به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۳۵۴۵۸۴

چالش همکاری روسیه و چین در قطب شمال

چالش همکاری روسیه و چین در قطب شمال
گروه بین الملل:  دبیرکل ناتو گفت، همکاری روسیه و چین در قطب شمال را تهدیدی راهبردی برای اصول و اهداف ائتلاف تحت امرش می‌داند.
 ینس استولتنبرگ،اظهار کرد، همکاری‌های روسیه و چین در حوزه قطب شمال، یک تهدید استراتژیک برای اصول و اهداف این ائتلاف نظامی است.به گفته استولتنبرگ، ائتلاف ۳۰ کشوری تحت امر وی  از بابت توانایی روسیه برای ممانعت از نقل و انتقال نیروهای تقویتی ائتلاف در سراسر اقیانوس اطلس شمالی با یک چالش استراتژیک مواجه است.
دبیرکل ناتو در مقاله‌ای که در روزنامه کانادایی "گلوب اند میل" منتشر کرد، نوشت: "روسیه در سال‌های اخیر فعالیت‌های نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و یک فرماندهی جدید حوزه قطب شمال ایجاد کرده، صدها سایت نظامی اعم از جدید یا به جای مانده از دوران شوروی سابق شامل فرودگاه‌های نظامی و بنادر آبهای عمیق را در این حوزه باز کرده و از منطقه به عنوان بستر آزمایش تسلیحات جدید استفاده می‌کند."
به گفته استولتنبرگ، چین نیز در حال افزایش نفوذ خود در این منطقه است و خود را یک "کشور نزدیک قطب شمال" اعلام کرده و قصد دارد طرح "جاده ابریشم قطبی" را از طریق قطب شمال بسازد تا آن را به اروپا متصل کند. دبیرکل ناتو در این مقاله تصریح داشت، پکن و مسکو در اوایل سال جاری میلادی در راستای مشارکت راهبردی رو به رشد خود که ارزش ها و منافع ما را به چالش می‌کشد، قول داده‌اند همکاری عملی خود را در حوزه قطب شمال افزایش دهند.علاوه بر این، استولتنبرگ گفت که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به طور قابل توجهی موقعیت این ائتلاف را در حوزه شمال دور بهبود خواهد بخشید.
این در حالی است که به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مشارکت رسمی هلسینکی و استکهلم در برنامه‌ریزی استراتژیک ناتو و استفاده بالقوه از سرزمین‌های آنها برای استقرار تسلیحات هاجمی، چشم‌انداز امنیتی در منطقه بالتیک و قطب شمال را تغییر می‌دهد و این ضرورت را برای روسیه به منظور بازنگری در راهبردهایش برای دفاع از خاک روسیه ایجاد می کند.
ماه ژوئن، رهبران ناتو با یک چارچوب استراتژیک فراگیر این ائتلاف برای دهه آینده موافقت کردند که روسیه را "تهدید مستقیم" و چین را برای اولین بار یک "چالش امنیتی" خواند.
ناتو همچنین اخیرا به طور رسمی از سوئد و فنلاند که به ترتیب مرزهای دریایی و زمینی با روسیه دارند دعوت کرد تا به این ائتلاف بپیوندند.
ینس استولتنبرگ  جاستین ترودو نخست وزیر کانادا را در جریان بازدید از بزرگترین مانور نظامی ارتش کانادا در حوزه شمالگان و در منطقه نوناووت موسوم به "عملیات نانوک" همراهی کرد.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها