به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۳۴۹۷۳۲

تمدید وضعیت اضطراری آمریكا در قبال لبنان

تمدید وضعیت اضطراری آمریكا در قبال لبنان
گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا، وضعیت اضطراری در قبال لبنان را برای یک سال دیگر تمدید کرد و گفت، ارسال سلاح از سوی ایران برای حزب الله لبنان باعث تضعیف حاکمیت ملی دولت این کشور می‌شود.
جو بایدن در نامه‌ای به کنگره ایالات متحده تصریح کرد که فرمان اجرایی که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، از تاریخ اول اوت سال ۲۰۰۷ برای اعلام وضعیت اضطراری در قبال لبنان اعلام کرده بعد از تاریخ اول اوت سال ۲۰۲۲ نیز همچنان پا برجا خواهد بود.جورج دبلیو بوش این فرمان را به دنبال قدرت گرفتن حزب الله و با توجه به شکاف‌های عمیق سیاسی در لبنان در سال ۲۰۰۷ صادر کرد.
رئیس جمهوری آمریکا در این فرمان نوشته است: «برخی اقدامات در حال انجام مانند ادامه انتقال سلاح‌های ایرانی به حزب‌الله که شامل سیستم‌های تسلیحاتی فزاینده پیچیده‌ می‌شود، عامل تضعیف حق حاکمیت ملی لبنان است، به بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه کمک کرده و همچنان تهدیدی فوق‌العاده و غیرمعمولی برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است. »جو بایدن در ادامه گفت: «به این دلیل، من تصمیم گرفتم که ضروری است شرایط اضطراری ملی درباره لبنان بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۴۴۱ ادامه یابد.»این فرمان با توسل به «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» امکان تحریم افرادی را در لبنان فراهم می‌آورد که دولت آمریکا آنها را به تلاش برای تضعیف دموکراسی در لبنان، نقض حاکمیت قانون، به‌کارگیری خشونت سیاسی و باز گذاشتن راه برای نفوذ سوریه در این کشور متهم کرده است.ایالات متحده معتقد است كه برخی از عوامل و جریان‌هایی مانند حزب‌الله به دنبال اخلال در حاكمیت قانون در لبنان هستند.این پانزدهمین سال پیاپی است که روسای جمهوری آمریکا فرمان اضطراری در قبال لبنان را تمدید می‌کنند.در حالی جو بایدن این فرمان اجرایی را صادر کرده است که لبنان با بحران اقتصادی فلج کننده‌ای روبه‌رو است که گفته می‌شود طی ۱۷۰ سال گذشته در لبنان بی‌سابقه است.اقتصاد لبنان در سال ۲۰۱۹ به دليل بدهی‌های خارجی سنگين فلج شد و ارزش پول ملی کشور در دو سال گذشته به شدت افت کرده است.
دولت آمریکا در اکتبر ۱۹۹۷ حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی و در اکتبر ۲۰۰۱ آن را در فهرست ویژه گروه‌های تروریستی جهانی قرار داد.
برچسب ها: لبنان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها