به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۳۲۳۸۵۹

علوفه هیدروپونیک چه سودی برای دامداران دارد؟

گروه کسب و کار: در چند سال اخیر به هر صنعتی که نگاه کنیم، تغییر و تحولات زیادی را می‌بینیم. یکی از این صنایع که با تغییرات چشمگیری همراه بوده است صنعت کشاورزی است. امروزه کمتر کسی است که نام هیدروپونیک را نشنیده باشد و این کشاورزی نوین را نداند. هیدروپونیک به روش کشت گیاهان و بذرها با آب و بدون خاک می‌گویند. نکته دیگری که در این روش قابل‌توجه است مدل کشت آن است که به‌صورت عمودی است.
علوفه هیدروپونیک چه سودی برای دامداران دارد؟
در واقع با صرفه‌جویی در آب، عدم استفاده از خاک و مصرف بهینه از فضا می‌توان این روش را بهترین روش کشاورزی در قرن اخیر دانست. یکی از محصولاتی که با روش هیدروپونیک تولید می‌شود و تولید آن توانسته به صنعت دامداری در شهرها و کشورهای مختلف جهان جان دوباره‌ای ببخشد، علوفه هیدروپونیک است.

علوفه هیدروپونیک چیست؟
علوفه هیدروپونیک یک علوفه سبز و تازه است که با پرورش بذرهای مناسب، مقدار کم آب و بدون خاک با روش هیدروپونیک پرورش داده می‌شود.
روش کشت هیدروپونیک ریشه درگذشته ایرانیان دارد، زمانی که هخامنشیان در حدود 3000 سال پیش سبزه‌های عید نوروز را با این روش می‌کاشتند.
کشت علوفه هیدروپونیک در جهان حدود 50 سالی هست که در جهان به کار برده می‌شود و این روش کشت در ایران حدود 15 سال است که دوباره مورداستفاده قرار گرفته است.
برای دریاقت اطلاعات بیشتر به مقاله علوفه هیدروپونیک چیست؟ مراجعه کنید.

تعلیف چه حیواناتی با علوفه هیدروپونیک مناسب است؟
•    گاو
•    گوسفند
•    بز سانان
•    اسب
•    الاغ
•    مرغ و خروس
•    بوقلمون
•    شترمرغ
 
چرا علوفه هیدروپونیک باید جایگزین علوفه خشک شود؟
شهرنشینی باعث کاهش زمین‌های کشت علوفه شده است. کمبود آب برای آبیاری نیز باتوجه‌به خشکسالی‌های اخیر که در کشور وجود دارد، مشکلات دیگری را ایجاد کرده است.
هزینه نیروی کار نیز یک مشکل دیگر در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است. از طرفی تولید علوفه در اقلیم‌های متفاوت، در تمام طول سال امکان‌پذیر نیست.
باتوجه‌به مشکلات ذکر شده و به‌منظور حفظ منابع طبیعی برای آیندگان، علوفه هیدروپونیک باید جایگزین علوفه خشک شود.

سود هیدروپونیک
علوفه هیدروپونیک چه سودی برای دامداران دارد؟
1.    کشت علوفه هیدروپونیک از نظر اقتصادی به‌صرفه است.
2.    تولید علوفه برای دام ارزان‌قیمت خواهد بود.
3.    علوفه تولید شده با روش هیدروپونیک کیفیت بالایی دارد.
4.    در تمام فصول سال امکان کشت علوفه هیدروپونیک است.
5.    بیماری دام و طیور را به حداقل می‌رساند.
6.    باروری و کیفیت محصولات دامی قابل‌عرضه به بازار را افزایش می‌دهد.

علوفه هیدروپونیک چه مزایای برای دام و طیور دارد؟
علوفه هیدروپونیک باعث وزن‌گیری سریع دام می‌شود. باتوجه‌به میزان کم این خوراک و بازدهی بالایی که دارد، استفاده از آن برای دام و طیور بسیار به‌صرفه است.
مصرف علوفه هیدروپونیک به علت عدم استفاده از آفت‌کش‌ها، به‌سلامت دام و کم‌کردن هزینه دامپزشکی کمک زیادی می‌کند.
باتوجه‌به اینکه تعلیف دام با علوفه هیدروپونیک، رفتن به مراتع را حذف می‌کند پس انرژی دام ذخیره می‌شود و این مزیت به وزن‌گیری و سلامت بیشتر دام منجر می‌شود.
 
کشت علوفه هیدروپونیک به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟
کشت علوفه هیدروپونیک مانند هر کشت دیگری به تجهیزات خاصی نیاز دارد. در واقع کیفیت تجهیزات به کیفیت علوفه هیدروپونیک ختم می‌شود. اگر بخواهیم مواردی از این تجهیزات را عنوان کنیم، می‌توان به این موارد اشاره کرد.
بستر کشت (گلخانه، کانکس و سالن سرپوشیده)، طبقات گلخانه، سینی کشت علوفه هیدروپونیک، لوله‌های آبیاری، مه پاش، کنترلر هوشمند تنظیم دما و ... .
 
آیا کیفیت علوفه هیدروپونیک به تجهیزات آن وابسته است؟
جواب این سؤال بله است. کشت علوفه هیدروپونیک برای دامداران  زمانی می‌تواند بسیار سودآور باشد که از تجهیزات باکیفیت استفاده شود.
شرکت پارس صنعت تجهیزات گلخانه علوفه هیدروپونیک را با قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالا در اختیار علاقه‌مندان و تولیدکنندگان این کشت قرار داده است تا بتوانند به نتیجه مطلوب برسند.

شروع هیدروپونیک
دامداران برای شروع کشت علوفه هیدروپونیک از کجا شروع کنند؟
دامداران عزیز برای راه‌اندازی علوفه هیدروپونیک و یا برای ارتقاء گلخانه خود نیاز به راهنمایی دارند، همه‌روزه می‌توانند با کارشناسان پارس صنعت تماس بگیرند.
همچنین شرکت پارس صنعت پکیجی تحت عنوان «دوره جامع راه‌اندازی گلخانه علوفه هیدروپونیک» را طراحی کرده که شامل مزایایی همچون مشاوره، تهیه لوازم و تجهیزات علوفه هیدروپونیک، آموزش کشت علوفه هیدروپونیک و بازدید حضوری از بسترهای کشت علوفه هیدروپونیک دامداران و تولیدکنندگان عزیز است.
پس اگر شما دامداری هستید که می‌خواهید از سودآوری علوفه هیدروپونیک بهره‌مند شوید، هم اکنون اقدام کنید زیرا بنا به نتایج به‌دست‌آمده این روش کشت یک روش اجتناب‌ناپذیر برای تولید علوفه در سال‌های آتی خواهد بود، پس چه چیزی بهت از آن که شما جزء پیش‌گامان کشت علوفه هیدروپونیک باشید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها