به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۳۳۵۱۴۸

حامیان گران شدن نان و ماکارونی را ببینید

حامیان گران شدن نان و ماکارونی را ببینید
گروه اقتصادی: تورم در ایران در روزهای اخیر، افسارگسیخته‌تر از همیشه رخ نشان داد و افزایش ناگهانی قیمت آرد و گرانی چند برابری اقلام پر مصرفی مثل ماکارونی و برخی از انواع نان، حتی بیم گرسنگی شمار بیشتری از جمعیت کشور را تشدید کرد. افزایش قیمتی که طبق معمول، برخی آن را کتمان و برخی توجیه‌اش کردند، اما در نهایت کسی آن را به گردن نگرفت و اطلاعات دقیقی در خصوص چند و چون آن اعلام نکرد!
 
سخنگوی دولت تاکید کرد که «به هیچ وجه قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمی‌کند و رئیس‌جمهور اجازه گران شدن نان را نمی‌دهد». همان زمان اما مردم در کوچه و بازار انواع نان را به قیمت‌هایی بعضا چند برابری خریداری کردند.

در حالی دولت می‌گوید نان مردم گران نمی‌شود و مردم در فروشگاه‌ها چند برابر نرخ همیشه هزینه نان می‌کنند که گویا نمایندگان مجلس هم از آنچه قرار است بر سر نان سفره مردم بیاید، اطلاع چندانی ندارند.روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس نوشته است: «گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی».ایزدخواه نوشت: «حذف ارز ترجیحی کار خودش را می‌کند. به آقایان گفتم این کار تورم دارد؛ گفتند فقط ۷ درصد. گفتیم تورم از یارانه جلو خواهد زد. گفتند ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده. گفتیم از اصلاح ساختار تولید شروع کنید نه گران کردن. گفتند ارز نداریم». در حالی که در پی جنگ روسیه علیه اوکراین، افزایش جهانی قیمت آرد 20 درصد بوده، در ایران به این بهانه در حال تجربه افزایش 300درصدی قیمت آرد هستیم!

حالا معلوم شد اولا ارز ترجیحی با تمام مشکلاتش به هدف اصابت کرده بود. والا نباید شاهد این گرانی‌های فاحش می‌بودیم. ثانیا مشکل کمبود ارز از راه دیگری قابل حل بود. ثالثا معلوم شد که نسخه‌نویسان دولت چقدر پیش‌بینی‌هایشان از گرانی، واقعی بوده است.همزمان با اعتراضات و انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت در بحث ارز ترجیحی و گرانی بی‌سابقه کالاهای اساسی برخی روزنامه‌های نزدیک به جناح اصولگرایان و حامی دولت از اقدام اخیر دولت سیزدهم حمایت کردند.

روزنامه شهروند  در این رابطه نوشت: بارها از دولت گذشته درخواست شد که در سیاست‌های اقتصادی خود در این‌باره تجدید نظر کند. دو سال مانع افزایش قیمت‌ها شد و با قیمت‌گذاری غلط کار را به اینجا رساند! اگر این سیاست اقتصادی در زمان‌ مناسب انجام می‌شد، هزینه‌ کمتری به کشور تحمیل می‌کرد. این کار، بسیار کار درست و لازمی بود. این اقدام یک جراحی اجتناب‌ناپذیر است که در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت هم در دفاع از این اقدام نوشت: اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی به نفع مردم است.  دولت مصمم به توزیع عادلانه یارانه‌ها‌ست. هر سه قوه در جهت‌دهی به ارز ترجیحی اتفاق نظر کامل دارند. مردم مطلقاً نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند. نباید عده‌ای با ارز ترجیحی به سود کلان برسند و برخی که به سختی زندگی می‌کنند از یارانه‌ها هیچ بهره‌ای نبرند.

روزنامه وطن امروز هم در حمایت از عملکرد اقتصادی دولت اینگونه نوشت که: دولت برای پیگیری تصمیمات مهم اقتصادی نیازمند ارتباط‌گیری مستقیم با مردم است؛ اقناع عمومی، پیش‌شرط مدیریت مردمی کاری است که دولت باید همزمان با اجرای این طرح انجام دهد.

روزنامه جوان هم در یادداشتی با عنوان «تدبیر اقتصاد نان» آورده است:  بیشترین انتفاع را از پرداخت یارانه‌های کور به کالا‌های اساسی برخی از اشخاص غیر ذی‌حق برده‌اند، خوشبختانه دولت سیزدهم در صدد اصلاح صحیح یارانه‌ها برآمده‌است و در کنار تأمین آرد یارانه‌ای نانوایی‌های سنتی نرخ آرد سایر مصارف را تغییر داده‌است.

روزنامه جام جم، ارگان مطبوعاتی صداوسیما هم ضمن حمایت از اقدام اقتصادی دولت نوشت: با آزاد شدن قیمت آرد و پرداخت مستقیم آن به مردم می‌توان در حالت ایده‌آل، انتظار دو پیامد را داشت: هم تولیدکنندگان صنعتی، مانند تولیدکنندگان ماکارونی و انواع نان صنعتی در فضای رقابتی‌تری فعالیت کنند و هم مصرف‌کننده‌های نیازمند یارانه یارانه نان خود را مستقیم دریافت خواهند کرد.

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۵:۳۱
خوشم میاد داری می سوزید نونتون آجر شد از همتی گرفته تا بادامچیان که با ارز رانتی دیگه نمیتونن حال کنن (386911)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۷:۲۰
مدیریت اقتصادی کسانی که شش کلاس سواد دارند می خواهید چطوری باشه. همینطور شعار بدید خوب میشید (387106)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۷:۲۰
مدیریت اقتصادی کسانی که شش کلاس سواد دارند می خواهید چطوری باشه. همینطور شعار بدید خوب میشید (387107)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۵:۳۹
وعده دادن در انتخابات به قشر ضعیف جامعه ورای گرفتن از انها و له کردن همانهایی که با رایشان سرکار امدید نشانه ذات نادرست و کلاش شماست فقط خیلی زود چهره واقعیتان ظاهر شد و پرده هادر حال کنار رفتن است (386912)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۵:۴۷
خاک بر سر دولتی که نان مردم را نمیتوان تامین کند (386914)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۵:۵۰
ارد ندارند.
فرستادند لبنان!
اخبار را بخوانید. (386915)
۰۰
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۵:۵۳
تف (386916)
سلطان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۶:۲۲
جناب سردبیر مفت خور رسانه اصلاحات که با دریافت میلیاردها دلار کاغذ یارانه ای از جیب ملت آدم شدی و حالا برای ملت خط و رسم ترسیم می کنی؟خودتان به خوبی میدانید که مسبب تمام گرانی ها و نابسامانی های امروز دولت اصلاحات خودتان بوده که موجبات چپاول و غارت کردن منابع ملی مفت و مجانی کشور رو برای یه عده جماعت معلوم الحال و دلالان زالو صفت و مفسدین فی الارض و جیره خوارانشون و آقازاده های خارج نشینشان فراهم آورده.حالا چهره و ژست حق به جانب گرفتین که چی؟...دم خروستون برای همه رو شده و حناتون دیگه رنگی نداره (386920)
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۸:۱۱
ارزش فحشم نداری چه برسه به ارزش جواب دادن.... (386965)
۱۴۰۱/۰۲/۲۲ ۰۰:۱۰
مهندس، اولا تحريم ها حاصل ديوارنوردى هاى امثال شما از ديوار سفارت انگليس بود كه باعث شد تحريم هاى بانكى شروع بشه و يارانه هم دسته ى گل اصولگراها بود كه اين تورم افسار گسيخته رو شروع كرد. شما اصولگراها تا سرتون به سنگ نخوره، به خودتون نمى آييد. (387270)
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۱۳:۲۰
کسی رو که خواب باشه میشه بیدار کرد، ولی کسی که خودشو به خواب زده باشه لالالالالا... (388073)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۶:۳۹
............وطن فروش (386921)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۸:۵۵
توچشم مردم چه راحت دروغ می گویندواقعاخجالت نمی کشید سرتاپای دولت همش دروغه چراانکاروتکذیب می کنید (386928)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۰:۲۹
دولت روحانی خوب بود؟ هشت سال فقط دنبال برجام نافرجام بود (387543)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۹:۵۹
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین (386931)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۲۰:۰۴
دروغگوها لازم نکرده یارانه بدید دست تو جیبمون نکنید همش دروغ دروغ دروغ (386932)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۲۰:۳۷
مادر ..... (386933)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۲۰:۳۷
مادر...... (386934)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۲۰:۳۷
مادر......... (386935)
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۲۰:۴۶
تئوریسین های این دولت اصول ابتدایی اقتصاد را نمیدانند ..اگر بند پوتین را هم گران کنی بعد از مدتی روی کل کالا ها اثر میگذارد ...اقایان به اصطلاح دکتری اقتصاد اصل پروانه ای را برای دولت مردان توضیح دهید البته اگر خودتان بلدید (386936)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۲۲:۳۵
باسلام متاسفانه من فکر میکنم هیچ یک از مسولیت درایران زندگی نمیکنن که خبرازگرانیهای نان ماکارونی روغن وسایر اغلام دیگرومرغ وگوشت وتخم مرغ وغیره ندارند ودرتوهم شدیدارزانی به سرمی برند خدابخیرکند بااین روند (386943)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۲۲:۳۹
یه سربریدبیرون ببینیدنردم دارن منفجر میشوند ازنداری بدبختی وفقر (386944)
شاهپور
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۲:۰۸
مگه شیخ حسن و تیمش با تدبیییییر !!!!! افساری هم برای تورم باقی گذاشتند که کسی اونو گسیخته کنه؟؟!!! درضمن عقل کل، نان را در فروشگاه نمی‌فروشند، در نانوایی نان را می فروشند، جهت اطلاع حامی بانیان وضع موجود (386952)
شاهپور
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۲:۱۵
حسن آنچنان با تدبیر خراب کرده که تا ۸۰ سال دیگه درست شدنی نیست،، شمام سردبیر جان دلواپس نباش، ارز ترجیحی شما و دوستانت قطع بشه،، از یه راه دیگه میخورین، شما بلدین، دلواپسی چرا؟!!!!!😷😶😪 (386953)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۰:۳۰
احسنت (387544)
رجب صفروف
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۳:۴۱
اینها همانهایی هستند که درزمان دوات روحانی داد از گرانی میزدند و وانفسا و چوب و لای چرخ دولتش گذاشتندوحالا که دوات ومجلس دست خودشان هست دست به پاچه خواری زده اند............ (386955)
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۵:۵۵
لعنت به همه ........... (386957)
دیو صفتان اسهال طلب دیگر در زباله دان تاریخ غرق شدن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۶:۰۷
........... روی زخم نباش (386958)
ش پوراحمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۰۹:۱۲
آقای رییسی در این چندماه مسئولیت نشان داده عزمش راجزم کرده تا طبقه ای زیرخط فقردرکشودوجودنداشته باشدوبرای این کارها چون توانش را ندارد برای این ملت زیرخط فقرکه بیش از نیمی از جمعیت کشورراتشکیل میدهدوحاصل سیاستهای غلط چهل وچندساله دولتهای مختلف انقلابی درکشورهستندکارمثبتی انجام دهدلذابااین تصمیمات وباگران کردن وازدسترس خارج کردن نان و مایحتاج عمومی مصرفی این طبقه طوری برنامه ریزی کرده که بتدریج درطی چندسال بامرگ این طبقه هم هزینه دولت راکن کندوهم رنج زندگی این طبقه را کاهش دهد . (386968)
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۱۴:۰۱
حالا که اینهمه گرانی را بوجود آوردید همت کنید و حقوق کارگران و کارمندان راماهی ۳۰ هزار تومان بکنیدتادغدغه معیشت مردم را نداشته باشید اگه راست میگید من الله التوفیق (386985)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۱۴:۱۵
لعنت به کسی که ....... (386986)
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۱۴:۵۸
اگر دولت ریالی در خزانه ندارد، به قول آقایان ، کفگیر ته دیگ خورده، پس این حقوقهای نجومی را چطور میدهد، پس اینهمه جیره خوار مفت خور برای چیست . در هیچ جای دنیا، دولت انقدر کارمند و تشکیلات ندارد . در هیچ جای دنیا انقدر نهاد مفت خور به موازات دولت وجود ندارد. پس اینهمه وامهای کم بهره و بی بهره را برای اقشار خاصی از کجا پرداخت میکند.اقشاری که وامهای چند صد میلیونی بارها میگیرند و امتیازش را می فروشند.خودتونین بابا ، هر چی مارو فرض کردید....... (386992)
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۱۹:۵۱
هرکسی‌که‌این‌کارروکرده‌میخاد‌ایران‌رانابودکنه‌. (387009)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۰:۵۳
کار ازاین حرفا گذشته دولت یا باید یه تیم قوی داشته باشه با یه برنامه درست یا باید برجام درست کنه که مشکلات مملکت مرتفع بشه یا این گرونی کمر مردما له میکنه (387069)
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۱:۰۰
در جهان امروز هر حکومتی نتواند نیازهای اولیه مردم را به فراوانی فراهم کند جاش گورستان تاریخه نه اداره کشور (387142)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها