به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۳۲۰۳۳۳

نظربایف بیشتر به حاشیه رانده شد

نظربایف بیشتر به حاشیه رانده شد
گروه بین الملل: رئیس جمهوری قزاقستان یک متمم قانونی را به امضا رساند که به موجب آن، لزوم مشورت با نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قبلی در مسائل داخلی و تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجه، از بین می‌رود.
بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری قزاقستان، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری این کشور اصلاحات قانون مربوط به نورسلطان نظربایف، اولین رئیس جمهوری قزاقستان در قانون اساسی را تصویب کرد.
این اقدام درپی درگیری این دو چهره سیاسی با یکدیگر پس از اعتراضات گسترده قزاقستان در ماه ژانویه صورت می‌گیرد؛ اعتراضاتی که به دلیل افزایش ناگهانی قیمت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به وقوع پیوست.
به موجب این اصلاحیه، اختیارات "ریاست مادام‌العمر" نظربایف در شورای امنیت و مجلس خلق قزاقستان، لغو شد.
ماده‌ای که تصریح می‌کرد اقدامات ابتکاری در سیاست داخلی و خارجی این کشور باید با موافقت نظربایف صورت پذیرد نیز حذف شد.
در ۲۸ ژانویه، توکایف در جریان بیست‌ویکمین کنگره فوق‌العاده حزب حاکم نور اوتان، به عنوان رئیس این حزب انتخاب شده و این سمت را از نظربایف گرفت.
نظربایف ۸۱ ساله در ۲۰۱۹ و بعد از ۳۰ سال سلطه بر مسند قدرت، از ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد اما به صورت مادام‌العمر، خود را به عنوان رئیس شورای امنیت و مجمع خلق قزاقستان انتخاب کرد.
برچسب ها: قزاقستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها