به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۳۴۰۳۰۸

زمزمه اخذ مالیات سنگین از بازار خودرو

زمزمه اخذ مالیات سنگین از بازار خودرو
گروه اقتصادی: این روزها، دلالی در جای جای دنیای مسکن و خودرو ریشه دوانده است و به سختی می‌توان دست افرادی که تمام دغدغه‌شان از خرید و فروش خودرو سود باد آورده است را از این بازار قطع کرد.وقتی پای خرید و فروش خودروهای نو و صفر کیلومتر به میان می‌آید، این خودروسازان هستند که قیمت روز بازار را تعیین می‌کنند؛ اما این روزها که محدودیت ثبت‌ نام برای خرید خودرو در نظر گرفته ‌شده، حتی قیمت ماشین صفر را هم دلال مشخص می‌کند و همین امر به نوعی به افزایش دلالی و استقبال از خرید و فروش حواله خودروهای صفر دامن زده است، حال اما به نظر می رسد که سازمان امور مالیاتی قرار است تا مالیات سنگینی را برای سود حاصله از خرید و فروش خودرو در نظر بگیرد.

این درحالیست که سامانه فروش یکپارچه خودرو از سوی وزارت صمت عملیاتی شد که البته با مقاومت‌هایی از سمت خودروسازان خصوصی مواجه بود؛ سامانه ای که به گفته وزارت صمت باعث می شود برنامه فروش خودروسازان شفاف تر از روش قرعه کشی باشد.از ابتدای فروش خودرو به روش قرعه کشی، انتقادات بسیاری از سوی مردم و کارشناسان خودرو به این فرآیند وارد شده است.

سامانه فروش متمرکز یک ایراد بزرگ دارد، و آن فعال بودن رویه قرعه ‌کشی است. به نظر می‌رسد با وجود ابراز مخالفت‌های مختلف در خصوص اجرای نه تنها تاکنون اقدامی برای حذف قرعه‌ کشی صورت نگرفته، بلکه شاهد اجرای آن در سیستم یکپارچه فروش هستیم.حال برخلاف وعده‌های وزیر صمت، قرعه کشی خودرو نه تنها حذف نشده است، بلکه به سایر محصولات نیز سرایت کرده است. اکنون خودروهای مونتاژی چینی که با قیمت‌های بالاتر از محصولات داخلی به فروش می‌رسند نیز در معرض قرعه کشی خودرو قرار گرفته‌اند.

اگر بخواهیم این مساله را ساده بیان کنیم، باید گفت که اکنون تمامی خودروهای مونتاژ داخل به روش قرعه کشی فروخته می‌شوند. در حقیقت تقاضا برای ثبت نام اولیه همه خودروها آن‌ قدر بالا است که تمامی آنها باید با روش قرعه‌ کشی به مشتریان عرضه شوند. قرعه کشی خودرو طی چند سال اخیر انگیزه‌های سفته بازانه خریداران را افزایش داده است و آنها با شوق و رغبت به سمت خرید انواع خودروها گام برمیدارند.

برای مثال اکنون تقاضا برای ثبت نام خودروهایی همچون لاماری ایما، دیگنیتی، فیدلیتی و محصولات مدیران خودرو به شدت افزایش یافته است. این اتفاق در حالی است که تولید این خودروها افزایش پیدا نکرده است و قیمت آنها در مقایسه با خودروهای داخلی بسیار بیشتر است. با این حال تعداد بسیار بالای تقاضا برای خرید این خودروها، موجب می‌شود تا آنها به روش قرعه کشی در اختیار مصرف‌ کنندگان قرار گیرند.

طبیعی است که بسیاری از افراد با هدف کسب سود به سمت خرید خودرو گام بر می‌دارند. برندگان قرعه کشی خودروهایی همچون فیدلیتی، دیگنیتی و لاماری ایما نیز حواله‌های دریافت شده را با قیمتی بسیار بیشتر از نرخ حواله در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. در نهایت این امر به اغتشاش بیشتر بازار خودرو منجر می‌شود و قیمت خودروهای چینی را در بازار به شدت افزایش خواهد داد، بازاری که تاکنون آرام و کم تردد بوده است.

گفته می‌شود این سامانه به‌ نفع مشتریان و در جهت افزایش رضایتمندی آنها، موضوع عرضه چند برابری خودرو نسبت به دفعات گذشته در نظر گرفته‌ شده است و فرآیند به صورت شفاف تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری خواهد شد.

در مورد مالیات خرید و فروش خودرو، هنوز جزییات چندانی منشر نشده است، اما ظاهرا 70 درصد از سود حاصل از خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر می تواند سهم قوانین مالیاتی قلمداد شود که در این صورت، ضربه ای سهمگین به دلالان همیشه ثروتمند خودرو در کشور وارد خواهد شد و این صنف شلوغ و پر اقبال، بخش زیادی از درآمد هنگفت خود را از دست خواهند داد.
مرجع : دیجیاتو
برچسب ها: خودرو مالیات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها