به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۳۴۷۵۳۰

این وعده‌های بی‌ عمل

این وعده‌های بی‌ عمل
رویا خسروی

با وجود اینکه دولت ابراهیم رئیسی وعده داده بود پس از طرح حذف ارز یارانه‌ای كالاهای اساسی كه با نام «جراحی اقتصادی» اجرا شد، مانع افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی می‌شود، روند فزاینده گران‌تر شدن کالاها همچنان ادامه دارد. حالا و در آخرین وعده از وعده ةای مسئولان دولتی،‌وزیر اقتصاد وعده كاهش نرخ تورم در ماه‌های پیش رو را داده است! احسان خاندوزی در حالی اعلام كرده كه حتما نزخ تورم در چند ماه آینده كاهش خواهد یافت كه حتی اگر باروز كنیم این اتفاق خواهد افتاد، تكلیف این چند ماه چه می‌شود؟ قرار است همه چیز همین گونه با سرعت نور گران شود و دولت هیچ كاری نكند تا چند ماه آینده برسد؟
تولیدكنندگان می‌گویند کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و افزایش شدید هزینه‌های تولید و اعمال قیمت‌های دستوری از جانب دولت همه مشوق‌های اقتصادی برای تولید را از بین برده است و تولیدكنندگان را هم رو در روی مردم قرار داده است،‌چرا كه برخی آنان را مقصر گرانی‌ها می دانند.
این همه گرانی در حالی است كه فروشندگان می گویند اجناس شاید از این گران‌تر هم بشود! هر كس هر چه كه می‌خواهد بفروشد به خریدار توصیه می‌كند حتما بخرد چرا كه مشخص نیست در روزهای آینده،‌قیمت‌ها دستخوش چه تغییراتی شوند! بوده‌اند كالاهایی كه از همین دو سه ماه پیش تا حالا بیش از 200 و یا حتی 300 درصد هم گران شده‌اند. این گرانی‌ها هم در بازار كالاهای اساسی و خوراكی و هم در سایر حوزه‌ها افتاده است و تقریبا همه كالاها افزایش چند برابری قیمت را تجربه كرده است.
دولت ابراهیم رئیسی كه با شعارها و وعده‌هایی همچون مهار تورم و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و البته اجرای عدالت برای اقشار ضعیف جامعه به قدرت رسید و كلیددار پاستور شد،  نه تنها در مهار تورم موفق نبود که در گران‌تر شدن بهای کالاهای اساسی نقش داشت. حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی با وجود هشدارهای کارشناسان اقتصادی، کوچک‌تر شدن سبد خرید مردم و زیان‌های هنگفت تولیدکنندگان را در پی داشت. 
در حالی كه در روزهای اخیر بهای یک شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسید، ویدیویی از جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در فضای مجازی بازنشر و پربازدید شد که آقای وزیر خطاب به رئیسی می‌گوید مرغ را کیلویی ۲۰ هزار و تخم‌مرغ را شانه‌ای ۴۳ هزار تومان در مقابل منزل به مردم تحویل می‌دهیم!
حالا و پس از گذشت حدود دو ماه از این وعده، یعنی اردیبهشaت ۱۴۰۱ ارز ترجیحی تخم‌مرغ حذف شد و قیمت آن به‌یک‌باره از ۷۵ هزار تومان عبور کرده است و از گرانی بیشتر هم می‌شنویم! امیدواریم سرانجام وعده جناب خاندوزی همچون وعده دیگر وزیر دولت نشود و به جای كاهش تورم به یك باره شاهد جهش دوباره نرخ تورم نشویم!
برچسب ها: گرانی تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها