به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۳۱۷۱۴۸

آمریکا کشتی حامل مواد منفجره ایران را توقیف کرد

آمریکا کشتی حامل مواد منفجره ایران را توقیف کرد
گروه بین‌الملل: نیروی دریایی آمریکا امروز یکشنبه، سوم دی‌ماه، اعلام کرد یک کشتی حامل ۴۰ تن کود شیمیایی را که می‌تواند برای ساخت مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد، در مسیری که قبلا برای قاچاق سلاح به شبه‌نظامیان حوثی یمن استفاده می‌شد، متوقف کرده است.
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که این کشتی را سال گذشته نیز در حال حمل هزاران سلاح توقیف و به گارد ساحلی یمن تحویل داده است. حالا پس از رهگیری آن در آب‌های بین‌المللی در خلیج عمان، دوباره آن را روز سه‌شنبه، ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) شناسایی کرده است. در خبری که ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین منتشر کرده آمده است: «یک ناوشکن و کشتی گشتی ایالات متحده، کشتی بدون تابعیت را که از ایران حرکت می‌کرد... در مسیری که به‌طور سنتی برای حمل و نقل تسلیحات به حوثی‌ها در یمن استفاده می‌شد، متوقف کرد. نیروهای آمریکایی در این کشتی ٤٠ تن (٣٦٣٠٠ کیلوگرم) اوره که یک ترکیب شیمیایی با کاربردهای کشاورزی که به‌عنوان پیش‌ساز مواد منفجره نیز شناخته می‌شود، کشف کردند.» نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که روز جمعه، ۲۱ ژانویه، این کشتی، محموله آن و پنج خدمه یمنی آن را به مقام‌های گارد ساحلی یمن تحویل داده است.  این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که پس از حمله حوثی‌ها به ابوظبی، تنش‌ها افزایش یافته است. حمله حوثی‌ها ائتلاف عربی را بر آن داشت تا این هفته حملاتی هوایی به یمن انجام دهد.
نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد، کشتی توقیف شده همان «کشتی ماهیگیری بدون تابعیت» است که پیش‌تر هم با محموله هزاران تفنگ تهاجمی AK47، نارنجک، راکت و سایر سلاح‌ها توقیف شده بود. ائتلاف عربی و متحدانش، از جمله آمریکا، ایران را به حمایت نظامی از حوثی‌ها متهم می‌کنند، ادعاهایی که تهران آن را رد می‌کند. شرایط یمن در حال حاضر بحرانی و بی‌ثبات است. این کشور از سال ۲۰۱۴ در پی استعفای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور و فرارش به عربستان سعودی، وارد جنگ داخلی شد. حوثی ها، با حمله به پایتخت و برخی دیگر از مناطق کشور، کنترل آن را به دست گرفتند. اما از سال ۲۰۱۵، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی با حمله به مواضع حوثی‌ها، آن‌ها را تا حد زیادی عقب راند. جمهوری اسلامی ایران نیز با حمایت از نیروهای حوثی به مقابله به حملات نظامی عربستان برخاسته است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها