به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۴:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۳۴۱۸۶۸

چشم‌انداز تیره و تار اقتصادی

چشم‌انداز تیره و تار اقتصادی
اقباله هیئتی

این روزها همه اخبار اقتصادی بد است؛‌از گرانی شدید دلار تا اعتراض بازنشستگان به افزایش اندك مستمری. حالا البته چند روزی است كه اعتراضات دیگری هم اضافه شده است؛ اصناف و بازاریان در شهرهای مختلف به شیوه نوین مالیات ستانی اعتراض دارند و می‌گویند دولت بابت نرخ تورم هم از آنان مالیات می‌گیرد!
این روزها در حالی كه سرنوشت نامعلوم مذاکرات احیای برجام و حواشی فراوان طرح اقتصادی دولت موسوم به «جراحی اقتصادی» موج سهمگینی از گرانی و تورم سرسام‌آور را به اقتصاد كشور سرازیر كرده است، دولت هم با هر اقدامی كه می تواند فشار اقتصادی را بر گروه‌های مختلف و مردم بیشتر می‌كند؛ ‌از عدم افزایش قانونی مستمری بازنشستگان گرفته تا مالیات های بی حساب و كتابی كه از اصناف گرفته می‌شود.

در حالی  که مذاکرات احیای برجام در وین به بن‌بست خورده‌ است و چشم‌اندازی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور مشاهده نمی‌شود.همه این موارد در حالی است كه دولت بیشترین سود را از افزایش نرخ ارز و تورم می برد، چرا كه حقوقی كه به كارمندان و بازنشستگان می دهد ارزش واقعی بسیار كمتری نسبت به گذشته دارد و ارز را هم كه خود دولت در بازار می فروشد! پس گران شدن نرخ ارز یعنی درآمد بیشتر برای دولت و این در حالی است كه بر طبق آمارها و البته گفته های خود مقامات دولتی در ماه های اخیر هم فروش نفت به شدت افزایش یافته است و هم قیمت نفت به رقم نجومی 120 دلار در هر بشكه رسیده است.

در این میان مشخص نیست كه چرا بازارهای ایران در این شرایط اسفناك به سر می‌برند و مردم هر روز گرانی‌های بیشتری را به دلیل افزایش نرخ دلار باید تجربه كنند. افزایش بی حساب و كتاب نرخ ارز در بازار، به افزایش شدید قیمت سكه و طلا هم انجامیده و همزمان با این گرانی‌ها، خرید و فروش در بازار كاهش چشم‌گیری داشته است. در این میان، بسیاری از فعالان بازار،‌علیرغم وعده‌هایی كه دولت و بانك مركزی برای كنترل و تعدیل نرخ دلار داده و حتی افرادی را هم دستگیر كرده‌اند، احتمال افزایش بیشتر قیمت ارز را متحمل تر از كاهش آن می‌دانند و خرید و فروش‌ها بیشتر بر این اساس شكل می‌گیرد.تمامی این اخبار از گرانی‌ها و افزایش شدید نرخ تورم در حالی است كه در روزهای گذشته در خبرها آمده بود كه گویی سرانجام قرار است، دولت به همین دلایل برخی از مقامات و وزرا را جایگزین كند. اخباری كه البته هنوز تایید نشده‌اند.
برچسب ها: تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها