به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۳۴۶۵۳۳

چند بیانیه تازه در مورد بازداشت تاجزاده

چند بیانیه تازه در مورد بازداشت تاجزاده
گروه سیاسی: حزب اتحاد ملت در واکنش به بازداشت سیدمصطفی تاجزاده در بیانیه‌ای نوشت: بازداشت دوباره سید مصطفی تاج‌زاده، در حالی که ابزاری جز کلام در نقد قدرت غیر پاسخگو در اختیار نداشت، نشانه روشنی از ناتوانی صاحبان قدرت در پاسخ‌گویی به نقدهای عالمانه و دلسوزانه و در عین حال صریح، شفاف و شجاعانه اوست. آنان که همه گونه رسانه‌های پرهزینه، دستگاه ها و نهادهای عریض و طویل سیاسی و اطلاعاتی و نیز اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی بی‌شمار در اختیار دارند نتوانستند در برابر اندیشه و کلام او کلام و اندیشه اقامه کنند و در آخر تنها هنر خود یعنی بگیر و ببند را به کار بستند و خاطر خوش کردند که دهان او را بستند.
آنان یک بار تاج‌زاده را در بند و زندان تجربه کرده‌ و ۷ سال او را در تنهایی زندان نگاه داشته‌اند. اما او آن را به فرصتی برای مطالعه و ارتقاء دانش و انسجام فكر بدل ساخت و چون بيرون آمد وجود خويش را چراغ راه رهروان راه اصلاحات كرد و اندوخته خود را راهنماى راه. در وانفساى تضييقات سیاسى براى احزاب او كنشگرى سياسى فردى را برگزيد تا شايد با فراغ‌بال بیشتر بتواند نظرات و مواضع خود را نشر دهد. او به فرهمندی و توفیق اثرگذاری درخور دست یافت و سرمایه‌ای نمادین برای اصلاحات شد. در سرزمینی که بزرگی و اثرگذاری حد دارد او از حد متصور حاکمان فراتر رفت و همین گناه او شد.
تاج‌زاده همواره خود را اصلاح‌طلب معرفی کرده و با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختارها، بر قانون‌گرایی و خشونت‌پرهیزی تصریح داشته است. در آرایش سیاسی امروز جامعه ما که در یک طرف حاکمان و حافظان وضع موجود قرار دارند و در طرف دیگر براندازان با وجه سلبی مشترک و وجه ایجابی بسیار پراکنده و‌ متشتت، در هر دو سو افق تیره و تار می‌نماید. در این شرایط اصلاح‌طلبی منشی است که در میانه قرار دارد و در پی گشودن مسیری است که کشور را اولا به وضعیتی تیره و تارتر از آنچه امروز است نرساند و ثانیاً افق روشنى براى توسعه كشور و بهروزى ملت بگشايد. تاج‌زاده این را رسالت خویش می‌داند و گفتگو را پیشه خود کرده است تا با قدرت منطق رویکرد اصلاح‌طلبی را ترویج نماید. به همين دليل است که جریان حاکم او را بازداشت مى‌کند و ویرانی طلبان برانداز شادمانی و دست افشانی.
بر این اساس، حزب اتحاد ملت هم‌پا با دیگر اصلاح‌طلبان و آزادی‌خواهان، هر نوع تضییع حقوق ملت و سلب آزادی‌های آنها را محکوم‌ می‌کند، ضمن مطالبه آزادی همه بازداشت شدگان از خیل فعالان مدنی، معلمان، زنان و هنرمندانی که با احساس مسئولیت اجتماعی در صحنه حاضر بوده اند، بر همین سیاق و بویژه بازداشت سیاستمدار و صاحب نظر شناخته شده و اثرگذار در سپهر سیاسی کشور، آقای تاج‌زاده را محکوم‌کرده، خواهان آزادی هر چه سریع‌تر اوست.

بیانیه سازمان عدالت و آزادی ایران 
به نام خدا
در آستانۀ عید سعید قربان و به‌رغم آن‌که این عید نمادی برای رهایی انسان از بند هوای نفس است خبر بازداشت یکی از سلیم‌النفس‌ترین کنشگران و مصلحان سیاسی کشورمان نشان از  درک نادرست شرایط امروز ایران از سوی آمران و عاملان این بازداشت دارد.
سید مصطفی تاجزاده اصلاح‌طلبی است مستقل، گفت‌وگوباور، برخوردار از تحلیل، دارای موضع شفاف، بی‌پیرایه و صادقانه و همچنین پیشرو، تشکیلاتی، امیدوار، کنشگر و منصف به ادب و اخلاق است که همواره در تمام سال‌های فعالیتش، چه در کسوت مسئول و چه در کسوت منتقدِ مشفق و مصلح نظام، دغدغۀ ایران، امنیت ملی، یکپارچگی اجتماعی و استقلال کشور را داشته و آزادی و عدالت را بیت‌الغزل تحلیل‌ها و نقدهایش قرار داده است. 
وی همواره نشان داده است که به اصلاح درون‌زا معتقد بوده، هرگونه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور را محکوم می‌نماید. او مرزبندی مشخصی با اقتدارگرایی، ویرانی‌طلبی و براندازی داشته و اتفاقاً به دلیل همین مشیِ اصولی و استوار، همواره آماج طعنه و حملۀ طیف‌های اقتدارگرا یا سرنگونی‌طلب داخلی و خارجی بوده است. با این وصف، هیچگاه گامی به عقب برنداشته و در برابر تمام هجمه‌ها مسیر گفتگوی صریح و شفاف را برگزیده است.
امروز که گفتگو گوهر نایاب ایران است، دستگیری یکی از نمادهای اصلی و پیشرو در مسیر گفتگو هیچ نتیجه‌ای جز تشدید انسداد ندارد و بی‌تردید تداوم روند بازداشت‌ها و امنیتی‌سازیِ فضای کنشگری سیاسی و اجتماعی، حاصلی جز  ناامیدی جامعه از اصلاح و بهبود، در پی نخواهد داشت. آمران و عاملان این بازداشت و دیگر بازداشت‌های اخیر باید بدانند که چنین اقداماتی نه‌تنها نشان قدرت نیست، بلکه از ضعف استدلال، فقدان قدرت اقناع و شکست در میدان گفتگو دلالت دارد.
سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی دستگیری کنشگر مصلح سیاسی سید مصطفی تاجزاده و دیگر هنرمندان، مستندسازان و  کنشگران اجتماعی و مدنی را در دور جدید بازداشت‌ها نقض صریح اصل بیست و سوم قانون اساسی و مخل آزادی بیان دانسته، به آمرین و عاملین هشدار می‌دهد که انسداد فضای گفتگو و نقد، و سوزاندن آخرین فرصت‌های اصلاح نتیجه‌ای جز افزایش خشم عمومی و تکثیر نومیدی نخواهد داشت. این سازمان امیدوار است گوش‌هایی شنوا در بدنۀ حاکمیت با آزادی آقای تاجزاده و دیگر کارگردانان، کارگران، معلمان و منتقدین بازداشتی، بستری برای مفاهمه و گفتگوی ملی و اصلاح امور فراهم آورند.

بیانیه سازمان معلمان ایران
خبر بازداشت آقای مصطفی تاجزاده که نماد گفتگو و کنشگری بدون خشونت ، گفتمان اصلاحات ساختاری، صداقت، صراحت، شجاعت و مدنیت است؛ در ادامه بازداشت و سرکوب معلمان، هنرمندان، کارگران و سایر فعالان مدنی درطی ماه های اخیر موجب شده تا اندک امید مردم به آینده به ناامیدی تبدیل شود. با یکدست شدن حکومت و استقرار دولتی با انتخابات حداقلی، با نفوذ نهادهای امنیتی و نظامی و نظارت استصوابی در حالی شاهد تشدید فشارها و سرکوب فعالین سیاسی و مدنی هستیم که گرانی و تورم کمرشکن، مردم را به ستوه آورده و بی تدبیری دولت و بحران های مختلف به ویژه در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد؛ همه چیز و همه کس را تهدید می کند و امنیت روانی و اجتماعی را به خطر انداخته و جامعه را رو به فرو پاشی می برد. سازمان معلمان ایران ضمن محکومیت بازداشت آقای تاجزاده و برخورد قهری با فعالین سیاسی و مدنی که دلسوز این مرز و بوم هستند هشدار می دهد که ادامه این برخوردها موجب تشدید نارضایتی مردم و انسداد سیاسی بیشتر خواهد شد لذا خواستار آزادی بدون قید شرط وی و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی دربند است.

بیانیه «حزب مجمع ایثارگران»
«حزب مجمع ایثارگران» هم نسبت به بازداشت سیدمصطفی تاجزاده بیانیه ای صادر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شامگاه جمعه مورخ ۱۷تیرماه ۱۴۰۱ دکتر سیدمصطفی تاجزاده فعال سیاسی و مدنی به اتهام دروغین اقدام علیه امنیت ملی کشور بازداشت شد. همزمان دو فعال عرصه هنر و سینما آقایان محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد با اتهاماتی چون ارتباط با ضد انقلاب و التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه زندانی شدند. روشن است که دستگیری تاجزاده به خاطر مواضع صریح و روشن و مطالبه‌گری مداوم او صورت گرفته است و آن دو هنرمند مستندساز هم تاوان مواضع خود در قبال فاجعه فروریزش ساختمان متروپل آبادان را پس می‌دهند. این بازداشت‌ها نشان می‌دهد که امیدی به تدبیر مسئولان سیاسی و امنیتی و قضایی برای بهبود اوضاع کشور نمی‌رود و شوربختانه تشدید فشار بر فعالان سیاسی و مدنی و ایجاد فضای امنیتی را چاره‌ای برای خروج کشور از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور تصور کرده‌اند.
سیدمصطفی تاجزاده یک فعال مدنی و سیاسی سرشناس در جبهه بزرگ اصلاح‌طلبی است که به مدت ۷سال به جرم نکرده در زندان بود اما هرگز اصول اعتقادی و خیرخواهی خود نسبت به انقلاب را کنار نگذاشت و با دلسوزی برای کشور و نظام و داشتن دغدغه نسبت به آینده ایران، نقد صریح خود از حاکمان را با منطق قانون اساسی بیان کرد و اکنون به زبان گویای طیف بزرگی از مردم تبدیل شده است که ایجاد اصلاحات ساختاری را طلب می‌کنند.
صفت بارز تاجزاده، صداقت و صراحت در بیان است. ایشان چه در ملاءعام و چه در جمع‌های خصوصی با اعلام مواضع روشن و شفاف، در صدد باز کردن عرصه گفتگو و تعامل میان فعالان سیاسی با حاکمان است. وی سال‌ها از کلیت قانون اساسی و حقوق شهروندان و آزادی‌های اساسی مصرح در آن دفاع کرد و خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی بود اما به اصل ۱۷۷ قانون اساسی در زمینه بازنگری در این قانون و ایجاد اصلاحات ساختاری برای عبور از بحران‌های جاری کشور هم توجه نشان داد و همین مطالبه را هم با کنشگری مسالمت‌آمیز و حفظ حرمت جایگاه‌ها و بهره‌مندی از ادبیات مناسب و محترمانه پی گرفت تا ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود، راهکارهای خروج از بن‌بست و انسداد سیاسی در کشور را از منظر خودش برجسته کند؛ راهکاری که هم از سوی براندازان خارج‌نشین مورد نقد و هجمه قرار گرفت و هم از سوی حاکمیت تحمل نشد و بازداشت مجدد را برای تاجزاده به ارمغان آورد.
این رفتار حاکمان ادامه همان رفتارهای پیشین مانند ادامه حصر و زندانی کردن فرزندان دلسوخته نظام اسلامی است و تکرار آن در شرایط کنونی جای تاسف دارد. تاجزاده مانند اغلب فعالان سیاسی منتقد و معترض، انتقادهای مستدل و منطقی خود را نسبت به بی‌کفایتی‌ها و ناکارآمدی‌های حاکمان در شیوه حکمرانی بیان می‌کرد اما در مقابل براندازان خارج‌نشین هم که رفتارهای شورش‌گرانه و هرج‌ومرج‌طلبانه را ترویج می‌کنند، ایستادگی می‌کرد و به مخالفت بر می‌خاست و به همین دلیل دستگیری تاجزاده در این وضعیت، موجب شگفتی همه کسانی شده است که هنوز به راهکارهای اصلاح‌طلبانه از درون معتقدند و اقدامات براندازانه و توسل به خشونت یا همکاری با دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی را محکوم می‌کنند. معلوم نیست این مواضع تاجزاده امنیت چه کسانی را به خطر انداخته است که اقدام به زندانی کردن او کرده‌اند!
«حزب مجمع ایثارگران» بازداشت دکتر سیدمصطفی تاجزاده و دیگر فعالان مدنی و سیاسی را محکوم می‌کند و خواستار آزادی سریع آنان از بند زندان است. در شرایطی که رسانه ملی و کثیری از تریبون‌های رسمی، در قبال پاسخگویی به انتظارات مردم نسبت به اوضاع و احوال اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و از جمله مهمترین آنها گرانی و تورم لجام گسیخته و بیکاری و این همه شلختگی مدیریتی در کشور عاجز مانده‌اند، عاقلانه نیست که یک منتقد دلسوز و خیرخواه و معتقد به روشهای مسالمت‌آمیز فعالیت سیاسی را به زندان ببریم و در عمل منتقدان را به سوی مخالفان و مخالفان اصلاح‌طلب را به سمت براندازان سوق دهیم. «مجمع ایثارگران» درباره خطرات بحران‌آفرین نگاه امنیتی حاکم نسبت به فعالان سیاسی و مدنی هشدار داده و خواهان تجدیدنظر در رویه‌های موجود است. به جای عمده کردن داخل و خطر تلقی کردن فعالیت نیروهای سیاسی دلسوز منتقد، باید بر جریان نفوذ امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه متمرکز شد که متاسفانه تحرکات ملموسی در درون مملکت دارند و تاکنون ضربات جدی به امنیت کشور وارد کرده‌اند. این نگاه حاکم بر دستگاه‌های امنیتی، فرصت‌ها را به تهدید و دوست را به دشمن تبدیل می‌کند و فاصله بین حکومت و مردم را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها
به نام خدا
فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه
خبر غیرمترقبه‌ی بازداشت سید مصطفی تاج زاده، در شب ۱۸ تیرماه، افکار عمومی را در شوک و حیرت فرو برده است که آیا، صبر و تحمل و شکیبایی نظام از شنیدن صدای منتقد مصلح به پایان رسیده است؟ تاج زاده، امروز به عنوان یک مصلح تحول خواه، نقطه مقابل کسانی است که راه و چاره کار بحران های اجتماعی و سیاسی امروز ایران را، براندازی نظام جمهوری اسلامی می دانند. تاج زاده، یک منتقد و مصلح سیاسی است که با استدلال و منطق و با زبانی صریح، خواستار خروج حکومت از بحران های فراگیر امروزی است. کسی است که باور دارد برای خروج از بحران های موجود در نظام، همچنان نظام توانایی مدیریت تحولات را دارد و باید همه نیروهای جامعه کنار هم، در درون ساختار موجود نظام جمهوری اسلامی، تحولات را مدیریت کنند تا جامعه، بار دیگر، با پدیده فروپاشی ساختارها، خلأ قدرت و هرج و مرج و نتایج ناپیدای پس از آن مواجه نشود. نقطه مقابل تاج زاده، براندازانی هستند که دنبال سرنگونی و فروپاشی ساختار موجود هستند. نقطه مقابل تاج زاده، تروریست‌هایی هستند که دستشان به خون هزاران شهید، آغشته است. در مقابل کسانی که می گویند این نظام، تحمل صدای مخالف را ندارد، صدای سید مصطفی تاج زاده در فضای مجازی نمادی از صبر و تحمل حاکمیت به شمار می آمد ولی متأسفانه بازداشت او این پیام را می دهد که گویی نظام، تحمل صدای آرام و مستدل منتقد را ندارد. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، ضمن درخواست آزادی فوری آقای سیدمصطفی تاج‌زاده، دستگاههای امنیتی و قضایی کشور را به احترام به حقوق شهروندی و حق آزادی بیان مصرح در قانون اساسی برای همه کسانی‌که مطالبات خود را بدون توسل به خشونت بیان می‌کنند، فرا می‌خواند.

بیانیه بیش از ۱۰۰۰ نفر از فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای
به نام خدا
مردم شریف ایران؛ 
 سید مصطفی تاج‌زاده بار دیگر به جمع کثیری پیوست که هر روز در گوشه و کنار کشور به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده و می‌شوند. هم‌زمان با تاجزاده، دو کارگردان برجسته سینما  نیز دستگیر و خانه‌های آنها تفتیش شد.هیچ‌یک از این دستگیر‌شدگان‌جز زبان و قلم سلاحی ندارند و هیچ‌یک از آنها تاکنون به‌هیچ فراخوانی برای مقابله عملی با وضع موجود مبادرت نکرده‌اند.
 به باور ما تاجزاده هم‌چون دیگر زندانیان سیاسی‌-مدنی، انسانی دلسوز، شجاع و خیرخواه کشور و مردم است. او علیه ناکارآمدی و فساد گسترده و با هدف اصلاح وضع کشور و بهبود زندگی مردم نقادی و تلاش بی پاداش می‌کند. اقدام ناباورانه دستگیری او در عصر روز تعطیل نشانه آن است که اگر هم امید اصلاحی در اداره امور کشور و به خصوص سیستم قضایی وجود داشت، به سرعت رنگ می‌بازد و فرصت‌های بهره‌گیری از آن از دست می‌رود.
همه فعالیت‌های تاجزاده همیشه علنى و در منظر همگان و نمادی از فعالیت سیاسی مسالمت‌آمیز و مدنی و قانونی بوده است. همین امر سبب مى شده که بیشترین حملات به او از سوی براندازان صورت بگیرد. چرا که آنها بقای امید به اصلاح از طریق کنش‌های خشونت پرهیز را مانع کنش ویرانی‌طلبانه خود می دانند. اما بازداشت تاجزاده به یاری گفتمان براندازی آمده و ثابت می‌کند که صاحبان قدرت در کشور حاضر به پذیرش هیچ گونه فعالیت سیاسی مدنی اصلاح‌طلبانه و خشونت‌پرهیز نیستند و خواسته یا ناخواسته به مردم اعلام می‌کنند که نظام اصلاح‌پذیر نیست.
دستگیری تاج‌زاده به صورت غافلگیرانه و در عصر روز جمعه ١٧ تير نشانه آن نیز هست که اجراى تمام توصیه‌های رهبری و رئيس قوه قضاییه مبنی بر حاکم نبودن ضابطان در امور قضایی و رعایت حقوق مدنی مردم، شعاری بیش نیست و در حالی که تاج‌زاده با یک احضاریه قانونی خود را معرفی می‌کرد دستگیری او با تعداد کثیری از مأموران امنیتی در منزل در حالی که تنها بود بار دیگر نشان داد ظاهرا تغییر مسئولان قوه قضاییه تغییری در برخوردهای غیر قانونی و غیر اخلاقی ضابطان با متهمان بی‌پناه و مظلوم ایجاد نخواهد کرد.
ما امضا کنندگان این بیانیه اول خواستار آزادی سریع سیدمصطفی تاج‌زاده و برخورد قانونی با عاملان دستگیری او هستیم، دوم چون همه اعمال و رفتار و سخنان او علنی و در پیشگاه همه مردم بوده است اطلاق تبانی و امنیتی بودن اتهام را بی اساس می‌دانیم و خواستار رعایت همه حقوق قانونی او نظیر دسترسی به وکیل و نبودن در زندان انفرادی و تسریع روند دادرسی هستیم و سوم بر همین اساس موکدا خواهان تشکیل دادگاه علنی سیاسی برای بررسی اتهامات وارده توسط نیروهای امنیتی به ايشان و همه هنرمندان و کارگران و معلمانی هستیم که به اتهام انتقاد و اعتراض به رفتارهای حاکمیت و ناکارآمدی های حکمرانی بازداشت شده اند.
برچسب ها: مصطفی تاج‌زاده

محمدرضا-اسفراین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۰۸:۵۳
این حزب ها و سازمان هایی که بیانیه دادند ،همشونو جمع کنی دویست نفر میشن. (390594)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها