به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۳۳۰۰۳۳

منصور هادی اختیارات خود را واگذار کرد

منصور هادی اختیارات خود را واگذار کرد
گروه بین الملل:رئیس جمهوری یمن، عبد ربه منصور هادی با امضای فرمانی معاون خود، احمد محسن الاحمر را برکنار و همه اختیاراتش را به شورای ریاست جمهوری واگذار کرد.
 شورای جدید قرار است کشور را به طور موقت رهبری کند و برای یافتن یک راه حل "قطعی و همه جانبه" برای خاتمه دادن به جنگ داخلی با شورشیان حوثی  وارد مذاکره شود.بنا بر این گزارش، عبد ربه منصور هادی تمام اختیارات خود را به طور "بازگشت‌ناپذیر" به نهادی که "شورای رهبری ریاستی" خوانده می‌شود واگذار کرد.
هادی از ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۲ معاون رئیس جمهوری یمن بود و پس از نشستن بر این مسند در سال ۲۰۱۵ و هنگامی که شیعیان گروه انصارالله (حوثی‌ها) پایتخت را تصرف کردند از سمت خود کناره‌گیری کرد.او پس از آن با حمایت ائتلافی به رهبری عربستان سعودی دوباره زمام امور را بر دست گرفت و از سوی جامعه جهانی به عنوان رئیس جمهوری قانونی یمن شناخته شد.
راشد الامینی، وزیر کشور پیشین یمن رهبری شورای ریاست جمهوری را بر عهده دارد. پایان دوران گذار و فعالیت این شورا زمانی تعیین شده که صلح و ثبات به طور کامل در یمن برقرار شده باشد.یمن مهم‌ترین صحنه جنگ‌های نیابتی میان تهران و ریاض در منطقه به شمار می‌رود. روز شنبه و با آغاز ماه رمضان یک آتش‌بس دو ماهه در یمن اعلام شد که نخستین آتش‌بس سراسری در این کشور از سال ۲۰۱۶ تا کنون است.
بر پایه ارزیابی سازمان ملل متحد از زمان برقراری آتش‌بس، درگیری‌های نظامی در یمن به شکل محسوسی کاهش یافته است. شورای ریاست جمهوری موظف شده مذاکره برای برقراری یک آتش‌بس دائمی را پیگیری کند.هادی از زمانی که با حمایت عربستان دوباره به قدرت بازگشت هیچگاه موفق نشد یمن را سوی آرامش و ثبات هدایت کند و حتی در یکپارچه کردن نیروهای حکومتی هم ناکام ماند.
گمان می‌رود تشکیل شورای ریاست جمهوری که از پشتیبانی ریاض و متحدانش برخوردار است به عنوان راهی برای برون‌رفت از بحران سیاسی در یمن تلقی می‌شود.
برچسب ها: یمن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها