به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۳۴۴۶۹۸

زمان طلایی، نقره‌ای و برنزی احیای برجام را از دست دادیم

زمان طلایی، نقره‌ای و برنزی احیای برجام را از دست دادیم
گروه سیاسی: مذاکره غیرمستقیم «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با نقش آفرینی «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی دو روز در قطر برگزار شد.
محمدجواد حق‌شناس  درباره ارزیابی مذاکرات دوحه گفت: ابتدای دولت بایدن بهترین فرصت برای طرف ایرانی بود که با نقش آفرینی چهره هایی همچون ظریف و عراقچی در تیم مذاکره کننده بتواند با احیای برجام به خواست‌های مورد نظر مردم و جمهوری اسلامی براساس منافع ملی جامه عمل بپوشاند.

وی با اشاره به دیدگاه های بایدن درباره احیای برجام، ایجاد محدودیت برای جریان تندرو در اسرائیل و مقابله با اقدامات بن سلمان در عربستان، افزود: در آن ایام متأسفانه اقدامی نشد و عملا ما زمان طلایی برای احیای برجام را در یکی از پراشتباه ترین تصمیم گیری های سیاسی از دست دادیم.  

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: اخبار و گزارش ها سال گذشته حکایت از آن می کرد که آقایان روحانی و ظریف در آن مقطع به علت ملاحظات داخلی حاضر بودند که به نوعی تعهداتی مبنی بر عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری یا حتی همراهی و مساعدت با دیدگاه حاکم درباره نامزدهای ریاست جمهوری را هم عرضه کردند ولی فضا فراهم نشد که اجازه لازم را برای پیشبرد گفتگوهای برجامی و احیای آن دریافت کنند.

وی افزود: آن زمان این موضوع مطرح شد که «اصل مذاکره و گفتگو خیلی مورد نقد نیست اما اینکه توسط چه کسانی دنبال شود، شاید محل بحث است». به هر حال بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی آقای رئیسی شاهد یکدست شدن قدرت بودیم و مجلس هم در تشکیل و آغاز کار دولت همراهی کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: 6 ماهه نخست دولت آقای رئیسی زمان نقره‌ای برای احیای برجام بود اما شاهد تعلل، روزمرگی، سردرگمی و بی تصمیمی جدی درباره این موضوع بودیم و عملا این دوره را هم از دست دادیم. نهایتا وارد زمان برنزی برای احیای برجام شدیم اما چون از زمستان سال گذشته روز به روز فضا و فرصت از اختیار دولت خارج شد، عملا به پایان زمان برنزی برای احیای برجام رسیدیم و چیزی از آن باقی نمانده است.

وی ادامه داد: حمله روسیه به اوکراین، شاید یک فرصت تاریخی برای ایران بود که بتواند از این فضا برای افزایش منافع ملی بهره ببرد و امتیازات لازم را از غرب، روس ها و دولت های منطقه ای بگیرد، البته به شرطی که درست بازی می کرد اما این اتفاق نیفتاد.این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در این دوره هم به نظر می رسد دارد تاریخ تکرار می شود و عملا ما شاهد یک بلاتکلیفی و بی تصمیمی در اوج بحران های اقتصادی و اجتماعی هستیم. اگر نخواهیم از فرصت کنونی برای احیای برجام استفاده درست کنیم مطمئنا فردا دیر خواهد بود.
مرجع : نامه نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها