به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۳۴۳۸۲۹
آیا تورم دولت قبل به ۶۰ درصد رسیده بود؟

رئیسی دیشب به مردم آمار اشتباه داد؟

رئیسی دیشب به مردم آمار اشتباه داد؟
گروه اقتصادی: افزایش تورم یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان ابراهیم رئیسی در برنامه زنده تلویزیونی شب گذشته بود. برنامه‌ای که در آن رئیسی توضیحاتی درباره دلیل رکوردشکنی تورم خرداد ماه ارائه داد و مدعی شد که این تورم، جهانی است.اما جدای از اظهارات و نکات مختلف این گفتگو، رئیسی در بخشی از سخنانش اعلام کرد که ما کشور را با کسری بودجه۰ ۴۸ هزار میلیارد تومانی و تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم و با رشد پایه پولی مواجه بودیم. اگر این وضعیت ادامه می یافت، تورم کشور بیشتر می شد پس ما وارد اصلاح اقتصادی شدیم.


 آیا تورم دولت قبل به ۶۰ درصد رسیده بود؟
مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام نرخ تورم در کشور است. مرور نرخ تورم نشان می‌دهد نه تنها در دولت روحانی که در دولت‌های قبل از آن هم نرخ تورم -نه تورم سالانه و نه تورم نقطه به نقطه- هیچگاه به ۶۰ درصد نرسیده است.دولت سیزدهم از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ روی کار آمده است که آن زمان نرخ تورم ماهانه، ۳٫۲ درصد، تورم نقطه به نقطه ۴۳٫۲ درصد و تورم سالانه هم ۴۵٫۲ درصد بوده است. البته روند تورم در ماه‌های پایانی دولت روحانی صعودی بود اما به ۶۰ درصد نرسیده است.بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه‌ای که در دهه‌های اخیر ثبت شده به نام دولت رئیسی و مربوط به خرداد امسال است که در آن تورم ماهانه به ۱۲٫۲ و تورم نقطه به نقطه به ۵۲٫۵ درصد رسیده است.

حالا سوالی که وجود دارد این است که چرا ابراهیم رئیسی آمار اشتباه به مردم داده است؟ آیا او در صدد توجیه عملکرد دولتش است و با آمارسازی و ارائه آمار اشتباه می‌خواهد اعلام کند شرایط اقتصادی در دولت قبل بدتر بوده و اکنون بهتر شده؟گمانه دومی هم در این مورد وجود دارد؛ آن هم اینکه آمار رئیسی دقیق و درست بوده و آماری که نهادهای آماری ارائه می‌دهند ایراد دارد.

قبل از این بارها اقتصاددانان و رسانه‌های مختلف هشدار داده بودند که آمارهایی که اعلام می‌شود واقعی نیست و با واقعیت فاصله دارد. این مساله درباره آمار تورم و نرخ رشد قتصادی بارها اعلام شده بود.پس گمانه دوم این است که رئیسی در این سخنان از تورم واقعی دولت روحانی پرده برداشته و آمار دقیق را به مردم داده است. آن زمان باز این مساله پیش می‌آید که آماری که هم‌اکنون درباره تورم این دولت هم مطرح شده واقعی نیست.
مرجع : تجارت نیوز

فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۱۳:۰۷
رئیسی نادان را عده اوردند تا وزیر بشوند رئیس بشوند عضو. هیات مدیره بشوند شهردار بشوند و ... و البته ادعا کردند رئیسی موفق نشود نظام رو هواست. الان رئیسی در ساده ترین چیزها شکست خورده ..... و البته اونها هم بر صندلی های خود نشسته و به ریش ملت می خندند.

من فکر می کنم ........ (389704)
۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۰۵:۲۵
از این حرفای ناخوشایند نزید والا لوله میشوید. (389744)
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۱۳:۱۳
در 42 سال گذشته ثابت شده اصولگراها دروغ گو هستند و تمام وعده و وعید هایی که در زمان انتخابات می دهند چیزی جز دروغ و برای به دست گرفتن قدرت نیست. اصلاح طلب ها هم عرضه انجام هیچ کاری بعد از انتخاب شدن هم ندارند. (389706)
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۱۴:۰۱
رییسی کجا و ریاست جمهوری کجا ایشان فقط بدرد حوزه و روضه خوانی میخوره درست تو روز روشن تو روی مردم ........ واقعا خجالت داره (389709)
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۱۴:۱۳
بخدا قسم ..............بدرد ریاست یک اداره کوچک در یک بخش هم نمیخوره چه برسه به ........
ایشان از تلفظ کلمات ساده هم عاجزه آخه این جماعت با کدام تحصیلات عالیه این مسئولیتهای مهم را قبول میکنن خدایا بداد مردم برس (389712)
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۱۴:۳۰
رییسی........... (389714)
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۱۶:۱۱
آقا این فکر کنم شش کلاس هم نداره اقتصادکه پیش کش وقتی میگه در کرونا بسیجی وروحانیت به پرستارها کار یاد دادن دیگه ببینن این مرد چقدر بی اطلاع کسانیکه این آقا را آوردن خیانت کردن به مردم ما (389730)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۱۶:۴۵
انسانیت اولین چیزی است که باید مسئولان دولت قبل داشته باشند که چنین وضعیتی را برای این کشور ایجاد کردند تا مردم را به خیابان بریزند که نتوانستند. الان هم این دولت با سختی باید جبران مافات گذشته را بکند تا انشارالله برای مردم گشایش ایجاد شود. برای مثال حقوق چند میلیونی جناب رئیس جمهور، حسن خان روحانی گواهی بر این مجرا است. (389733)
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۲۳:۵۳
تا زمانی که ارتباط ما با دنیا خوب نشود .کاری از کسی ساخته نیست.فرقی ندارد..چه حزبی سر کار باشد.و تاوان آنرا مردم خواهند داد.فقر.بی کاری،افزایش آمار طلاق و خودکشی ؛ فرار مغزها و از همه مهم تر دوری مردم از اخلاق که در ریشه خانوادهها رو خشک می کند نتیجه این تدبیرکذایی است. (389742)
علیرضا
۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۰:۳۹
آخه با با یک مشت مسئول و مدیرِ ششم ابتدایی و سیکل ردی و اکابِر و دیپلم ردی که نمی توان مملک را اداره کرد!؟ (389752)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها