به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۲ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۳۲۸۰۲

روز «زمینِ پاک»؛ فرصتی برای حفظ محیط زیست

روز «زمینِ پاک»؛ فرصتی برای حفظ محیط زیست
گروه جامعه: دسترسی انسان به تکنولوژی، باعث دوری و نامهربانی محیط زیست شد و نام‌گذاری روزها بهانه‌ای است که وظیفه انسان‌ها را یادآوری کند و برگزاری مراسم روز جهانی زمین پاک در ۲۲ آوریل برابر با دوم اردیبهشت هشداری است به همه مردم دنیا که باید به فکر سیاره خود زمین باشند و با حفظ و نگهداری از این زیست بوم است که بشر به رشد و بالندگی می‌رسد.
 
محمود لطفی، عضو جمعیت کویر سبز کاشان گفت: روز زمین پاک، فرصتی برای افزایش آگاهی و آموزش شهروندان درباره مسائل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ پاسداری از زمین و طبیعت خداست تا بتوانیم برای حل بحران تغییرات آب و هوایی، آلودگی پلاستیکی و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری مشارکت کنیم.
وی افزود: شایسته است که در پاکی زمین بکوشیم که اصل زمین و زمان ما هستیم و پاکی آن، پاکی ما است. تا گل و سبزه نباشد، پرنده‌ای آواز نخواهد خواند و چرنده‌ای نخواهد چرید و آب زلالی زندگی ما را طراوت نخواهد بخشید.

لطفی افزود: خداوند در قرآن فرموده است «از پاکیزه‌ها بخورید که پاکیزه‌ها روزی شماست»؛ پس باید برای اینکه جسم و جان سالمی داشته باشیم، در حفظ زمین پاکیزه‌ای بکوشیم که خدا به ما ارزانی کرده، و شکر نعمت گوییم تا بتوانیم از پاکیزه‌ها بخوریم و شاد و خرم باشیم. 

وی تصریح کرد: هر چند که در زمین صحبت از خاک است، اما زمین و خاک، پاک و پاک کننده و تا زمین و خاک، پاک نباشد، هیچ رستنی پاکی در آن نخواهد رویید و بوی هیچ گلی مشام آدمی را معطر نخواهد ساخت.این فعال زیست محیطی تاکید کرد: انسان طی سال‌های گذشته، دخالت زیادی در زمین کرده از جمله استفاده لجام گسیخته از سوخت‌های فسیلی، برداشت بی‌رویه آب‌های سطحی و زیرزمینی، نابودی گونه‌های جانوری و گیاهی و نتیجه آن آلودگی و تخریب زیستگاه خود بوده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی بشری، بنابراین فرهنگ‌سازی را باید از خودمان شروع کنیم، زیرا کارهای کوچک مثل کاهش تولید زباله خانگی نیز منجر به پاکیزه ماندن زمین و طبیعت می‌شود و فلسفه روز جهانی زمین پاک نیز توجه به این کارهای کوچک است که نتیجه‌های بزرگی به دنبال دارد.

لطفی با تاکید بر نقش سازمان‌های مردم نهاد برای جلب مشارکت شهروندان در انجمن‌های زیست محیطی گفت: خودخواهی انسان، محیط زیست را به خطر انداخته است و فرهنگ‌سازی برای حفظ آن باید از اجتماع‌های کوچکتر مثل خانه و مدرسه آغاز شود.یک عضو شورای دانش آموزی دبیرستان پیوندی کاشان نیز گفت: دوستی با طبیعت خدا، وظیفه همه ماست. اگر کاغذ کمتری مصرف کنیم، هم درختان کمتری قطع و هم زباله کمتری تولید می‌شود و این کاری است که از دوران مدرسه باید تمرین کنیم.

علیرضا احمدیان طاهری اظهار کرد: آشنایی دانش آموزان با آسیب‌های حاصل از تولید زباله و آلاینده‌های محیط زیست، بسیار مهم است و باعث می‌شود که در آینده نیز زباله کمتری تولید کرده و از تخریب محیط زیست و پاک زیستن نقش مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشن کاغذ در مدرسه، افزود: مشارکت دانش‌آموزان در این جشن، ثابت کرد که اهمیت محیط زیست و منایع طبیعی را بدانیم و در حفظ آن نیز مشارکت کنیم و این آگاهی نتیجه آموخته‌های ما از کتاب‌های درسی است، ولی باید این موضوع در صدا و سیما و سینما بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

این عضو شورای دانش آموزی دبیرستان پیوندی کاشان تصریح کرد: برگزاری اردوهای دانش آموزی در طبیعت، باعث می‌شود تا کودکان، دوستی با محیط زیست را یاد بگیرند و به دیگران  نیز آموزش داده و برای پاکسازی زمین تلاش کنند.احمدی طاهری گفت: نابودی انرژی، پیامد آلودگی‌های زیست محیطی و رها کردن زباله در طبیعت است و در روز زمین پاک به همدیگر آموزش می‌دهیم که هر یک از ما با فعالیت‌هایی به ظاهر کوچک می‌توانیم محیط زیست را از نابودی نجات دهیم.

روزانه ۲۰۰ تن زباله در کاشان تولید می‌شود
همچنین رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان به ایسنا، گفت: روز زمین پاک فقط یک عنوان برای یک روز نیست، بلکه یک پویش همگانی برای حفظ محیط زیست است که  اهمیت زمین و هر آنچه در آن است را به یکدیگر یادآوری کرده و آگاه شویم که چه کارهایی برای حفظ آن می‌توانیم انجام دهیم.

الهیار دولتخواه افزود: شعار روز جهانی زمین پاک «سرمایه‌گذاری در زمین با حذف پلاستیک» نام‌گذاری شده است تا مردم توجه داشته باشند که ماهیت تجزیه‌ناپذیری پلاستیک، آثار زیانباری به محیط زیست وارد می‌کند.وی با اشاره به افزایش استفاده از انواع پلاستیک توسط مردم، تصریح کرد: رها کردن مواد غیرقابل بازیافت مثل پلاستیک در طبیعت نه تنها باعث آلودگی آب، خاک و هوا می‌شود، بله اکوسیستم را تهدید کرده و به انسان، حیوانات و حیات وحش آسیب ‌رسانده و حتی سبب مرگ آنها می‌شود.

دولتخواه تاکید کرد: آتش زدن مواد پلاستیکی، باعث آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود و با توجه به اینکه بازیافت پلاستیک نیز توجیه اقتصادی ندارد، بازیافت آن هم مقرون به صرفه نیست، بنابراین باید استفاده از آن کاهش پیدا کرده یا با مواد دیگری مثل کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، گفت: تولید زباله یکی از معضلات زیست محیطی است که با نهادینه کردن فرهنگ بازیافت پسماند در مبدا، همه شهروندان می‌توانند به حفظ محیط زیست کمک کنند که باید این موضوع در رسانه‌ها آموزش داده شود.وی گفت: روزانه در شهر کاشان، ۲۰۰ تن زباله تولید می‌شود که بخش زیادی از آن قابل بازیافت و برگشت به چرخه تولید است در حالی که مردم نسبت به آن توجهی نداشته و باعث انباشت زباله می‌شوند.

دولتخواه تصریح کرد: زباله‌های منطقه کاشان در ۱۴ مکان جداگانه دفن می‌شد که پنج مورد آن در قالب شرکت بازیافت متمرکز شده است، اما محل دفن پسماند در ابوزیدآباد، مشکل مشترک دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل است که باید برطرف شود.

وی گفت: مطب‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، موظف به بی خطرسازی پسماندهایشان هستند و در صورت گزارش تخلف آنها توسط شهروندان، پرونده آنها در مرجع قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، تصریح کرد: برگزاری مناسبت‌هایی مثل زمین پاک یا هوای پاک، با هدف افزایش آگاهی و آموزش مردم برای ترویج فرهنگ پاسداری از محیط زیست انجام می‌شود، زیرا آموزش، تاثیر قابل توجهی در تقویت فرهنگ زیست محیطی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار دارد.

دولتخواه با اشاره به شناسایی یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک گفت: پلنگ ایرانی، یکی از گونه‌های جانوری کمیاب است که بعد از این اتفاق، این منطقه نیازمند توجه و مراقبت بیشتری است تا گونه‌های جانوری در زیستگاه خود بمانند و از نزدیک شدن به مناطق مسکونی برای دستیابی به غذا خودداری کنند.
کارشناس آموزش اداره حفاظت محیط زیست کاشان نیز گفت: برنامه‌های هفته زمین پاک در کاشان،
شامل پاکسازی کوهستان‌های اطراف با حضور طبیعت گردها و فعالان زیست محیطی، جشن زمین پاک در مناطق روستایی، نشست آموزشی و گردش در منطقه حفاظت قمصر و برزک با حضور تشکل‌های زیست محیطی است.
ناهید عسگری اظهار کرد: تجلیل از مدارس و دانش آموزان طرح محیط یار، نشست خبری و برنامه‌های آموزشی در رسانه‌ها، آموزش بانوان و دانش آموزان با آموزه‌های زیست محیطی از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک در کاشان است.

وی افزود: هدف از آموزش محیط زیست، پرورش افرادی فعال و آگاه نسبت به مسائل محیط زیست و درک مسئولیت آن‌ها در حفاظت و حمایت از آن است که در قالب مدارس سبز مورد توجه قرار گرفته است.کارشناس آموزش اداره حفاظت محیط زیست کاشان، گفت: طرح‌های محیط یار و همیار محیط بان از جمله برنامه‌های آموزشی است که از سال ۱۳۸۵ در مدارس شهرستان کاشان اجرا می‌شود و تاکنون جامعه‌ای بیش از ۲۰ هزار دانش آموز، موضوع‌های بازیافت، حفظ محیط زیست و مفاهیم زیست محیطی را آموزش دیده‌اند.

وی با اشاره به توسعه مدرسه سبز در جهان، تصریح کرد: در طراحی مدرسه سبز به محیط‌زیست توجه می‌شود و حتی بام‌ها از گل و گیاه است و برای درست کردن باغچه‌ها از گیاهان خودرو استفاده می شود که نیازی به آبیاری ندارند.

عسکری گفت: طراحی این مدرسه‌ها، به گونه‌ای است که با اصول صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط‌زیست متناسب است، آب کمتری مصرف می‌شود و برق نیز از منابع تجدید شونده  تولید می‌شود و این آموزش‌ها می‌تواند مانع از مشکلات زیست‌محیطی در آینده شود.در سال ۱۹۷۰ در پاسخ به بحران محیط زیست، روز ۲۲ آوریل برابر با دوم اردیبهشت به‌عنوان روز زمین پاک انتخاب شده است.
برچسب ها: روز زمین پاک
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها