به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب : ۳۴۰۱۱۴

جلوگیری از تعمیر جت‌های جنگی عربستان

جلوگیری از تعمیر جت‌های جنگی عربستان
گروه بین الملل: بنا بر اطلاعات دریافتی هفته‌نامه اشپیگل، دولت آلمان مانع انتقال قطعات مهم یدکی برای جنگنده‌های یوروفایتر عربستان می‌شود.
دلیل چنین اقدامی تصمیمی دولتی مبنی بر منع صادرات تسلیحاتی به کشورهای درگیر در جنگ یمن است. عربستان سعودی به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه جدید دولت آلمان در مورد معاملات و همکاری‌های تسلیحاتی نمی‌تواند جنگنده‌های نوع یوروفایتر خود را تعمیر کند.
هفته‌نامه اشپیگل می‌نویسد، به اطلاعاتی دست‌‌ یافته که روشن می‌سازد، دولت آلمان از صادرات قطعات یدکی مهم تولیدات مشترک اروپایی به عربستان سعودی امتناع می‌کند.دلیل این اقدام، بندی از منشور یا قرارداد است که مبنای همکاری سه حزب ائتلافی حاکم در دولت ائتلافی آلمان است. بر اساس این بند، دولت آلمان باید از صدور مجوز برای صادرات تسلیحات به کشوری که ثابت شده به صورت مستقیم در جنگ یمن شرکت می‌کند خودداری کند.عربستان همراه با امارات متحده عربی و چند متحد دیگر از سال ۲۰۱۵ علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در یمن می‌‌جنگد.این اقدام، شرکای تولیدی این جت‌ها و عربستان را ناخشنود کرده اما دست‌اندرکاران شرکت ایرباس که در این زمینه مشارکت دارد هنوز امید خود را از دست نداده‌اند.گفت‌وگوهایی میان نمایندگان شرکت‌ مربوطه و دولت آلمان در جریان است. به گفته محافل این شرکت، در حقیقت در پروژه یوروفایتر به‌روشنی قید شده که یک کشور شریک نمی‌تواند راَساَ جلوی صادرات را بگیرد. آن‌ها می‌گویند، مطابق ارزیابی دیپلمات‌های اروپایی، عربستان اخیرا نقشی سازنده در مناقشه یمن ایفا کرده است. ریاض چندی است که تلاش دارد به این جنگ که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده خاتمه دهد.
روشن نیست که این استدلال‌ها تا چه اندازه بر تصمیم دولت آلمان برای تأیید صادرات قطعات یدکی یوروفایترها به عربستان تأثیر خواهند گذاشت. اما اگر آلمان همچنان به منع صادرات ادامه دهد پیش‌بینی می‌شود که در حوزه صنعت از این پس کشورهای اروپایی از خود تمایل کم‌تری در پروژه‌های مشترک تسلیحاتی با آلمان نشان دهند.


 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها