به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۴۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۳۴۳۴۷
فرزندان یک فرد مجرم، گناهکار نیستند

افراد باید بدون واهمه حرفشان را بزنند

گروه سياسي: نماینده تبریز در مجلس با تاکید بر لزوم رعایت عدالت در جامعه اسلامی گفت: در چنین جامعه‌ای انسان‌ها بدون واهمه از قدرت‌ها باید بتوانند حرفشان را بزنند.

مسعود پزشکیان در مراسم گرامیداشت هفته وکیل در تبریز افزود: این عدالت نیست که وقتی کسی بخواهد حرفی بزند نه تنها خود بلکه خانواده وی گناهکار به حساب بیاید. وی ادامه داد: فرزندان یک فرد مجرم، گناهکار نیستند و باید نوع نگرش ها در جامعه بر این موضوع تغییر کند، حتی هر فرد مجرمی پس از طی مراحل قانونی جزای خود باید بتواند از حقوق انسانی برخوردار باشد. پزشکیان با اشاره به فرازهای مختلفی از نهج البلاغه اظهار کرد: اقامه عدل افضل حاکمیت است، اگر قرار است حاکمیت کنیم باید با عدالت بین مردم با دوستی و محبت رفتار کنیم. 

وی برخورد متواضعانه با مردم را در جای جای نهج البلاغه یادآور شد و ادامه داد: همانطور که نهج البلاغه می گوید” خشونت و نارسایی در گفتار را تحمل کن و غرورت در مقابل مردم را بشکن؛ زیرا به خاطر این کار خداوند به تو رحمت خواهد داد و به دلیل اینکه تو از خدا اطاعت کردی بر خدا نیز واجب می‌شود که به تو ثواب بدهد و این پاداش چگونه به تو می‌رسد، وقتی که بتوانی تحمل کنی تا مردم حرف بزنند“.

وی ادامه داد: در بخشی دیگر از نهج البلاغه آمده است” من از رسول خدا شنیدم هیچ امتی روی سعادت را نمی بیند که در آن جامعه نشود حق ضعیف را از گردن کلفت ها بدون ترس گرفت“. پزشکیان با اشاره به مثالی در رعایت عدالت گفت: روزی به خاطر زرهی که از حضرت علی گم شده و دست مسیحی بود، کار به دادگاه می‌کشد، در دادگاه حضرت علی(ع) که معصوم است محکوم می‌شود و چون نمی‌تواند شاهد بیاورد مسیحی آزاد می‌شود؛ یعنی علی (ع) هم در دادگاه باید شاهد داشته باشد و بتواند شاهد بیاورد تا حرف خود را به کرسی بنشاند. 

وی اظهار کرد: سیاستمداران باید بر اساس شاخص های مورد تاکید در دستور حاکمیتی حضرت علی (ع) عمل کنند و در همه حال انصاف را رعایت کنند.

مرجع : ايسنا