به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۳۲۱۵۳۶

پیام علیپور برای لیگ ایران؛ به این زودی برنمی‌گردد

گروه ورزشی: ماریتیمو در آخرین دیدار هفته بیست‌ودوم لیگ پرتغال موفق شد با درخشش علی علیپور با سه گل حریفش را شکست دهد و موقعیتش را در جدول رده‌بندی بهتر کند. نفر اول این مسابقه مهاجم ایرانی ماریتیمو بود که دو گل زد و اجازه نداد حریف به بازی برگردد.
پیام علیپور برای لیگ ایران؛ به این زودی برنمی‌گردد
فوتبال پرتغال در سال‌های اخیر به مقصدی مهم برای فوتبالیست‌های ایرانی تبدیل شده و چندین ستاره فوتبال ایران با حضور در این رقابت‌ها توانسته‌اند نامی برای خود دست‌وپا کنند. مهم‌ترین نامی که توانسته خود را به‌عنوان یک بازیکن موثر و درخشان در فوتبال این کشور مطرح کند مهدی طارمی بود که این روزها در ترکیب پورتو به ستاره‌ای مهم تبدیل شده است.
پس از نمایش خوب او در ریوآوه، تیم ماریتیمو پرتغال نیز تصمیم گرفت زوج سابق او در پرسپولیس را به‌خدمت بگیرد و علی علیپور با این امید که بتواند همچون طارمی پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کند از جمع پرسپولیسی‌ها جدا شد و به پرتغال رفت. علیپور در نخستین فصل خود نتوانست نمایشی قابل‌توجه داشته باشد و فقط دو گل زد اما در این فصل حضوری موثرتر در ترکیب تیمش داشته و تا اینجای مسابقات 6بار دروازه حریفان را باز کرده و بهترین گلزن تیمش است. تازه‌ترین نمایش موفق او به دیدار دوشنبه‌شب تیمش برابر آروکا برمی‌گردد که توانست با دو گلی که زد به‌عنوان بهترین بازیکن ماریتیمو در این بازی انتخاب شود. او که در اوایل حضورش در پرتغال چندان مورد توجه نبود حالا نامی شناخته‌شده‌تر برای فوتبال‌دوستان این کشور به‌شمار می‌رود و اگر بتواند این روند را ادامه دهد شاید در پایان فصل راهی باشگاه بهتری شود.
مرد اول زمین
علیپور فصل پیش بیشتر نیمکت‌نشین بود و معمولا در دقایق پایانی دیدارها فرصت حضور در زمین را پیدا می‌کرد اما در این فصل اعتماد سرمربی تیم به او بیشتر شده و از 22بازی خود در این فصل در 12مسابقه از ابتدا در ترکیب اصلی به میدان رفته است. این مهاجم 26ساله در هر سه مسابقه آخر تیمش توانسته فیکس شود و حالا به لطف اعتمادبه‌نفس خوبی که در دیدارهای اخیر به دست آورده توانست در آخرین مسابقه دو گل بزند و پایه‌گذار برتری 3 بر صفر تیمش برابر حریف انتهای جدولی بود.
سایت «پورتگل» در گزارشی از این دیدار و نمایش عالی علیپور نوشته است: «ماریتیمو در آخرین دیدار هفته بیست‌ودوم لیگ پرتغال موفق شد با درخشش علی علیپور با سه گل حریفش را شکست دهد و موقعیتش را در جدول رده‌بندی بهتر کند. نفر اول این مسابقه مهاجم ایرانی ماریتیمو بود که دو گل زد و اجازه نداد حریف به بازی برگردد. نقش اصلی در این برد را باید به نام او نوشت که گل‌های اول و سوم تیمش را با فرصت‌طلبی زد و همه‌کاره ماریتیمو در این بازی خارج از خانه بود. او حتی می‌توانست در این مسابقه هت‌تریک کند اما در دقیقه22 ضربه او را گلر حریف مهار کرد تا فرصت نخستین هت‌تریک در لیگ پرتغال از این بازیکن گرفته شود. درنهایت این ماریتیمو بود که به‌راحتی سه امتیاز مسابقه را به‌حساب خود واریز کرد و با 28امتیاز در رده هشتم جدول قرار گرفت تا برخلاف فصل پیش از منطقه سقوط فاصله گرفته و با خیالی آسوده‌تر لیگ را دنبال کند.»
ماریتیمو که فصل پیش امیر عابدزاده را نیز به‌عنوان دیگر بازیکن ایرانی دراختیار داشت تا هفته‌های پایانی خطر سقوط را حس می‌کرد و با درخشش این گلر ایرانی و امتیازاتی که در آخرین بازی‌ها به دست آوردند در لیگ ماندگار شدند. امسال اما شرایط برای این تیم که در نیم‌فصل نخست دست به تغییر سرمربی نیز زد بهتر شده و آنها با توجه به شرایطی که در جدول دارند بعید است دوباره در بیم و امید سقوط یا بقا قرار بگیرند.

سایت «مایس‌فوتبال» پرتغال هم در گزارش خود از این دیدار به تمجید از مهاجم ایرانی ماریتیمو پرداخت و نوشت: «علی علیپور نمایش با اعتمادبه‌نفس و خوب را در ماریتیمو ارائه داد و توانست یک برد خوب را برای تیمش به ارمغان آورد. این بازی تجربه خوبی برای او بود و اگرچه حریف هم تلاش کرد تا از فرصت‌ها و فضاهای ایجادشده استفاده کند اما درنهایت این ماریتیمو بود که در این دیدار خارج از خانه آروکا را با سه گل مغلوب کرد و با دست پر به خانه برگشت.
علیپور در همان دقایق اولیه مسابقه معدود هواداران تیمش در ورزشگاه را خوشحال کرد و گل نخست تیمش را زد. گل دوم و سپس یک پنالتی از دست رفته برای ماریتیمو نشان داد که این تیم تنها برای برد راهی زمین حریف شده و در اواخر نیمه دوم بازهم این علیپور بود که شم گلزنی خود را نشان داد و یک‌بار دیگر دروازه حریف را باز کرد. ضربه سر بی‌نقص او باعث شد این تیم باوجود 10نفره شدن بتواند بازی را با برد به پایان برساند و این به‌معنای موفقیتی دیگر برای سرمربی جوان ماریتیمو بود.»
علیپور با این نمایش درخشان می‌تواند امیدوار باشد که تا انتهای فصل فرصت بیشتری برای بازی داشته باشد و از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد سرمربی 38ساله و جدید تیم اعتقاد بیشتری به بازی او دارد که سبب می‌شود بتواند توانایی‌هایش را بیش از قبل به نمایش بگذارد. او از گل‌پوینت نمره8 و از سوفااسکور نمره6.8 را دریافت کرد تا از نظر هر دو سایت بهترین بازیکن زمین لقب بگیرد و حتی سوفااسکور او را در تیم منتخب هفته نیز قرار داد.
عملکردی مشابه زیرنظر دو مربی
علیپور در تابستان2020 و با انتقالی آزاد از پرسپولیس راهی ماریتیمو شد تا برای این باشگاه پرتغالی بازی کند. پیش از او طارمی و مهرداد محمدی مهم‌ترین عناصر تهاجمی بودند که در لیگ این کشور به میدان رفته بودند و نمایش خوبی هم ارائه کردند. به همین دلیل انتظار می‌رفت او هم با توجه به عملکرد نسبتا خوبش در ترکیب قرمزها بتواند در تیم جدیدش هم موفق باشد اما فصل نخست برای او چندان خوب پیش نرفت. 26هفته طول کشید تا علیپور توانست نخستین گلش را برای ماریتیمو به ثمر برساند و درمجموع 27بازی که برای این تیم به میدان رفت تنها در 11مسابقه از ابتدا راهی زمین شد. درنهایت 2گل و یک پاس‌گل حاصل عملکرد این مهاجم ایرانی در نخستین فصل لژیونرشدنش بود و حتی در تابستان گذشته شایعاتی مبنی‌بر احتمال بازگشت قطعی یا قرضی او به پرسپولیس نیز به‌گوش می‌رسید.
با این حال علیپور ترجیح داد در پرتغال بماند و برای به دست آوردن جایگاهی بهتر بجنگد که تا اینجای فصل این تصمیمش نتیجه‌بخش بوده و توانست شرایط بهتری نسبت به سال نخست پیدا کند. در میانه‌های فصل قبل جولیو وازکز هدایت ماریتیمو را برعهده گرفت تا شاید بتواند این تیم را از سقوط نجات دهد. این مربی 40ساله اسپانیایی در انجام ماموریت خود موفق بود اما وقتی فصل جدید آغاز شد دوباره تیم در شرایط بدی قرار گرفت و در 11بازی ابتدایی تنها یک برد نصیب این تیم شد و 4تساوی و 6شکست باعث شد تا مدیران تیم دوباره به فکر تغییرات در تیم بیفتند. علیپور در زمان حضور وازکز تقریبا به مهاجم اصلی تیمش تبدیل شده بود و در این مدت سه گل و یک پاس‌گل نیز در کارنامه‌اش به ثبت رسید اما عملکرد بهتر او هم نتوانست تیم را از شرایط بحرانی نجات دهد.
آنها در رتبه ماقبل پایانی قرار داشتند و به همین دلیل واسکو سیبرا 38ساله را به‌عنوان سرمربی جدید خود منصوب کردند. او در 11بازی دوم تیمش در این فصل عالی کار کرده و 6برد، 3تساوی و دو شکست که برابر دو تیم قدرتمند بنفیکا و پورتو بوده حاصل عملکردش بوده است. علیپور در اوایل حضور این مربی نیمکت‌‌نشین شد اما به‌تدریج دوباره توانست خود را به ترکیب اصلی رسانده و در 7بازی اخیر تنها یک‌بار بازی را از روی نیمکت آغاز کرده است.
جالب اینکه او در 11بازی که زیرنظر سرمربی جدید داشته هم دقیقا آماری مشابه با دیدارهای ابتدایی داشته و 3گل و یک پاس‌گل را به ثبت رسانده است. علیپور تا اینجای فصل 1306دقیقه در زمین حضور داشته که میانگین هر 217دقیقه یک گل را به ثمر رسانده، البته برای یک مهاجم آمار خیلی خوبی محسوب نمی‌شود. با این حال او که در این هفته‌های اعتمادبه‌نفس بهتری به دست آورده و در شرایط بهتری در ترکیب تیمش به میدان می‌رود، می‌تواند در ادامه فصل نمایش بهتری ارائه کرده و آمار گلزنی خود را بهتر کند.
به‌دنبال پیشرفت در اروپا
حریف هفته بعدی ماریتیمو نیز تیم پایین‌جدولی فامالیکائو است که در این فصل عملکرد دفاعی خوبی نداشته و علیپور در این مسابقه هم می‌تواند امیدوار به بالا بردن آمار گلزنی خود باشد، البته پس از این مسابقه آنها رویارویی دشواری را برابر اسپورتینگ‌لیسبون پیش‌رو دارند که اگر در این دیدار خانگی بتوانند از این حریف قدرتمند امتیاز بگیرند می‌تواند کمک خوبی به یاران طارمی در پورتو برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی فصل باشد. علیپور به نوشته سایت ترانسفرمارکت تنها 6ماه دیگر با ماریتیمو قرارداد دارد و اگر بتواند روند روبه‌رشد فعلی را حفظ کند شاید او هم مانند عابدزاده به‌عنوان بازیکن آزاد از تیمش جدا شده و باشگاه بهتری را برای ادامه فوتبالش انتخاب کند.
این مهاجم ایرانی در برهه‌ای از دوران حضورش در باشگاه پرسپولیس به ارزش یک‌میلیون یورو نیز رسیده بود اما در زمان پیوستن به ماریتیمو تنها 800هزار یورو ارزش‌گذاری شده بود و پس از یک‌سال‌ونیم 100هزار یوروی دیگر نیز از قیمت او در بازار نقل‌وانتقالات کاسته شده است اما پیشرفت اخیر او می‌تواند باعث افزایش قیمتش در انتهای فصل شود تا با شرایطی بهتر برای آینده فوتبالی‌اش تصمیم بگیرد. روند روبه‌رشد او نشان می‌دهد که قرار نیست به این زودی‌ها به لیگ ایران برگردد و بهتر است نامش از فهرست خرید تیم‌های لیگ برتری خارج شود.
برچسب ها: علی علیپور
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها