به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۳۳۷۷۵۶
با دو وزیر اتمام حجت کردیم

زشت‌است از یک کارمند دومیلیون مالیات بگیریم یک‌میلیون یارانه بدهیم

زشت‌است از یک کارمند دومیلیون مالیات بگیریم یک‌میلیون یارانه بدهیم
گروه اقتصادی: حدود ۳۰۰ روز از دوران چهار ساله دولت سیدابراهیم رئیسی گذشته است و علیرغم شعار‌های پرزرق و برق دولت سیزدهم، اما همچنان این مردم هستند که زیر فشار تصمیمات دولتی، قامت‌شان خم می‌شود.
مطالبات و اعتراض های مردمی طی سال های اخیر بیشتر ریشه اقتصادی داشت و به نظر می‌رسد اگر پس از گذشت چند سال، نقشه راهی برای این موضوع درنظر گرفته نشود، معیشت مردم بیش از هر زمان دیگر، تهدید خواهد شد.

در همین خصوص، محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس یازدهم گفت: چند روز پیش، دو وزیر اقتصاد و کار به مجلس فراخوانده شدند. مجلس با این دو وزیر به عنوان نمایندگان دولت، اتمام حجت کردند و از طرفی، تاکید کردیم که دولت حق ندارند مخصوصاً دو کالای نان و دارو را گران کند و اگر هم گرانی باشد باید با پرداخت یارانه جبران شود.

وی افزود: متاسفانه، گرانی‌ها نفس مردم را گرفته است و آن‌ها حق دارند، هم گلایه‌مند باشند و هم، اعتراض کنند. برخی از کالا‌هایی که شاهد افزایش قیمت آن‌ها هستیم، در داخل تولید می‌شوند و اصلاً وابسته به ارز و دیگر مسائلی از این قبیل نیست، اما آن‌ها هم با رشد قیمت مواجه شدند. بدون تردید، عدم‌نظارت مناسب در موضوع توزیع و فروش کالا، کار را به ابن نقطه رسانده است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تصریح کرد: مجلس هم در گرانی‌های اخیر بی‌تقصیر نیست. برخی مصوبات ما در خصوص حامل‌های انرژی تولیدکنندگان یا حقوق ورودی گمرکی یا بعضی مصوبات هیات وزیران، تاثیر بر گرانی‌ها داشته است. از این‌رو، برای مقابله با گرانی، هم دولت و هم مجلس باید به طور جد، ورود پیدا کنند، چون این چالش، فکر و برنامه جامعه را به هم ریخته است.

آصفری اظهار داشت: ما به دولت برای گرانی‌ها اولتیماتوم داده‌ایم. عده‌ای می‌گویند قیمت‌ها پس از حذف ارز ترجیحی از شهریور ۱۴۰۰ هم بیشتر شد، پس اولتیماتوم برای چه است؟ باید بگویم متاسفانه، گرانی‌ها همچنان هم ادامه دارد و این تذکرات جدی ما به خاطر این رویه است.

نماینده اراک در ادامه بیان کرد: ما اعتقاد داریم برای کالای اساسی نیاز به فکر و تحرکی بیشتر از گذشته است. کالای اساسی یعنی نیاز روزمره مردم و این اقلام، خیلی مهم و حیاتی است. از طرفی، در کشور ما هر کالایی گران می‌شود دیگر قیمتش به قبل برنمی‌گردد و مردم حق دارند که خیلی نگران زندگی روزمره و آینده خود باشند.
وی یادآور شد: برخی اقلام از سفره مردم کاملاً خارج شده و تنها باید فکر کرد که چطور می‌توان جلوی این شرایط بغرنج را گرفت. اگر افزایش قیمت در روز‌های آتی اتفاق بیفتد، مجلس سکوت نخواهد کرد.

این چهره اصولگرای مجلس یازدهم افزود: هم تحریم و هم خودتحریمی، کشور را با مشکل مواجه کرده است. ما دهه‌هاست تحریم هستیم و از این‌رو، درآمد و منابع کشور افت محسوسی پیدا کرده است. اکنون کشور با مبلغ جزئی اداره می‌شود در حالی که اداره ایران به منابعی به مراتب بیش از این نیاز دارد. گشایش در حوزه سیاست خارجی بسیار لازم است، ولی، چون موفقیت در این عرصه زمان ندارد باید سریع‌تر مشکلات داخلی را سامان داد.
آصفری گفت: جای تاسف دارد که برخی شرکت‌های پول‌ساز، «مالیات» که حق بیت‌المال است را نمی‌دهند، بعد عده‌ای برای گرفتن مالیات به سراغ افرادی مثل کارمند می‌روند. خیلی زشت است که از یک کارمند دو تومان مالیات بگیریم و بعد یک تومان به او یارانه بدهیم.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: تا اصلاحات اقتصادی رخ ندهد، وضع همین است. دیپلماسی اقتصادی ما فعال نیست که اگر بود، اوضاع بهتری داشتیم. وقتی نفت فروش می‌رود و پولش برنمی‌گردد، یعنی فشار بیشتر بر مردم.

وی در پاسخ به اینکه چرا نهاد‌های نظارتی نمی‌توانند جلوی آشفتگی بازار را بگیرند؟ گفت: اینکه در این بخش ضعف داریم و باید کار جدی کرد تا شرایط عادی‌تر شود به جای خود، اما، چون مملکت، حزب‌محور نیست، دولت‌ها باری به هر جهت امورات را دنبال می‌کنند. اگر حزب بود، هم دولت و هم مجلس، براساس شاخص‌ها و اصول، پاسخگو می‌بودند.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: محمد حسن آصفری

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ۱۱:۵۸
زشت نیست در نظام مقدس جمهوری اسلامی اختلاس و دزدی زشت نیست بقیه زشت هستند (388021)
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۰۷:۰۷
ااگر حزب بود هم وضع همین بود. خودمون مشکل داریم (388058)
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۰۸:۵۵
هم گران کردند و هم گفتند خوب شد که گران شد و هم به مردم خندیدند! (388061)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها