به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۳۲۰۰۹۶

سهم ۱۲ درصدی زنان از بخش تعاون

سهم ۱۲ درصدی زنان از بخش تعاون
گروه اقتصادی:سهم بانوان در تعاونی‌های کشور ۱۲ درصد است و ۱۲۷ هزار نفر از زنان در ۸۲ گرایش از رشته فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی فعالیت دارند. بخش تعاون براساس اصل ۴۴ قانون اساسی در کنار بخش خصوصی و دولتی یکی از سه بخش اقتصاد کشور است و قرار بود، بر اساس برنامه ششم توسعه سهم آن در اقتصاد به ۲۵ درصد برسد، اما به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کم‌تر از ۵ درصد است.زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و مشارکت آن‌ها در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی از شاخص‌های تولید کشور محسوب می‌شود، از راهکار‌های به کارگیری مشارکت زنان، ایجاد تعاونی ، راه اندازی کسب و کارهای کوچک و ورود به کارآفرینی و خوداشتغالی است.
 
 وجود ۹۶ هزار تعاونی در کشور
بر اساس آمار تا سال گذشته تعداد کل تعاونی‌های فعال کشور ۹۶ هزار و ۴۹۳ واحد بوده که از این تعداد ۶۹ هزار و ۲۷۹ تعاونی با ۵۷ میلیون نفر عضو و یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر شاغل فعال بوده  و ۲۷ هزار و ۲۱۴ تعاونی در دست اجرا بوده است. بیشترین میزان فعالیت تعاونی‌های کشور مربوط به رشته خدمات با ۱۸ هزار تعاونی، کشاورزی با ۱۵ هزار تعاونی و صنعت به ۱۱ هزار تعاونی است.بیشترین میزان اشتغال‌زایی مربوط به فعالیت‌های مسکن با ۳۶۰هزار نفر شاغل، خدمات با ۲۳۳ هزار نفر شاغل و تامین نیاز مصرف‌کنندگان با ۲۱۶ هزار نفر شاغل بوده است.

سهم بانوان ۱۲ درصدی بانوان از تعاونی‌های کشور
سهم بانوان در تعاونی‌های کشور ۱۲ درصد است و ۱۲۷ هزار نفر از زنان در آن شاغل هستند تعاونی‌های بانوان در ۸۲ گرایش از رشته فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی فعالیت دارند.از مجموع ۳ هزار تعاونی که در حوزه صنعت و معدن فعالیت دارند سهم تعاونی‌های نساجی و چرم با ۱۴۰۰ مرکز، تعاونی صنایع دستی با ۱۰۰۰ مرکز و تعاونی‌های دارویی و بهداشتی با ۶۰۰ مرکز بالاترین فراوانی را دارند. حوزه کشاورزی در گرایش زراعت، دام پروری و پرورش مرغ گوشتی بیش از ۲ هزار و ۶۰ تعاونی دارد.به گفته کیوانی معاون امور تعاون زنان کشور شرکت‌های تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی با رویکرد کمک به معیشت خانوار در سه دهک پایین درآمدی تشکیل می‌شود به ساماندهی اشتغال آن‌ها می‌انجامد و از مهم‌ترین مدل‌های توانمندسازی زنان است.

تعاونی‌ها تنها راه جذب نقدینگی‌های مردم
به گفته معاون امور تعاون وزارت کار تعاونی‌ها به تجدید «برند» نیاز دارند، و صنوف مختلف می‌توانند در حوزه‌های تولید، توزیع و خدمات، تعاونی ایجاد کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند تعاونی‌ها در ایران به تولید و عرضه اجناس ارزان، معروف هستند این در حالی است که در سوئیس، برخی تعاونی ها، محصولات گران قیمت مانند شکلات‌های ارگانیک تولید می‌کنند.او گفت: یکی از دلایل عدم اقبال تعاونی‌ها این است که به فعالیت این حوزه به طور مناسب توجه نشده است.

در دولت سیزدهم محوریت با مردم است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعدادی از تعاونی‌های کشور مشکلاتی دارند که باید برای حل مسائل آن‌ها چاره جویی کرد تا در مسیر خدمت رسانی فعال باشند و رفع مشکلات و مسائل مرتبط با تعاونی‌ها به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.عبدالملکی ادغام وزارتخانه را دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های تعاون می داند و و تصمیم به تقویت آن دارد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: اشتغال زنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها