به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۲۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۳۲۷۳۰۶
نگذاریم روزها یکی پس از دیگری بگذرند

درخواست کاپیتان از رئیس‌جمهوری و فدراسیون

گروه ورزشی: در بازی رفت تساوی عادلانه بود اما برای این دیدار، آنها صد در صد به زمین می‌آیند تا ایران را ببرند. بخصوص که میزبان هستند و تماشاگر هم دارند.
درخواست کاپیتان از رئیس‌جمهوری و فدراسیون
حدود 14 سال است که برای تیم ملی بازی می‌کند و در این مدت فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده و در تورنمنت‌های مهمی نیز به میدان رفته. صحبت از احسان حاجی‌صفی است. کاپیتان او تیم ملی فوتبال ایران که حالا می‌تواند حضور در سومین جام جهانی متوالی خود را جشن بگیرد و به یکی از رکوردداران فوتبال ایران در این بخش تبدیل شود. حاجی‌صفی که نقش موثری در صعود تیم ملی به جام جهانی ایفا کرد و جدا از زمین، در اردو نیز به عنوان بزرگتر حضور داشت، در گفت و گویی مهم، درباره شرایط این روزهای تیم ملی صحبت و دست کمک خود را به سوی رئیس جمهوری، وزیر ورزش و همچنین مسئولان فدراسیون فوتبال بلند کرد. او این کمک را برای برآورده کردن انتظار هواداران و صعود تیم ملی به دور دوم جام جهانی از مسئولان می‌خواهد و معتقد است نباید این روزهای حساس را یکی پس از دیگری از دست داد.

تیم ملی مرحله اول مقدماتی را با دو شکست مقابل عراق و بحرین آغاز کرد. در آن برهه زمانی کمتر کسی تصور می‌کرد تیم ملی بتواند از گروه خود صعود کند و به دور دوم مقدماتی برسد. این اتفاق اما با تغییر کادر فنی رخ داد. برای ما بگو که چه شد و آن تیم بی‌انگیزه چطور مسیر صعود را طی کرد؟
اگر بخواهیم از دور قبل شروع کنیم، بله. شرایط از نظر تیمی اصلاً خوب نبود. مشکلاتی داشتیم، از هط لحاظ که فکرش را بکننید. نتایج ضغیفی گرفتیم و همه گفتند این تیم دیگر به جام جهانی نمی‌رود و بعید است که صعود کند. قبل از آغاز دور برگشت، تمام بازیکنان همقسم شدیم و درون خودمان صحبت کردیم که ما این پتانسیل را داریم به مرحله بعد و حتی جام جهانی برویم. همه هم تیم ملی را حمایت کردند، چون از توانایی بازیکنان خبر داشتند. بخصوص مردم که دعا کردند و برای ما انرژی مثبت فرستادند. چهار نتیجه خوب گرفتیم و بهتر از این دیگر نمی‌شد. شرایط خوب شد و در دور دوم هم که دیدید نتایج بهتری کسب کردیم و به جام جهانی رسیدیم.

در دور اول و بازی‌هایی که به میزبانی بحرین برگزار می‌شد، حتی حق نداشتید یک اشتباه مرتکب شوید. چطور با این حجم از استرس کنار آمدید؟
دقیقاً همینطور است. ما حق کوچکترین اشتباهی نداشتیم. چون می‌دانستیم اگر اشتباه کنیم، خیلی برای‌مان گران تمام می‌شود. حتی هنگ‌نگ و کامبوج را دست کم نگرفتیم تا مبادا فوتبال روی دیگرش را به ما نشان بدهد. با صد در صد قوا به مصاف رقبا رفتیم و خدا را شکر که سربلند هم شدیم. روزهاس سختی را سپری کردیم اما در آخر خستگی و فشار را با صعود به جام جهانی از یاد بردیم.

از دور اول صحبت کردیم. حالا که مدت‌ها از آن دو شکست عجیب گذشته، می‌خواهم بگویی چه کسی مقصر کسب نتایج ضعیف بود؟ ویلموتس، بازیکنان و یا مسئولان؟
درست نسیت بگوییم یک نفر مقصر بود. وقتی یک تیم نتیجه نمی‌گیرد، کل آن مجموعه مقصر هستند. خوب نیست که همه چیز را گردن یک بازیکن، مربی یا مسئول بیندازیم. حداقل در تیم ملی این شرایط وجود ندارد و تمام اعضای مجموعه در کسب نتایج سهیم هستند. اگر تیم نتیجه دلخواه را نگیرد، کل مجموعه مقصرند. سرمربی، بازیکن و مسئولان هم فرقی ندارند.



اما اسکوچیچ که آمد، تیم ملی از این رو به آن رو شد. چه اتفاقی افتاد و او چه راهی را رفت که ویلموتس نرفته بود؟
آقای اسکوچیچ وقتی هدایت تیم ملی را به دست گرفت، شرایط اصلاً مناسب نبود. ایشان با کادری که داشتند نقاط ضعف تیم ملی را برطرف کردند. توانستیم خواسته‌های او را در زمین پیاده کنیم و به دور دوم برویم. یک نکته هم بگویم. آقای اسکوچیچ ارتباط خوبی با بازیکنان برقرار کردند و از لحاظ روحی و روانی توانستند بچه‌ها را در بهترین حالت قرار بدهند. این یکی از دلایل موفقیت تیم ملی بود.

حالا هم که مردم انتظار دارند تیم ملی به دور دوم جا جهانی برسد. آیا این اتفاق را می‌توانید رقم بزنید؟
شرایط سخت است اما بستگی دارد در چه گروهی قرار بگیریم. خودم به شخصه معتقدم با پتانسیلی که داریم می‌توانیم به دور بعد صعود کنیم. البته به یک شرط. درست است ما کادرفنی و بازیکنان خوبی داریم اما نیازمند حمایت و انجام بازی‌های تدارکاتی بزرگ هستیم. اگر بخواهیم به دور بعد برسیم، باید از همین حالا شروع کنیم. رئیس جمهری، وزیر ورزش و فدراسیون فوتبال باید از همین امروز به فکر تیم ملی باشند. چون چشم به هم بزنیم جام جهانی می‌رسد و آنوقت است که می‌گوییم چه زمانی را از دست دادیم. اگر انتظار این است که برویم بالا، باید بازی تدارکاتی قوی برگزار کنیم. باید به ملاقات تیم‌های بزرگ برویم، آزمون و خطا کنیم تا بازیکنان با شناسایی نقاط ضعف و قوت‌شان به آمادگی کامل برسند.
من از رئیس جمهوری و وزیر ورزش این درخواست را دارم که از تیم ملی فوتبال ایران حمایت کنند. می‌دانم رئیس جمهوری عزیزمان دغدغه‌های خودشان را دارند اما این تیم پتانسیل بالایی دارد و حیف است مورد حمایت قرار نگیرد. خواهش می‌کنم نگذارند روزها همینطور بگذرد.

تیم ملی چند روز دیگر باید با کره‌جنوبی بازی کند. در مورد این بازی حساس هم صحبت می‌کنی؟
کره‌جنوبی یک حریف سنتی و قدرتمند است که بازی ایران با این تیم همیشه جذاب از آب در آمده. در بازی رفت تساوی عادلانه بود اما برای این دیدار، آنها صد در صد به زمین می‌آیند تا ایران را ببرند. بخصوص که میزبان هستند و تماشاگر هم دارند. هدف کره‌جنوبی در این بازی، شکست تیم ملی و صدرنشینی است اما ما هم ایران هستیم و قویترین تیم آسیا. آنها از ما می‌ترسند، بخصوص با بازیکنانی که داریم. به مین دلیل بعید می‌دانم از همان ابتدا هجومی و بی‌محابا بازی کنند. آنها قطعاً مدارا می‌کنند و بی‌گذار به آب نمی‌زنند. چون دوست هم ندارند بازنده باشند.

شایعه‌هایی درباره قطع یا ادامه همکاری دراگان اسکوچیچ با تیم ملی وجود دارد. از نظر تو بهتر است او حفظ شود یا سراغ مربی بزرگتری برویم؟
یک مربی آمده و حاضر شده در شرایط سخت، هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد. تیم ملی شرایط خوبی نداشت اما اسکوچیچ آمد و به وضعیت موجود سر و سامان داد و تیم ملی را به جام جهانی رساند. به نظر من اسکویچ باید بماند، چون او و کادر فنی‌اش زحمات فراوانی کشیده‌اند و بهتر است حفظ شوند.

سوال پایانی. تا چه زمانی می‌خواهی برای تیم ملی بازی کنی؟
تا هروقت بتوانم به تیم ملی کمک کنم. هر وقت احساس کنم نمی‌توانم مثمرثمر باشم خداحافظی می‌کنم. این هم بستگی به شرایط بدنی‌ام دارد. فعلاً که با جان و دل برای تیم ملی بازی می‌کنم و امیدوارم در این دو دیدار هم بهترین نتیجه را کسب کنیم.
برچسب ها: تیم ملی ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها