به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۳۲۱۴۲

اولويت رفع تحریم بانک‌ها، کشتیرانی و بیمه

گروه اقتصادي: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با توجه به توافقات ایران و کشورهای گروه 1+5 رفع تحریم بانک‌ها، کشتیرانی و بیمه در اولویت است.
اولويت رفع تحریم بانک‌ها، کشتیرانی و بیمه
غلامحسین شافعی درباره آخرین جزییات خروج تعدادی از بانک‌های ایرانی از تحریم براساس توافقات ژنو گفت: در حال حاضر موضوع رفع تحریم بانک‌ها، کشتیرانی و بیمه در اولویت است و در مورد رفع محدودیت‌ها از این سه مورد کارهای زیادی انجام شده است. وی ادامه داد: در مذاکرات انجام شده آنچه که در بخش اقتصادی به عنوان اولویت مطرح است یکی بحث کشتیرانی برای سهولت در حمل و نقل کالا، بیمه و رفع محدودیت‌های پله‌ای فعالیت‌های بانکی است.

شافعی با اشاره به این‌که متاسفانه هنوز اسامی بانک‌های خارج شده از تحریم اعلام نشده است خاطرنشان کرد: یکی از بانک‌هایی که طرف‌های 1+5 در این باره نامش را اعلام کرده‌اند بانک وورن در کره جنوبی است که قبلا هم در شرایط تحریم کمک زیادی به نقل و انتقالات مالی ایران کرده است. رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که این روند در مورد بانک‌ها در اولویت است، تصریح کرد: دولت نیز پیگیر این موضوع است. البته هنوز جزییاتی از روند رفع تحریم بانک‌ها و نقل و انتقال پول و ارز اعلام نشده است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان خروج بانک‌های ایرانی از تحریم مرحله بسیار طولانی و زمان بر است. حتی پروسه خروج بانک‌هایی که در لیست خروج از تحریم‌ها قرار دارند هنوز وارد مرحله اجرایی نشده‌ است. در حال حاضر هم شنیده‌ها حاکی از آن است که چند بانک دولتی در ایران برای خروج از تحریم‌ها وکیل گرفته‌اند ولی هنوز هیچ رایی در این زمینه از سوی دادگاه‌ها صادر نشده و این در حالی است که بانک‌های دولتی تازه پس از صدور رای وارد مرحله تجدیدنظر می‌شوند. در صورتی که در مرحله تجدیدنظر اعتراضی به رای نشود بانک ها از تحریم‌ها خارج می‌شوند که‌ البته این موضوع پروسه حقوقی بسیار پیچیده‌ای دارد. دادگاه‌ها باید تشکیل و مستندات لازم از سوی بانک‌های ایرانی و طرف‌های مقابل ارائه شود.

محمد‌مهدی رییس‌زاده در این‌زمینه گفته که اصل بر این است که در مرحله تعلیق شش ماهه بانک‌های اروپایی برای ال.سی، غذا و دارو امکان واریز وجه را فراهم کنند. ایران باید بانک‌های ایرانی خود را که طرف بانک‌های اروپایی قرار می گیرد معرفی کند و تمامی این موارد پروسه طولانی است. به گفته وی موضوع مهم در توافق ژنو این است که کانال مالی برای غذا، دارو و اقلام غیر دوگانه در راستای فعالیت‌های اقتصادی صلح آمیز ایران تعریف شود.
مرجع : ايسنا