به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۳۳۷۷۸۸

ویروس «آبله میمون» فعلا جهشی نداشته است

ویروس «آبله میمون» فعلا جهشی نداشته است
گروه جامعه:یک متخصص بیماری‌های عفونی در مورد شیوع بیماری آبله میمون با اشاره به نادر بودن این بیماری گفت: در حال حاضر این بیماری نگران کننده نیست و در افرادی مشاهده شده است که علت و مواجهه آن مشخص است.به گزارش ایلنا، "تهمینه بی‌آزار" فلوشیپ عفونی و بیماری‌های گرمسیری با اشاره به شیوع بیماری آبله میمون در برخی از کشورهای اروپایی و نگرانی‌ها در این مورد اظهار کرد: این بیماری در حال حاضر در برخی از کشورهای اروپایی مشاهده شده است، اما وقتی یک بیماری در کشورهای مجاور شیوع پیدا کرد، احتمال اینکه وارد ایران نیز شود بسیار است، اما اینکه این بیماری چه زمانی وارد کشور شود و چه زمانی مورد شناسایی قرار گیرد، یک مسأله جداگانه است.

آبله میمون؛ بیماری کم‌اهمیت در طب عفونی
وی افزود: بیماری آبله میمون تا پیش از این یک بیماری کم اهمیت و نادر در طب عفونی بود و عموما بیماری‌‎هایی در علم عفونی کم اهمیت تلقی می‌شوند که انتقال آن‌ها راحت و معمولی نیست و در واقع تماس طولانی و نزدیک با عامل ویروس، ترشحات بیمار و... لازم است و به این سادگی منتقل نمی‌شود.

واکسن آبله انسانی برای آبله میمون
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: راه پیشگیری از این بیماری نیز همان واکسن آبله انسانی (واکسینیا) است که اکنون برخی ارتش‌های دنیا که سربازان خود را به آفریقا اعزام می‌کنند، این واکسن را به آنها تزریق می‌کنند. در واقع واکسینیا از گسترش این ویروس نیز پیشگیری می‌کند.بی‌آزار یادآور شد: اکثر جمعیت ایران واکسن آبله انسانی را دریافت‌ کرده‌اند، ایمنی آن هم بسیار طولانی بوده و نیاز به تکرار ندارد. در واقع بیشتر افراد بالای چهل سال این واکسن را دریافت کرده‌اند. جوانان در حال حاضر نیازی به این واکسن ندارند با این حال در صورت شیوع بیماری آن را دریافت خواهند کرد.

نگرانی مردم بی‌مورد است
وی گفت: مردم نیازی نیست که در این مورد نگران باشند، بلکه افرادی که به صورت مستقیم با حیوانات کار می‌کنند، مانند کارکنان باغ وحش، دامپزشکان و… باید در این رابطه حواس خود را جمع کنند و اصول اولیه مراقبت و پیشگیری در رابطه با این بیماری را به کار گیرند. همچنین نزدیکان فردی که مبتلا است و وارد کشور می‌شوند نیز باید در این رابطه هوشیار باشند.

عوارض بیماری
بی‌آزار همچنین در رابطه با عوارض آبله میمون نیز اظهار کرد: آبله میمون بسیار سبک‌تر از آبله انسانی است، با این حال یک بیماری سبک حتی یک سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم گاه می‌تواند عوارض شدید و نادری از خود به جا بگذارد، عوارض آبله میمون نیز می‌تواند اینگونه باشد. دوره نهفتگی این بیماری می‌تواند ۵ تا ۲۰ روز باشد. این بیماری ممکن است تب، سردرد، کوفتگی و بزرگی غدد لنفاوی در بیمار ایجاد کند. پس از این نشانه‌ها، عوارض جلدی و پوستی خود را نشان خواهد داد که عمدتا تمایل به سر و صورت دارند، کف دست و پا و همچنین دهان از جمله مناطقی از بدن است که این ضایعات پوستی در آن می‌تواند خود را نشان دهد.

وی یادآور شد: پس از یکی دو هفته از شروع بیماری، افراد بهبود پیدا می‌کنند، اما در برخی از افراد نیز ممکن است ضایعات چشمی به جا بگذارد، از سوی دیگر در برخی از افراد ممکن است که نشانی از ضایعات بر روی پوست آن‌ها باقی بماند. با اینکه بیماری آبله بسیار کم اهمیت‌تر از بیماری‌هایی مانند تب مالت و… غیره است، اما پرداختن بیشتر به آن بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است.

این فلوشیپ عفونی ادامه داد: وقتی بیماری نگران کننده خواهد شد که اعلام شود ویروس آن جهش پیدا کرده است و شیوع آن بیش از حد معمول بوده، این در حالی است که در حال حاضر وضعیت این گونه نیست و در افرادی بروز کرده که علت و مواجهه آن مشخص است.او در ادامه با اشاره به اینکه مرگ و میر این بیماری بسیار اندک است، گفت: اگرچه این بیماری نیز جزئی از بیماری آبله است اما نه شدت و نه مرگ و میر آن قابل مقایسه با آبله نیست.
برچسب ها: آبله میمون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها