به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۳۱۱۳۲۴

درخواست از بایدن برای کمک بیشتر به اوکراین

درخواست از بایدن برای کمک بیشتر به اوکراین
گروه بین الملل: "سال ۲۰۱۴ وقتی روسیه، شبه جزیره کریمه را از آن خود کرد، اوکراین اصلا آمادگی لازم را برای مقابله با این اقدام نداشت و اوکراینی‌هایی که آموزشی ندیده بودند، نتوانستند در مقابل در دونباس با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو مبارزه کنند. حالا، آمریکا وعده کمک‌های نظامی برای مقابله با تهدیدهای روسیه را داده اما آنچنان که باید هنوز به آن عمل نکرده است."
 با اینکه آمریکا کمک‌های نظامی به اوکراین ارائه کرده و ارتش اوکراین هم از این تسلیحات بهره‌مند شده، قانونگذاران آمریکایی هشدار می‌دهند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور به قدر کافی به تامین سلاح برای اوکراین به منظور خنثی کردن یک حمله دیگر از سوی روسیه اقدام نکرده است.
بسته‌های کمک نظامی به اوکراین به طور قطع کافی هستند و آمریکا بیش از ۲.۵ میلیارد دلار از ۲۰۱۴ به اوکراین کمک کرده و دولت بایدن هم در اوایل سال جاری میلادی یک کمک ۶۰ میلیون دلاری به کی‌یف کرده است.
با این حال، اوضاع در اوکراین اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. نیروهای روسیه در مرز مستقر شده و تهدیدی برای حمله هستند. به گفته رابرت لی، تحلیلگر ارتش روسیه و دانشجوی دکتری کینگز کالج لندن، تخمین زده می‌شود که آنها می‌توانند ظرف ۳۰ تا ۴۵ دقیقه نیروهای اوکراینی را از پای در بیاورند.
روبن گالگو، قانونگذار آمریکایی که همین اواخر به اوکراین رفته بود، به دیلی بیست گفت که این کشور در معرض خطر تصرف است.
او ادامه داد: برداشت و ارزیابی من از اوضاع در اوکراین این است که وضعیت به شدت جدی است. روسیه نیروهای زیادی را در مرز مستقر کرده که ظرفیت‌های تهاجمی زیادی دارند. اوکراین خودش درگیر جبهه شرقی در دونباس است و بسیاری از نیروهای مسلح این کشور در آنجا هستند و به همین دلیل است که در معرض یک تهاجم قرار دارد.
اولکسی رزنیکف، وزیر دفاع اوکراین در گفتگویی با پولیتیکو گفت: روسیه برای بدتر کردن اوضاع، نیروهای خود را در مرز اوکراین و با هدف متفرق کردن نیروهای اوکراینی و تضعیف عملیات احتمالی دفاعی این کشور مستقر کرده است.
همچنین گالگو گفت: این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم به اوکراین برای مقاومت بیشتر کمک کنیم. ما باید خیلی سریع عمل کنیم. اوضاع می‌تواند تغییر کند اگر که کاخ سفید و پنتاگون تلاش‌های خود را تسریع بخشند و به تامین کمک‌های تسلیحاتی کشنده به اوکراین کمک کنند.
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره اینکه نشانه‌ای از عقب‌نشینی نیروهای روسیه وجود ندارد، نیز گفته:‌ این نوع کمک‌رسانی باید هر چه سریع‌تر صورت گیرد.
روبن گالگو نیز که اخیرا از سوی یکی از سیاستمداران روسی بابت اظهاراتی درباره مسکو به آدم‌ربایی تهدید شده بود، افزود: برنامه بازی روسیه این است که در محتمل‌ترین زمان ممکن و حداقل با مقاومت علیه اوکراین اقدام کند. به نظرم روسیه آماده است تا همین الان یا در آینده‌ای نزدیک مثلا سه ماه به اوکراین وارد شود.
سناتور "جین شاهین" نیز مصرانه گفته که تضمین میلیون‌ها دلار کمک نظامی به اوکراین باید در مرکز هر نوع کمکی باشد که در نهایت بتواند روسیه را از حمله به اوکراین بازدارد.
او به دیلی بیست گفت: تقویت ظرفیت‌های نظامی اوکراین بهترین دفاع ما در مقابل رفتار تحریک‌آمیز روسیه در مرز است. اجماع نظر از سوی دو حزب در کنگره درباره ضرورت حمایت آمریکا از شرکای دموکراتیک ما و تامین ابزار مناسب برای دفاع از خودشان در مقابل رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و مخرب کرملین وجود دارد.
در چند روز گذشته کنگره به افزایش بسته‌های کمکی چراغ سبز نشان داده که بر این اساس، مبلغ سالانه کمک به اوکراین از ۲۵۰ میلیون دلار به ۳۰۰ میلیون دلار در جدیدترین لایحه اختیارات دفاعی افزایش یافته است.
گالگو به دیلی بیست گفت: برنامه‌ای برای گفتگو با کاخ سفید، ‌شورای امنیت ملی و پنتاگون برای کمک‌های بیشتر به اوکراین دارد که در صورت حمله روسیه ممکن است خیلی تفاوت ایجاد کند. ما باید بازدارندگی ایجاد کنیم. برای انجام این کار باید کمک‌های کشنده و دفاعی کشنده به اوکراین ارسال کنیم که در حال حاضر ندارند و آنها را تشویق کنیم و به آنها برای انجام عملیات مقاومت آموزش دهیم.
این قانونگذار آمریکایی به همراه چند تن دیگر از همتایانش در مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای اخیر نامه‌ای به بایدن نوشتند که موضوعش کمک نظامی به اوکراین بوده و می‌خواهند بسته‌های کمکی به این کشور بر پهپادها، موشک‌ها،‌ موشک‌های هدایت شونده جاولین و استینگر تمرکز داشته باشد.
سناتور راب پورتمن نیز گفت: اوکراین همچنین به دفاع هوایی برای رویارویی بهتر با تهدید روسیه نیاز دارد. اگرچه برای اوکراین بیش از سه میلیارد دلار از طریق آمریکا تامین شده و آموزش‌های لازم هم از سوی متحدان اروپایی ارائه شده است اما به کمک‌های بیشتری نیاز داریم. دولت بایدن باید سرعت و دورنمای کمک‌های امنیتی به اوکراین را به منظور مقابله با تهدیدهای روسیه به ویژه در حوزه‌های کمک‌های کشنده که شامل تسلیحات دریایی و ضد هوایی می‌شود، افزایش دهد.
یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی آمریکا نیز به دیلی بیست گفت، کاخ سفید در حال ارزیابی بسته‌های بیشتر نظامی برای اوکراین به صورت دامنه‌دار است. در دو ماه گذشته، آمریکا موشک‌های جاولین، کیت‌های کمک‌های اولیه، تجهیزات رادیویی، پزشکی، موتورها، و ژنراتورها را به اوکراین ارسال کرده است.
ژنرال الکساندر پاولیوک، فرماندهی نیروهای عملیات مشترک اوکراین به رادیو آزادی گفت: اما در نبود کمک‌های بیشتر از سوی دولت بایدن، مردم اوکراین شاید مجبور شوند سلاح به دست بگیرند و در نبردی پارتیزانی در روزهای آتی درگیر شوند.
دولت بایدن اظهارات نامشخصی درباره این مساله مطرح کرده که برای اوکراین به منظور جلوگیری از بروز یک بحران که در کشور رخنه کرده و ریشه دوانده، چه کاری انجام می‌دهد.
"کریلو بودانف"، رئیس اطلاعات ارتش اوکراین به نیویورک تایمز گفت: در صورت نبود حمایت‌های درست از سوی نیروهای غربی و اگر روسیه دست به حمله‌ای تمام عیار دست بزند، منابع نظامی کافی برای متوقف کردن چنین حمله‌ای وجود ندارد. آنها باید تصمیم خود را درباره کمک نظامی به ما بگیرند.
در روزهای اخیر، بایدن به خبرنگاران گفته که اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین گزینه روی میز نیست. بایدن همچنین گفته اگر روسیه دست به کار شود و به اوکراین حمله کند، آمریکا برنامه‌ای برای ارسال سرباز به کشورهای عضو بخارست ۹ (B۹) دارد که جبهه شرقی ناتو هستند. اما به مساله تامین سرباز برای اوکراین اشاره‌ای نکرده است.
بایدن همچنین گفته است: اگر روسیه حمله کند، ما ملزم می‌شویم تا نیروهای بیشتری از آمریکا و ناتو به کشورهای عضو گروه B۹ اعزام کنیم چون ملزم هستیم از آنها در مقابل حمله روسیه دفاع کنیم.
کشورهای این گروه شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لیتوانی، لتونی، لهستان، رومانی و اسلواکی هستند.
در این میان، مشاوران نظامی اوکراین با تاخیر دولت بایدن در سایر کمک‌ها مخالفت و خاطرنشان می‌کنند که اگر روسیه ابتدا انبارهای مهمات و سربازان در سنگرها را هدف قرار دهد، احتمالا در برابر حمله اولیه مقاومت نخواهند کرد. از دیدگاه اوکراینی‌ها، زمان ارسال کمک‌های نظامی پس از وقوع یک حمله است، نه در حال حاضر.
بودانف همچنین گفت: اگر جهان متمدن می‌خواهد از فاجعه‌ای جلوگیری کند و این فاجعه برای همه است، ما اکنون به حمایت تکنیکی نیاز داریم نه فردا و نه پس فردا و نه حتی یک سال دیگر.
تلاش‌ها برای بازدارندگی روسیه با تحریم‌های اقتصادی که به نظر گزینه اولیه بایدن است به قدر کافی اثرگذاری نیست.
کارن دانفرید، دستیار وزیر خارجه آمریکا همین اواخر به اوکراین و روسیه رفته بود تا دیدگاه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را بداند و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز اخیرا در پاسخ به سوالی از شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره اینکه آیا روسیه توجهی به تهدیدهای تحریمی آمریکا و مساله اوکراین دارد یا خیر، گفته بود: نتایج آن را در روزها و هفته‌های پیشرو می‌بینیم.
به نظر نمی‌رسد که اوضاع در مسیر درست خود پیش برود. روسیه پیشنهادهایی را با دانفرید درباره اینکه آنها فکر می‌کنند تنش‌ها را چطور باید مورد رسیدگی قرار داد، گفتگو داشت اما این پیشنهادها از جمله اینکه ناتو عضویت اوکراین را رد کند، قبلا از سوی آمریکا و متحدانش رد شده است.
یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا در گفتگویی با خبرنگاران روز جمعه گفته بود که یک سری مسائل در این اسناد است که روس‌ها می‌دانند غیرقابل قبول هستند و می‌دانند که ما همچنان نگران حضور گسترده نظامی روسیه در مرزهای اوکراین هستیم.
روبن گالگو نیز گفت: این روش "منتظر بمان و ببین" می‌تواند باعث دردسر بیشتر شود. اگر این وضعیت به جنگی تمام عیار بدل شود باید به اوکراین سه برابر چیزهایی را که دادیم، بدهیم. همچنین باید آماده باشیم که بتوانیم تا آنجا که می‌توانیم اطلاعاتی را در مورد اینکه تجهیزات روسیه کجا هستند، برای دفاع اوکراین در اختیار این کشور قرار دهیم.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها