به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۳۱۵۲۰

ایران و آژانس برای 7اقدام‌عملی توافق کردند

گروه سياسي: ایران و آژانس توافق کردند هفت اقدام عملی در چارچوب بیانیه‌ مشترک مورد توافق دو طرف در 20 آبان ماه انجام دهند.
ایران و آژانس برای 7اقدام‌عملی توافق کردند
به گزارش ایسنا، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر یک‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: در مذاکرات دو روز گذشته درباره چارچوبی برای همکاری که مورد توافق میان دو طرف بوده است جلسات فنی سازنده‌ای برگزار شد. او گفت: ما در این مذاکرات شش موضوع را مرور کردیم و ایران گام‌های اولیه را که شش بند بوده است اجرا کرده است. نجفی اظهار کرد: ‌هم‌چنین ایران و آژانس درباره هفت اقدام عملی دیگر برای همکاری با آژانس تا 25 اردیبهشت ماه 93 توافق کردند.

نجفی و واریورانتا در یک کنفرانس خبری مشترک به زبان‌های فارسی و انگلیسی بیانیه مشترک درباره مذاکرات دو روزه را قرائت کردند. هم‌چنین یک مقام مذاکره کننده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: بازدید مدیریت‌شده از معدن ساغند و کارخانه تولید کیک زرد اردکان یزد و ارایه اطلاعات درباره مسایل دیگر، اقدامات مورد توافق ایران و آژانس در مذاکرات 19 و 20 بهمن است. این مقام مذاکره کننده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره محور مذاکرات دو روزه ایران با آژانس در تهران اعلام کرد: در این مذاکرات مجموعه‌ای از موضوعات گذشته و حال مرتبط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مورد بحث وگفت‌وگو قرار گرفت.

او درباره برخی از 7 اقدامی که میان دو طرف برای انجام به توافق رسید اظهار کرد: بازدید مدیریت شده از برخی مراکز هسته‌ای مثل معدن ساغند یزد و کارخانه تولید کیک زرد اردکان و نیز ارایه اطلاعات و توضیحات درباره برخی مسایل باقی‌مانده از جمله اقداماتی است که میان ایران و آژانس در این دور از مذاکرات به توافق رسید. این مقام مذاکره کننده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره درخواست‌های آژانس در چارچوب مطالعات ادعایی و ابعاد احتمالی نظامی خاطرنشان کرد که در مذاکرات دو روز گذشته بحثی در مورد ابعاد احتمالی نظامی مطرح نشد.

وی تاکید کرد: درباره بحث‌های موشکی و دفاعی ایران هیچ صحبتی در مذاکرات صورت نگرفته است و هیات مذاکره‌کننده آژانس هم درخواستی را دراین‌باره مطرح نکردند. این مقام ایرانی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌آید دور آینده همکاری ایران و آژانس زمان‌بندی مشخصی ندارد؟ با تایید این مطلب گفت: بر اساس توافق صورت گرفته میان ایران و آژانس قرار شد تا قبل از گزارش مدیرکل آژانس در ماه ژوئن 2014، 7 اقدام مورد توافق اجرا شود.