به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۳۱۶۳۸۰

«اُمیکرون» جان گرفت؛ زنگ تفریح تمام شد

گرووه جامعه: ثبت ۳ مرگ اُمیکرونی و آغاز افزایش فزاینده موارد سویه به ظاهر آرام کرونا در کشور؛ خطری که می‌تواند باز هم روزهای سیاه مرگ‌های سه رقمی را بازگرداند...
«اُمیکرون» جان گرفت؛ زنگ تفریح تمام شد
به گزارش ایسنا، اواخر آذر ماه ۱۴۰۰ بود که سویه جدید کرونا با نام اُمیکرون که در برخی کشورها تاخت و تازش را آغاز کرده بود، در ایران هم شناسایی شد؛ سویه‌ای که تصور می‌شد آرام و خفیف باشد و همین تصور موجب شد تا عده‌ای رعایت پروتکل‌های ضدکرونا و حتی استفاده از ماسک را کنار بگذارند.
علی‌رغم خوش‌بینی‌ عمومی به اُمیکرون، اما کارشناسان حوزه سلامت و ویروس‌شناسان از همان ابتدا نسبت به عدم عادی‌انگاری و جدی گرفتن واریانت جدید، هشدار داده و بر ضرورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم واکسن و حتی اعمال محدودیت‌هایی مانند محدودیت در بازگشایی‌ها و...، به منظور جلوگیری از گسترش اُمیکرون در کشور تاکید کردند.  
حالا گویا خطر بروز موج اُمیکرونی کرونا در کشور نزدیک‌تر شده است؛ به‌طوری که محمد هاشمی_سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در صفحه توییترش از افزایش فزاینده موارد اُمیکرون در کشور خبر داد و اعلام کرد که "آمار مبتلایان به ‌امیکرون به ۱۱۶۲ مورد رسیده است"

وی همچنین اعلام کرد که "متاسفانه در هر یک از شهرهای تبریز، یزد و شهرکرد شاهد یک فوتی به دلیل اُمیکرون بوده‌ایم و یک مورد بدحال هم در اهواز وجود دارد. "
در عین حال معاون درمان وزارت بهداشت نیز روز گذشته در جدیدترین اظهارات خود با بیان اینکه تعداد تست‌های مثبت «امیکرون» افزایش یافته، اعلام کرد که زنگ خطر امیکرون در کشور به صدا درآمده و از همین رو نیز بر لزوم آماده‌باش مراکز درمانی تاکید کرد.
بنابراین اکنون با این شرایط، بیم آن می‌رود که خوش‌کامی روزهای اخیر که ناشی از کاهش مرگ‌های کرونایی به زیر ۲۰ مورد بود، مجددا به تلخ‌کامی تابستان و پاییز بدل شده و جان صدها هموطن را با خطر مواجه کند.

شانس تصادفی ایرانی‌ها
در این زمینه دکتر حسین کرمانپور _ مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران درباره وضعیت کرونا در کشور و افزایش موارد ابتلا به سویه اُمیکرون، گفت: یک شانس خوب به صورت تصادفی شامل ما ایرانی‌ها شد و آن اینکه اوج تزریق واکسن‌مان، علی‌رغم محدودیت‌های چند ماه اول، دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که پایان موج دلتا بود و میزان واکسیناسیون بالا رفت.
وی افزود: بر این اساس در طول سه تا چهار ماه گذشته اوج تزریق واکسن‌مان بود، به طوری که آنتی‌بادی تمام ایرانی‌ها علیه کرونا به خصوص از آذر ماه به بعد به واسطه واکسیناسیون افزایش یافت. بر همین اساس اوج آنتی‌بادی و مقاومت بدن علیه اُمیکرون در کشور، با موج اُمیکرون در اروپا و آمریکا مصادف شد. در حالی که در آمریکا و اروپا اُمیکرون زمانی اوج گرفت که میزان آنتی‌بادی دز دوم مردم آن مناطق به حداقل خودش رسیده بود.

پاسخ‌دهی به واکسن بعد از ۳ ماه افول می‌کند 
کرمانپور با بیان اینکه در این زمان ما ایرانی‌ها به صورت کاملا تصادفی به نفع‌مان شد و این نفع را نباید خراب کنیم، تاکید کرد: در کشور ما واکنش طبیعی بدن به واکسن‌ها دقیقا با موج اُمیکرون مصادف شد و ما به اُمیکرون خوب جواب دادیم و گرفتاری و میزان بیماری‌مان پایین‌تر بود، اما باید توجه کرد که آنچه در واکسن به صورت  علمی ثابت شده است، این است که میزان پاسخ بدن به همه واکسن‌ها از ماه سوم و چهارم افول پیدا می‌کند. بر این اساس بهترین کار این است که دز سوم یا بوستر را تزریق کنیم که سطح آنتی‌بادی که اکنون بالاست و منجر به کنترل اُمیکرون شده، در کشور افول نکند. این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاری است که ایرانی‌ها دارند و می‌توانند به تداوم شانس‌شان کمک کنند، اما اگر این اتفاق نیفتد؛ به طوری که از یک سو  مردم واکسن دز سوم را تزریق نکرده و واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکنند و از سوی دیگر پروتکل‌ها را همانطور که می‌بینیم، رعایت نکنند، دچار مشکل خواهیم شد.

نوروز ۱۴۰۱؛ بهترین یا بدترین؟
کرمانپور گفت: اکنون اکثر بیمارانی که مراجعه می‌کنند، عمدتا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند یا اعلام می‌کنند حالا که بیماری مهار شد، واکسن تزریق نمی‌کنند. مسلم بدانید اینکه فکر می‌کردیم نوروز ۱۴۰۱ یکی از بهترین نوروزها بعد از دو تا سه سال گذشته است، اما در صورت ادامه این شرایط، بدترین نوروز خواهد شد. اوج اُمیکرون یا هر سوش جدیدی، می‌تواند در زمانی در ایران اوج بگیرد که آنتی‌بادی‌های بدن در حال افول است. آن زمان گرفتاری شدیدی خواهیم داشت.

افزایش آمار کرونا و احتمال تکرار تلخ‌کامی‌ها
وی گفت: در حال حاضر  آمار کرونا با یک شیب ملایم در حال اوج‌گیری است و اگر این شیب آرام آرام افزایش یابد، تکرار تلخی‌های که در گذشته داشتیم را شاهد خواهیم بود. نکته دیگر این است که هنوز از این تلخی‌ها چندان نگذشته که یادمان برود. از مرگ‌های سه رقمی و دیدن پارچه‌های سیاه در هر کوچه و خیابان، بیش از سه تا چهار ماه نگذشته است. این تلخی چگونه به اینجا رسیده که مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور به زیر ۲۰ و ۳۰ رسیده است؟. این شرایط تداوم نمی‌یابد، مگر اینکه هم دولت در این مرحله سخت بگیرد و هم مردم همراه باشند. اصل و مهم این است که‌ خودمان به خودمان رحم کنیم و پروتکل‌های‌هایی مانند عدم حضور در تجمعات، شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و ‌... را کنار نگذاریم. همچنان ارزان‌ترین، بی‌خطرترین و در دسترس‌ترین امکانی که مانع انتقال و ابتلای کرونا می‌شود، همین موارد است.

زنگ تفریحی که تمام می‌شود، اگر...
کرمانپور گفت: باید توجه کرد که در اواخر آذر و دی ماه ۱۴۰۰، برای همه ما مردم ایران اعم از کادر درمان و سایر مردم، زنگ تفریحی بود. باید این زنگ تفریح را حفظ کرده و به زندگی از نو بدل کنیم، اگر آن را به مردگی از نو بدل کنیم، از هوش و ذکاوت مردم ایران به دور است. موج‌های سرکوب‌گر کرونا، ان‌شاءالله در ساحل نوروز ۱۴۰۱ آرام می‌شوند و مردم می‌توانند آرام آرام زندگی طبیعی خودشان را شروع کنند، اما این موضوع منوط به این است که خودمان این موج را شروع نکنیم.  
کرمانپور افزود: وقتی با مردمی که گرفتار شدند، صحبت می‌کنیم، بیشترین علت ابتلا  این است که فکر کردند باتوجه به تزریق واکسن نیاز به رعایت پروتکل‌ها نیست و این سوراخی است که همه دارند از آن گزیده می‌شود.
وی گفت: از دیروز مرگ اُمیکرونی هم در کشور آغاز شده و این زنگ خطری جدی است و تلفات داشتن از اُمیکرون که جزو آرام‌ترین کروناهاست، بسیار جدی است. مردم طی این دو سه سال زجر کشیدند و نباید با سهل‌انگاری این زجر را تلخ‌تر کنیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها