به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۳۴۵۲۷۴

مشاغل آینده، بازار کار را متحول خواهد کرد

مشاغل آینده، بازار کار را متحول خواهد کرد
گروه اقتصادی: یک کارشناس بازار کار، ظهور مشاغل جدید در آینده را به زیان بازار کار ندانست. وی با انتقاد از خام فروشی منابع کشور، فرآوری محصولات را مقدمه ایجاد مشاغل جدید و دانش‌بنیان و اشتغال فارغ التحصیلان در کشور عنوان کرد.
 
به گزارش ایسنا، حمید حاج اسماعیلی  درباره ترسیم چشم انداز مشاغل آینده در ایران و منسوخ شدن برخی مشاغل با روی کار آمدن مشاغل نوظهور اظهار کرد: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان داده است که این مشاغل آسیب پذیر نیست و ظرفیت مشاغل را کاهش نمی دهد بلکه استفاده از تکنولوژی می تواند دریچه های جدیدی را به سوی بازار کار باز کند، یعنی به قدری فضای بکر و پر ظرفیت در تکنولوژی های جدید برای تعاریف مشاغل هست که می تواند تا چند برابر شغل های سنتی که ممکن است در این تغییر و تحول از بین بروند را جبران کند.

وی درباره پیامد جایگزینی ماشین به جای انسان در مشاغل و بنگاه‌ها با ظهور مشاغل جدید، گفت:معتقدم متناسب با شرایط و تغییر تکنولوژی که موجب توسعه بازار کار و بالا رفتن بهره وری می شود، می توان مشاغل جدید هم تعریف کرد؛ یعنی در مشاغل آینده، نیروهای کار به جای کار یدی، پشت سیستم می نشینند و از طریق اتصال به دنیای مجازی یا تکنولوژی آن کار را انجام می دهند چرا که برای فعالیت‌هایی که با ماشین و تکنولوژی روز انجام می‌شود افرادی به عنوان اپراتور، طراح و برنامه ریز در مجموعه ها باید حضور داشته باشند یا افرادی که کار پشتیبانی نرم افزارها و مدیریت ها را انجام می دهند.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: این جابجایی ها نه تنها باعث کاهش نمی شودبلکه پوشش گسترده تری ایجاد می کند که مشاغل نوآورانه تر و به روزتر شوند.این کارشناس بازار کار در پاسخ به این پرسش که آیا مشاغل سنتی با ظهور مشاغل نوین می تواند به شکل بروزتری دنبال شود؟ اظهار کرد:بازار کار ایران سنتی است و باعث شده نتوانیم از منابع داخلی به خوبی استفاده کنیم و دلیل خام فروشی منابع این بودن که مسئولان به وظایف خود برای تغییر و تحول و استفاده از تکنولوژی عمل نکردند.

به گفته حاج اسماعیلی، اگر فراوری صورت بگیرد، زمینه جدیدی برای آغاز مشاغل جدید خواهد بود و اکثر افراد دانش‌آموخته و تحصیلکرده در این بخشها شاغل می شوند و بسیاری از این شغل ها می تواند در بستر مشاغل دانش بنیان شکل بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها