به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۹:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۳۲۳۱۰۳

سود شرکت مدرنا از فروش واکسن کرونا

سود شرکت مدرنا از فروش واکسن کرونا
گروه علم وفناوری: شرکت داروسازی مدرنا در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ از فروش واکسن کرونا حدود هفت میلیارد دلار درآمد داشت و براساس قراردادهایی که تاکنون امضا کرده است، در سال ۲۰۲۲ فروش واکسن این شرکت به ۱۹ میلیارد دلار خواهد رسید.
رقم فروش واکسن شرکت مدرنا که اکنون در بیش از ۷۰ کشور جهان مصرف می‌شود در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷.۷ میلیارد دلار بود. در حال حاضر واکسن کرونا تنها دارویی است که این شرکت تولید می‌کند.ماه گذشته اداره نظارت بر کیفیت دارو در آمریکا جواز کامل تجویز این واکسن را صادر کرد که از این پس با نام «اسپايک وکس» به فروش می‌رسد.
چندین کشور جواز تجویز واکسن محصول مدرنا برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال را صادر کرده‌اند ولی در آمریکا منتظر دریافت جواز کامل است. اداره نظارت بر کیفیت دارو در آمریکا در حال تحقیق در مورد عوارض جانبی این واکسن از جمله تورم ماهیچه‌های قلب است که در موارد اندکی از دریافت‌کنندگان آن مشاهده شده است.براساس آمارهای مرکز پیشگیری از بیماری‌های عفونی و مسری آمریکا، تاکنون بیش از ۷۵ میلیون نفر در این کشور دو دُز و حدود ۴۰ میلیون نفر دیگر دُز سوم یا یادآوری واکسن مدرنا را تزریق کرده‌اند.در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ این شرکت از محل فروش ۷.۲۱ میلیارد دلار واکسن کرونا حدود ۴.۸۷ میلیارد دلار سود برد و ارزش سهام آن ۱۱.۲۹ دلار افزایش یافت.سودخالص شرکت مدرنا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۲.۲ میلیارد دلار بود در صورتی که این شرکت در سال قبل از آن حدود ۷۴۷ میلیون دلار ضرر کرده بود.
شرکت مدرنا در نوامبر گذشته پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۲۲ میزان فروش این شرکت به ۱۷ تا ۲۲ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. کارشناسان مستقل رقم فروش این شرکت را ۲۱.۵ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.
این شرکت  اعلام کرد که قراردادهای دیگری برای فروش حدود سه میلیارد دلار دُز یادآوری واکسن کرونا امضا کرده است.علاوه بر مدرنا، درآمد و ارزش سهام دو شرکت داروسازی دیگر فایزر و جانسون اند جانسون نیز که تولیدکنندگان عمده واکسن کرونا در آمریکا و کشورهای غربی هستند در سال گذشته در حد چشمگیری افزایش یافته است.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تولید و فروش واکسن‌های کرونا در سال جاری میلادی نیز افزایش خواهد یافت و احتمال کاهش تولید و سودآوری شرکت‌های بزرگ تولید واکسن به چگونگی ادامه همه‌گیری ویروس در سال‌های بعد بستگی دارد.

 
برچسب ها: واکسن مدرنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها