به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۳۱۷۲۲۶

پرداخت‌صدها سکه طلا به ۱۹۸‌نفر از‌کارکنان گمرک

پرداخت‌صدها سکه طلا به ۱۹۸‌نفر از‌کارکنان گمرک
گروه اقتصادی: دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز امروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از فولادی نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار بگیرد و ادامه کیفرخواست را قرائت کند.

فولادی با بیان اینکه در جلسه گذشته متهمان پرونده معرفی و اقدامات مجرمانه آن‌ها تشریح شد، گفت: امروز ادله انتصابی به متهمان قرائت می‌شود.نماینده دادستان در خصوص ادله انتصابی به متهم ناصر عبدالحسینی سخا مدیر عامل شرکت کروز و متهم ردیف سوم پرونده، گفت: طبق اعترافات متهمان میرآقایی و طاهری دستور پرداخت هدایا به افراد متخلف را از آقای سخا می‌گرفتند.

نماینده دادستان گفت: متهم رنجبر در خصوص اعطای خودرو به کرمخانی مسئول گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) گفته است که کرمخانی برای رفت و آمد‌های روزانه درخواست خودرو کرده بود که این موضوع با آقای سخا مطرح و تائید شد و یک دستگاه خودروی مزدا ۳ به کرمخانی تحویل داده شد.به گفته نماینده دادستان  متهم رنجبر در مورد عیدی‌های سالیانه به کارمندان دولت گفته است که لیست عیدی‌ها هر ساله تهیه و پس از تائید میرآقایی مدیر خرید‌های خارجی و آقای سخا پرداخت می‌شد، بدون تائید آن‌ها پرداخت هدیه به کارکنان گمرک بندر شهید رجایی ممکن نبود.

فولادی گفت: متهم طاهری در پاسخ به این سوال که چه کسانی اسناد خرید‌های خارجی شرکت را تهیه می‌کردند؟ گفته است که مدیران بخش خرید خارجی اسناد را تهیه می‌کردند.فولادی گفت: متهم رنجبر درباره ساز و کار پرداخت هدایا گفته است به دلیل تعداد زیاد مراجعه به گمرک، هدایا پرداخت می‌شد و چون پرداخت هدیه به یک عرف تبدیل شده بود، در صورت عدم پرداخت هدیه کار‌های شرکت کروز به کندی انجام میشده است. هدایا در قالب کارت هدیه، سکه، خودرو و قطعات خودرو پرداخت می‌شد.

نماینده دادستان گفت: متهم غریب در پاسخ به این سوال که هدایا به مدیران کدام سازمان‌ها پرداخت می‌شده است؟ گفته است که هدایا به وزارت صمت دفتر نیرو محرکه خودرو، دفتر برق و الکترونیک، دفتر ستاد تسهیل، صنایع استان تهران، پشتیبانی گمرک ایران خیابان ولیعصر، پشتیبانی توسعه تجارت، سازمان استاندارد ونک، سازمان استاندار پونک، بانک مرکزی شامل دفتر تخصیص ارز، کارشناس تخصیص ارزو دفتر مقررات و سیاست‌ها پرداخت شده است.

وی افزود: لیست پرداخت هدیه‌ها از سیستم‌های شرکت، استخراج و به متهم غریب داده شده است که وی پرداخت هدیه به ۳۰۶ نفر را تایید کرده است.نماینده دادستان بیان کرد: متهم رنجبر پرداخت هدیه به لیست ۱۹۸ نفره از کارکنان کمرگ را نیز تائید کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: طبق گفته متهمان، مواقعی که در زمان ترخیص کالا از گمرک اختلاف وزن بین کالا و اظهار نامه‌ها پیش می‌آمد، دستور پرداخت هدیه داده می‌شد.وی گفت: متهم مومنی در اعترافات خود گفته است که لیست هدایا از سال ۹۶ وجود داشته و بسته به پست فرد میزان هدایا مشخص می‌شد.

وی افزود: متهم مومنی علت پرداخت هدایا را تسریع در انجام کار‌ها و ترخیص کالاها، چشم پوشی از مغایرات‌ها و نمک‌گیر کرده آن‌ها مطرح کرده است.نماینده دادستان بیان کرد: متهم غریب گفته است که اگر هدایا به افراد مختلف در ادارات پرداخت نمی‌شد بعد از چند ماه کار‌ها به کندی پیش می‌رفت و رفتار آن‌ها نشان می‌داد که هدیه‌ای از سمت شرکت دریافت نکرده‌اند و مکاتبات را به تاخیر می‌انداختند. سال ۹۸ یک ساعت مچی به معاونت ارزی شعبه مرکزی یکی از بانک‌ها به عنوان هدیه نوروزی و تشکر داده شد.

فولادی بیان کرد: متهم غریب در پاسخ به این سوال که پرفورم‌های خرید خارجی توسط چه کسانی انجام می‌شد؟ گفته است کارشناسان خرید خارجی شرکت این کار را انجام می‌دادند و شرکت‌های خارجی از این موضوع خبر نداشتند. مقدار کالا و ارزش آن توسط مدیران شرکت تعیین می‌شد و از سال ۹۲ روال جعل اسناد برای ترخیص کالا وجود داشته است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم غریب گفته است که میرآقایی به او دستور داده که به کارمند درب خروج گمرک بابت ۱۰ سند، مبلغی پرداخت کند. لیست هدایای پرداختی به کارکنان گمرک در سال ۹۵ شامل ۱۰۵ سکه تمام بهار آزادی، ۱۷۹ نیم سکه، ۱۲۴ ربع سکه، صد‌ها کارت هدیه با مبالغ مختلف، هدایای نفیس و گوشی‌های تلفن همراه را شامل می‌شد. حدود ۵۱ سکه تمام بهار و چندین نیم سکه و ربع سکه نیز به مدیران ارزی بانک‌های عامل داده شده است.

وی ادامه داد: در بازرسی انجام شده از دفتر کار میرآقایی، ۳ مهر مربوط به شرکت خارجی در گاوصندوق کشف شده است که طبق قانون مطابق جعل سند است و متهم غریب گفته است که بار‌ها مشاهده کرده است اسناد و فرم‌های ترخیص در دفتر آقای میرآقایی مهر می‌شود.

نماینده دادستان بیان کرد: نوید غریب از سال ۹۵ در واحد خرید خارجی شرکت کروز مشغول به کار شده و از سال ۹۷ مسئول ثبت سفارش شرکت بوده است.وی در اعترافات اعلام کرده که تا سال ۹۷ متوجه نشده که پرفورم‌های ثبت سفارش جعلی هستند، زیرا قبل از آن به اسناد توجه نمی‌کرده و به امضا‌ها اعتماد داشته است و هیچگونه دخل و تصرفی در جعل نداشته است.

نماینده دادستان بیان کرد: در بازرسی‌ها از دفتر شرکت، ته چکی به مبلغ یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در سال جاری در وجه نوید غریب برای پرداخت هدایا صادر شده است.نوید غریب در اعترافات گفته است: زمانی که اختلاف وزن در کالا‌ها در زمان ترخیص پیش می‌آمد کارت هدیه به کارکنان پرداخت شده است.نماینده دادستان بیان کرد: متهم رنجبر به صراحت دستکاری در پرفورم‌ها را تائید کرده است.در انتهای این جلسه از دادگاه و پس از قرائت بخش دیگری از کیفرخواست توسط نماینده دادستان، قاضی صلواتی گفت: جلسه بعدی دادگاه فردا چهارم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها