به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۳۳۷۹۸۴
مسئولان در اتاق‌های در بسته می‌نشینند و گرفتاری مردم را درک نمی‌کنند

بی‌تدبیری در حذف ارز ترجیحی باعث گرانی افسارگسیخته شده است

بی‌تدبیری در حذف ارز ترجیحی باعث گرانی افسارگسیخته شده است
گروه سیاسی: اقتصاد به مثابه یک چرخه است که افزایش اقلام و کالا‌های اساسی، روی بقیه کالا‌های مصرفی اثرگذار است و از این‌رو، دارو نیز یکی از آن‌ها به حساب می‌آید. هرچند دولت اعلام کرده بود ارز ترجیحی دارو حذف نمی‌شود، اما از مدت‌ها قبل و با شروع زمزمه‌های شروع حذف ارز ترجیحی، قیمت بسیاری از دارو‌ها و اقلام پزشکی افزایش پیدا کرد. وقتی قیمت اکثر کالا‌ها در کشور بالا رفته، حتی در صورت عدم‌حذف ارز دارو، اما به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و نیروی انسانی، باز هم شاهد افزایش قیمت دارو خواهیم بود. پوشش بیمه‌ای یکی از مواردی است که مسئولان بر این باورند که با فراگیرشدن این موضوع، می‌توان مردم را در درمان کمک کنند.

ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: اندیشیدن تدبیر در جامعه در خصوص مسائل و معضلات مختلف، زمانی اتفاق می‌افتد که مسئولان بین مردم باشند. نماینده‌ای که درباره مشکل مردم حوزه انتخابیه خود فریاد می‌زند، حتماً بین مردم رفته و از نزدیک با مشکلات آن‌ها مواجه بوده است.

او می‌گوید: مسئولان در اتاق‌های دربسته خود می‌نشینند و از دور شاهد گرفتاری‌های مردم هستند بنابراین نمی‌توانند به درستی مشکلات آن‌ها را لمس و درباره آن تصمیم‌گیری کنند. اگر قرار است از مردم در برابر مشکلات حفاظت شود، باید ابزار توانمند آن نیز فراهم شود که یکی از این ابزار، ارتباط نزدیک با مردم و مسائل آن‌ها است.
نماینده سراوان در مجلس تصریح کرد: یکی از راه‌های حفاظت از مردم، خدمت‌رسانی در بخش سلامت است که نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی از ابزار‌های این خدمت هستند که در نهایت به دارو ختم می‌شود. وقتی قیمت دارو افزایش پیدا کند و دسترسی به آن سخت و مشکل باشد، مردم دیگر توان خرید آن را ندارند که در آن موقع، جان و سلامت آن‌ها به خطر می‌افتد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: در همه مسائل می‌توان صرفه‌جویی و تا مدتی گرانی‌ها را تحمل کرد تا شرایط بهبود پیدا کند، اما درباره دارو نمی‌توان صرفه‌جویی کرد، چراکه منجر به خطرات جانی می‌شود.
فاضلی یادآور شد: بیماری و درمان بیماری‌ها، مسائل شوخی‌بردار نیستند و نمی‌توان دارو را با کیفیت بد تولید کرد یا دیر به دست بیمار رساند. حذف ارز ترجیحی به این شکل که با بی‌تدبیری و بدون در نظر گرفتن توانمندی جامعه انجام شد، باعث گرانی‌های افسارگسیخته شده است. به اعتقاد من، اصل دادن یارانه اشتباه بود. شما بگویید قیمت برق یک فرد مستضعف در استان سیستان و بلوچستان چند برابر همان ۴۵ هزار تومان یارانه قبلی بود؟
او می‌گوید: با افزایش هزینه‌های تولید دارو، قیمت آن بالا می‌رود که در نهایت باعث عدم‌دسترسی مردم به دارو و خدمات‌درمانی می‌شود و افزایش پوشش بیمه‌ای هم که گفته می‌شود، غیرممکن است. برای حل گرفتاری‌های جامعه، ابتدا باید ساختار‌ها و زیرساختار‌های آن فراهم شود و سپس به رفع آن فکر کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابیه‌ای که نماینده آن هستم، مشکل ۸۰ درصد مردم، آب آشامیدنی است و در برخی مناطق، اصلاً آب آشامیدنی ندارند. در بخشی مثل دهستان بم‌پشت و شهر سیرکان، هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ماه به یک خانواده پنج نفری می‌دهند که روزانه ۱۰ لیتر به هر نفر از آن‌ها برای آشامیدن و شست‌وشو تعلق می‌گیرد؛ بنابراین با دستورالعمل نمی‌توان مسائل را حل کرد و اجرای برنامه‌ها نیاز به کار دلسوزانه دارد که کاری سخت است و امیدوارم دولت این سختی را تحمل کند.
مرجع : رویداد24

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۱۳:۰۷
تو یکی هیچی نگو! (388072)
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۲۰:۳۲
در این باره گفت: در حال حاضر بازار از کنترل دولت خارج شده است و فروش برنج با نرخ مصوب بفروش نمی‌رسد. وقتی دولت افزایش نرخ 4 قلم کالای اساسی را اعلام می‌کند به نوعی مجوز افزایش نرخ‌ در سایر اقلام را می‌دهد چرا که قیمت‌ها از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند (388100)
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۲۰:۳۴
در این باره گفت: در حال حاضر بازار از کنترل دولت خارج شده است و فروش برنج با نرخ مصوب بفروش نمی‌رسد. وقتی دولت افزایش نرخ 4 قلم کالای اساسی را اعلام می‌کند به نوعی مجوز افزایش نرخ‌ در سایر اقلام را می‌دهد چرا که قیمت‌ها از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند (388104)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها