به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۳۱۸۷۷۵
آمار و جزئیات خواسته‌های فرهنگیان معترض

معلمان شاغل و بازنشسته باز هم تجمع کردند

معلمان شاغل و بازنشسته باز هم تجمع کردند
گروه جامعه: امروز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه، فرهنگیان شاغل و بازنشسته در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی در برخی از استان‌های کشور تجمع مسالمت‌آمیزی را مقابل اداره‌کل‌های آموزش و پرورش استانی و در تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار کردند.
امروز دوشنبه یازدهم بهمن، سومین روز اعتراض معلمان در سراسر ایران با تجمعات گسترده فعالان آموزشی مقابل اداره آموزش و پرورش استان‌ها برگزار شد. در تهران جمع زیادی از معترضان مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده و با شعارهایی مانند «وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا» و «مجلس انقلابی، وعده‌های قلابی» نسبت به بی‌توجهی به مطالبات فرهنگیان اعتراض کردند. معلمان شعار «عدالت در پرداخت»، «اجرای طرح رتبه‌بندی» و «رسیدگی به وضعیت معیشتی بازنشستگان» را سر می‌دادند. چند هزار فرهنگی با تجمع در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش شیراز اعتراض خود را مبنی بر عدم اجرای طرح رتبه‌بندی اعلام کردند.
....
محورهای اصلی اعتراض معلمان «عدم اجرای همسان‌سازی بازنشستگان»، «عدم اجرای کامل رتبه‌بندی»، «عدم اجرای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی» و «بازداشت معلمان و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی» است. آموزگاران هم‌چنین در قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران  اعلام کرده‌اند که «ما جمع شده ایم تا اعلام نماییم کارد به استخوان رسیده و زندگی و معیشت فرهنگیان بازنشسته و شاغل مانند اکثریت جامعه و زحمتکشان دچار بحران شده ‌است».
.....
 
در ادامه این قطعنامه از دولت به دلیل «بودجه انقباضی، ضدمردمی و ضدمعلمی» انتقاد شده و آمده است: «مجلس عملا در راستای منافع دولت عمل می‌کند و متاسفانه قوه قضائیه به جای همراهی با مطالبات حق طلبانه و قانونی معلمان، هر صدای منتقد و مخالف را سرکوب می‌کند». در این قطعنامه هم‌چنین از اجرای حکم زندان محمدتقی فلاحی و حسین رمضانپور، فعالان صنفی طی روزهای گذشته و بازداشت شعبان محمدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان در روز یک‌شنبه و پرونده‌سازی و احضار ده‌ها فعال صنفی در شهرهای مختلف کشور انتقاد شده است. تجمع‌های اعتراض‌آمیز فرهنگیان پس از آن صورت می‌گیرد که روزهای شنبه و یکشنبه نیز معلمان در بیش از ۳۰۰ شهر و روستا با تعطیلی کلاس‌های آموزشی در ساختمان‌ مدارس تحصن کرده بودند و با انتشار عکس‌هایی از پلاکاردهای در دستشان، مطالبات خود را به مسئولان آموزش و پرورش گوشزد کردند. اعتراض‌های صنفی معلمان با بازداشت برخی فعالان این صنف مواجه شده است.
سخنگوی کانون صنفی معلمان در باره سومین روز اعتراض معلمان گفت: «امروز با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، تجمعاتی از طرف معلمان شاغل و فرهنگیان بازنشسته در سراسر کشور برگزار شد. این تجمع هم به لحاظ تعداد شهرهای شرکت‌کننده و هم گستردگی جمعیت، یکی از باشکوه‌ترین تجمعات در طول شش ماه گذشته بود و به ویژه در اصفهان و شیراز شاهد حضور گسترده معلمان معترض بودیم.» محمد حبیبی، با بیان این که بر اساس گزارش‌های رسیده، معلمان در بیش از ۱۲۰ شهر و روستا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح تجمع کردند، از فشارهای امنیتی برای بر هم زدن برگزاری این اعتراض‌ها خبر داد. حبیبی تاکید کرد: «در تهران مقابل مجلس تجمع باشکوهی از معلمان برگزار شد که البته با افزایش بازداشت‌ها مواجه بود. با این حال به نظر می‌رسد حتی با وجود افزایش تهدیدها و احضارها که با هدف کنترل تجمعات انجام می‌شود، معلمان هر بار مشارکت بیشتری در بیان مطالباتشان دارند.»
وی در عین حال از آمادگی برای مذاکره با دولت و مجلس در باره مطالبات فرهنگیان خبر داد و گفت: «تا زمانی که مجلس و دولت به مطالبات پاسخ ندهند باید منتظر تداوم برگزاری تجمع‌های معلمان و مسئولان آموزشی باشند.»  مطالبات معلمانی که طی این سه روز به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان پیوسته‌اند موارد گوناگونی را در بر می‌گیرد از جمله اجرا نشدن لایحه همسان‌سازی بازنشستگان، اعاده رتبه‌بندی از طرف شورای نگهبان به مجلس با هدف اجرا نشدن آن، فراموش شدن ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، فقدان آموزش رایگان و بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی، عدم پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۰، عدم استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی و ظلم مضاعف به نیروهای خدماتی درون مدرسه، به تاراج بردن سرمایه فرهنگیان در صندوق ذخیره، در بند بودن و اخراج کردن معلمان کنشگر و فعالان صنفی.
 
برچسب ها: تجمع معلمان

۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۱۸:۲۲
این تجمعات نیم بند در اعتراض به رتبه بندی نیم بندمعطل مانده فایده نداره
فقط اتحاد و همبستگی همه معلمان لازمه (382235)
معلم ناامیدسده
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۲۱:۴۴
دولت و مجلس و...خوب میدانند معلمان مشکل معیشت و منزلت دارند اما عدالت را با عینک خودشان میبینند
پول برا ...هست برا معلم نیست!!!
مرا به خیر اصولگرایان امیدی نیست (382250)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها