به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۰:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۳۴۵۳۵
گزارش خبرگزاری فرانسه؛

چالشی جهاني بخاطر اقدام سرکشانه پوتین

گروه بين​الملل: «در ابتدا باراک اوباما به تمرکز بر آسیا تمایل داشت، سپس به خاورمیانه کشیده شد و اکنون نقش "رهبر غرب" در جنگ سرد جدید را ایفا می‌کند.»
چالشی جهاني بخاطر اقدام سرکشانه پوتین
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: «اقدام سرکشانه ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه در ارسال نیروهای نظامی به شبه جزیره کریمه، چالش‌هایی را برای شخصیت و اعتبار سیاسی همتای آمریکایی‌اش، باراک اوباما به وجود آورده است. این اقدامات پوتین، ناتو را نیز به خطر انداخته است و اوباما به عنوان رهبر قدرتمندترین کشور این اتحاد، باید واکنش غرب در قبال مسکو را رهبری کند. این در حالی است که دو نسل از روسای جمهور آمریکا با این نقش آشنایی داشتند. در همین راستا، نیکلاس برنز، سفیر سابق آمریکا در ناتو عنوان کرد: اوباما با شدیدترین بحران بین‌المللی دوره ریاست جمهوری‌اش روبرو شده است و اکثر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اتفاق نظر دارند که این بحران، شدیدترین تهدید برای امنیت اروپا پس از پایان جنگ سرد است.

اوباما سعی داشت تا با تقویت رابطه ضعیف خود با روسیه،‌ پایان دادن به جنگ‌های افغانستان و عراق، راه‌اندازی کمپین حملات پهپادی علیه القاعده و موازنه دوباره قدرت آمریکا در آسیا، نقش ‌آمریکا را در جهان تغییر دهد. اما اکنون باید با موضوعی برخورد کند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا آن (تصاحب ناحیه‌ای در قاره اروپا) را اقدامی مربوط به قرن نوزدهم خواند. هر چند اوباما بارها از ناتو به عنوان "موفق‌ترین اتحاد تاریخ" یاد کرده است. از آنجایی که نحوه رهبری او با انتقادهایی در داخل و خارج از آمریکا همراه بوده است،‌ ریسک سیاسی افزایش یافته است. جمهوری‌خواهان آمریکا همیشه اوباما را به ضعف متهم کرده‌اند و این اتهام دیگر به یک کلیشه تبدیل شده است.

بیشترین انتقاد جهانی زمانی علیه او مطرح شدند که سال گذشته برای استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه خط قرمز قرار داد، اوباما با وجود نقض خط قرمز همچنان به انفعال خود ادامه داد. اکنون نیز علی‌رغم بی‌میلی اوباما به بازی شطرنج جنگ سرد با پوتین، مخالفان اوباما معتقدند که رئیس‌جمهوری روسیه در جریان اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و همچنین درگیری‌های سوریه و اوکراین، اوباما را کیش و مات کرده است. تمام تلاشی که اوباما تا بدین جا در قبال بحران اوکراین داشته، طرح راه حل‌های چند جانبه بوده است.

او علاوه بر مکالمه 90 دقیقه‌ای تلفنی با پوتین، حمایت انگلیس،‌ کانادا، فرانسه و آلمان در این زمینه را کسب کرده و روسیه را به اخراج از گروه 8 تهدید کرده است. وی همچنین اعلام کرد که در حال بررسی مجازات‌های سیاسی و اقتصادی برای منزوی کردن روسیه است تا راهکار خود در قبال کریمه را تغییر دهد. پوتین به خوبی می‌داند که هر چند غرب معاهده بوداپست را به امضا رسانیده اما حتی فکر دفاع نظامی از اوکراین نیز به سر این کشورها خطور نکرده است. اما تلاش آمریکا برای همراه کردن اروپا با خود تازه شروع شده است. برای مثال فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان با رد کنار گذاشتن روسیه از گروه 8 گفت: این گروه حیاتی است زیرا تنها جایی است که اروپا می‌تواند با روسیه مذاکره کند.

این محافظه‌کاری اروپا تا حدی به این دلیل است که در زمینه گاز به روسیه وابسته است. علاوه بر این بحران اقتصادی اروپا در سال‌های اخیر باعث کاهش بودجه‌های دفاعی شده که در نهایت منجر به تاکید کمتر این کشورها بر موضوعات امنیتی است. علاوه بر این ذهنیت ناتو تغییر کرده است یعنی به جای نگرانی از مرزهای شرقی خود به مبارزه با تهدیدات بین‌المللی از جمله تروریسم می‌پردازد. اوباما در پایان ماه جاری میلادی در چارچوب سفری از پیشین تعیین شده به مقر ناتو در بروکسل می‌رود و فرصت خوبی برای تقویت دستور کار این اتحاد خواهد داشت.»
مرجع : ايسنا