به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۳۴۶۱۴۳

شهرهایی که به خوابگاه تبدیل می‌شوند

شهرهایی که به خوابگاه تبدیل می‌شوند
گروه اقتصادی:یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای هر انسانی بعد از خوراک و پوشاک، مسکن است. همین نیاز ابتدایی این روز‌ها به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است. درحال‌حاضر یک خانه نقلی در پایین‌ترین منطقه تهران میلیارد‌ها تومان هزینه دارد. نرخ مسکن مدت‌ها است که در سربالایی صعود قرار دارد و به سرعت می‌تازد. در این بین افرادی که چند واحد مسکن دارند شاهانه زندگی می‌کنند و اجاره‌های سرسام آور می‌گیرند و قشر ضعیف جامعه هر روز از مدار صعودی دور تر می‌شوند. دست مردم خیلی وقت است که از بازار مسکن کوتاه شده است. همچنین لازم به ذکر است که میزان خرید مسکن در ۹ ماهه ی ابتدایی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه ۲ سال پیش از آن یعنی سال‌های ۹۸ و ۹۹ تفاوت چندانی نکرده است.گسترش نیوز با توجه به اوضاع نابسامان بازار مسکن به گفت‌وگو با مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس پرداخت.

یوسفی در خصوص افزایش نرخ اجاره بها و مسکن اظهارکرد: باید نسبت به هزینه‌های سبد خانوار نظارت و توجه داشت. نباید اجازه داد که این افزایش قیمت‌های لجام گسیخته در همه حوزه‌ها شامل خوراک، پوشاک و به ویژه مسکن صورت گیرد. درحال‌حاضر ۸۰ درصد سبد خانوار در حوزه مسکن است.وی در ادامه گفت: در دو دهه قبل این میزان کمتر از ۴۰ درصد بود. میزان مستاجران در ابتدای انقلاب در دهه ۵۰ یا ۶۰ حدود ۳۰ درصد بود. اما درحال‌حاضر حدود ۶۰ درصد مستاجر در شهر‌های بزرگ داریم که این موضوع نشان دهنده این است که روند حوزه مسکن در برنامه‌ریزی بلند مدت بسیار غلط بوده و به جای اینکه ساخت‌وساز مسکن برای رفع نیاز باشد هدف سوداگری پیدا کرده است. اکنون شاهد این هستیم که عده‌ای بیش از ۳ واحد خانه دارند.

شهر‌های جدید با بازار مسکن چه کردند؟
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به احداث شهر‌های جدید گفت: سیاست غلط احداث شهرهای جدید و بی‌توجهی به اینکه شهر یک موجود زنده است و در حوزه اجتماعی باید نفس بکشد و اشتغال داشته باشد موجب می شود تا این شهر‌ها به خوابگاه تبدیل شود. اینگونه هر کسی نمی‌تواند در شهرهای جدید زندگی کند و شاهد بخش قابل توجهی از املاک خالی هستیم.

اصلاح سیاست های غلط با طرح دوفوریتی؟
یوسفی در خصوص طرح مالیات بر خانه‌های خالی بیان کرد: دولت در نظر دارد که سیاست غلط ایجاد شده را با یک طرح دو فوریتی اصلاح کند، آیا این امر امکان‌پذیر است؟ قطعا خیر، زیرا ما موضوعات اقتصادی را با تصمیمات خلق الساعه حل می‌کنیم. باید ابتدا بررسی کرد که چرا از سال ۹۴  که بارها گفته شد که سامانه اسکان و املاک راه‌اندازی نیاز است، راه اندازی نشده است؟ ما اکنون همانند یک نا بینا در یک جاده سنگ لاخه هستیم که قطعا زمین می‌خورد. وقتی که نمی‌دانیم وضعیت مسکن چگونه است چطور می‌شود این مشکلات را حل کرد؟
 وی همچنین تاکید کرد که به برکت دولت قبل و سیاست‌های غلط آقای آخوندی ۹۷۰ درصد رشد نرخ داشته ایم. غیر از یک سال گذشته، این موضوعات عرضه و تقاضا را بهم زده است.

دنیا چه می‌کند؟
عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان با اشاره به چگونگی مدیریت اقتصاد اظهارکرد: دنیا با دو روش اقتصاد خود را مدیریت می‌کند؛ اول عرضه و تقاضا که موجب حذف رانت و ایجاد تعادل در قیمت‌ها می‌شود. دوم با دریافت مالیات از سوداگران. راهی غیر از این برای مدیریت اقتصاد وجود ندارد.

مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۱۴۰۱
 لازم به ذکر است که بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران نرخ مشمول مالیات می‌شوند. بر اساس این لایحه، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که نرخ آنها زیر ۱۰ میلیارد تومان باشد، از پرداخت این مالیات معاف است و به عبارتی واحد مسکونی لوکس محسوب نمی‌شود. اما واحدهای مسکونی بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات است. بر اساس متن پیشنهادی لایحه بودجه ۱۴۰۱، خانه‌هایی که نرخ آنها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات یک دهم درصدی می‌شوند. یعنی مالکان این خانه‌ها باید سالانه ۵ میلیون تومان مالیات بدهند.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: بازار مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها