به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۴۴۶۸۹

سیگنال‌های منفی از قطر

اقباله هیئتی
اولین شوك اخبار زودهنگام قطر از عدم توافق میان ایران و كشورهای غربی،‌مثل همیشه به بازار ارز رسید و قیمت دلار دوباره ركوردشكنی كرد. هر چه در روزهای پایانی هفته گذشته، خشبینی‌ها به توافق، ترمز دلار را كشیده بود،‌این خبر همچون آب سردی بر سر فعالان اقتصادی و بازاریانی بود كه رویای توافق را برای ادامه جحیات اقتصادی كسب و كارهایشان لازم و ضروری می‌دانند.

ناامیدی‌ها از انتشار این خبر و اینكه كشورهای اروپا و آمریكا تاكید كرده‌اند، ایران همچنان با طرح مسائل فرعی، حاضر به پذیرش شروط آنان نشده و مقامات جمهوری اسلامی هم می‌گویند حاضر نیستند از خطوط قرمزشان عبور كنند، نشان داد كه مكان مذاكرات تاثر چندانی بر رویه گفتگوها ندارد و چه در قطر باشد و چه در قلب اروپا، حرف همان حرف دو سال پیش و حتی بلكه ده سال پیش است.

حالا و با این شرایط، نرخ دلار به عنوان پیشران اقتصادی كشور با هر تكانه‌ای، گامی به سوی فتج قله ای تازه برمی‌دارد؛ قله‌هایی كه مشخص نیست تا كجا ادامه داشته باشد. از ۳3 هزار تومان تا ۳5 هزار تومان؛ پیش‌بینی کارشناس مسائل اقتصادی از نرخ دلار در روز‌های آینده است و هیجان ناشی ازعدم اعلام نتایج مذاکرات برجامی را عامل اصلی تعیین قیمت دلار می‌داند. حتی برخی با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و چشم‌انداز نامشخص روزهای آینده، قیمت دلار را تا ۴۰ هزار تومان پیش بینی کرده اند.

اما رسیدن قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان یعنی تورمی بسیار بالاتر از نرخ تورم فعلی و این به معنای فاجعه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از وضعیت اقتصادی کنونی است و به اعتقاد كارشناسان، دولت چاره ای ندارد به جز اینكه با هر ترفند و راهكاری،‌مانع از چنین اتفاقی در اقتصاد كشور شود.چرا كه سیاست‌هایی اجرا شده توسط دولت،‌دلار را به اصلی ترین كلید معیشت مردم تبدیل كرده است، دلار كه یك تكان می خورد، زلزله‌ای بزرگ در زندگی مردم به وجود می‌آید و از آنجا كه  دولت زندگی مردم را  به قیمت دلار گره زده است، به هر وسیله‌ای باید از افزایش قیمت دلار جلوگیری كند،‌همان كاری كه در روزهای گذشته كرده است و مانع از افزایش قیمت دلار شده است. همان قدر که ریزش نرخ دلار ضربه مهلکی به بخش تجارت کشور می‌زند افزایش قیمت دلار به بیش از ۳۵ هزار تومان وضعیت اقتصاد کشور را دچار تنش شدید می‌کند که جبران کردن آن علاوه بر صرف زمان طولانی، خسارت‌های غیر قابل جبران به بخش تولید و وضعیت معیشت مردم وارد می‌کند.
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها