکت مدنی این است که یک عده به سفارت انگلیس حمله کرده و سنگ و آتش به داخل سفارت پرتاب کنند. حرکت مدنی از دید آن‌ها، این است که عده‌ای به سفارت عربستان حمله کرده و با آتش زدن آن برای منافع ملی کشور هزینه‌تراشی کنند. وی همچنین در پایان نیز با اشاره به برنامه آتی معلمان برای پیگیری مطالبات فرهنگیان، خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری صد در صد ادامه دارد ولی با توجه به مصوبه جدید مجلس، شکل این مطالبه‌گری در شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی مورد بحث گذاشته شده و پس از بررسی همه جوانب مسئله از سوی اعضا، تصمیم نهایی در قالب بیانیه‌ای به زودی اعلام خواهد شد.

حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۰۹:۱۸
معلم وقتی زیر خط فقر باشه معلومه که اوضاع کشور میشه این. همین هم هستیم زیادیه. (380339)
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۰۹:۱۸
معلم وقتی زیر خط فقر باشه معلومه که اوضاع کشور میشه این. همین هم هستیم زیادیه. (380340)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها