به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۳۵۵۰۶۲

ناسا: شرایط جوی مناسب است

ناسا: شرایط جوی مناسب است
گروه علمی: شرایط جوی در مرکز فضایی کندی که محل پرتاپ ماموریت آرتمیس ۱ به مدار ماه است مناسب گزارش شده و به نظر می‌رسد که طبیعت احتمالا برای این پرتاپ تاریخی در امروز(دوشنبه) همکاری خواهد کرد.
به گزارش ایسنا ، ماموریت آرتمیس ۱ ناسا احتمالا امروز در تاریخ ۲۹ اوت راهی ماه می‌شود. آرتمیس ۱، یک پرواز آزمایشی بدون خدمه به دور ماه خواهد داشت که به عنوان یک عامل مهم در آزمایش ماموریت‌های انسانی آینده عمل می‌کند. همانطور که از نام این ماموریت پیداست، آرتمیس ۱، نخستین ماموریت برنامه آرتمیس ناسا محسوب می‌شود که هدف از آن، ایجاد حضور پایدار انسان در ماه و اطراف آن تا پایان دهه ۲۰۲۰ است.

پرتاب این ماموریت برای ساعت ۸:۳۳ صبح امروز دوشنبه(۲۹ اوت) به وقت منطقه زمانی شرقی در یک پنجره پرتاب دو ساعته(۱۷:۰۳ به وقت تهران) برنامه‌ریزی شده است.کمتر از ۲۴ ساعت قبل از اینکه شمارش معکوس برای پرتاب این ماموریت آغاز شود، خبرنگاران پایگاه خبری اسپیس سوار هلی‌کوپتر شدند تا نمایی هوایی از موشک غول پیکر سیستم پرتاب فضایی(SLS) را قبل از پرواز ثبت کند.

پنجره راه‌اندازی یا پنجره پرتاب(Launch window) در پروازهای فضایی، یک دوره زمانی‌ است که در طی آن یک وسیلهٔ نقلیه ویژه(موشک، شاتل فضایی و غیره) باید به منظور رسیدن به هدف مورد نظر خود پرتاب شود. اگر موشک در این فاصله زمانی پرتاب نشود، نیاز است تا فرا رسیدن پنجره بعدی صبر شود.

پایگاه اسپیس نوشت: از هم اکنون، هوای فردا با احتمال ۸۰ درصد برای پرتاب در نیمه اول پنجره پرتاب مساعد پیش بینی شده است. این شانس در پایان ساعت دوم به ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. هوا در هفته گذشته در اطراف مرکز فضایی کندی ناسا(KSC) بین آسمان آفتابی و باران‌های سیل آسا متغیر بوده است و این چیزی است که برای بسیاری از افراد ساکن فلوریدا در تابستان امری معمول است. اما در کل ۸۰ درصد احتمال آب و هوای مساعد را برای پرتاب در امروز پیش‌بینی کرده‌اند.

به گفته مقامات، پیش‌بینی‌کنندگان آب و هوا ۸۰ درصد احتمال مساعد بودن شرایط جوی را برای پرتاب پیش‌بینی می‌کنند که این احتمال ۸۰ درصدی نسبت به احتمال ۷۰ درصدی دیروز افزایش یافته است. افراد علاقه‌مند می‌توانند دوشنبه از ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۰۰ به وقت تهران) این پرتاب را به‌صورت آنلاین به‌ طور مستقیم تماشا کنید.

"ملودی لوین"(Melody Lovin) افسر هواشناسی گروه پرتاب فضایی ۴۵ نیروی فضایی ایالات متحده گفت که بهترین آب و هوا برای آرتمیس ۱ در ابتدای پنجره پرتاب دو ساعته آن است. او دیروز در یک جلسه توجیهی ناسا گفت: با گذر از صبح، احتمال هوای بارانی بیشتر است. تا پایان پنجره در ساعت ۱۰:۳۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۰۳ به وقت تهران)، احتمال آب و هوای خوب به ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

لووین به خبرنگاران گفت: همانطور که از طریق پنجره پرتاب دو ساعته به سمت جلو حرکت می‌کنیم، شانس بیشتری برای برخی از این بارش‌ها و رعد و برق‌های دریایی حتی نزدیک‌تر به خط ساحلی داریم.اگر همه چیز در ماموریت آرتمیس ۱ خوب پیش برود، ماموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴، یک کپسول اوریون سرنشین‌دار را به مدار ماه خواهد فرستاد و ماموریت آرتمیس ۳ حدود ۲ سال بعد، فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوب ماه پیاده خواهد کرد. سیستم پرتاب فضایی(SLS) این آژانس فضایی کپسول اوریون را فراتر از ماه خواهد برد و برمی‌گرداند.
در به روز رسانی دیروز او گفت که حتی یک سری رعد و برق در روز شنبه به سکوی پرتاب آرتمیس ۱ برخورد کرد که در مجموع پنج مورد بودند اما آنقدر قوی نبودند که نگرانی برای پرتاب ایجاد کنند.

"جف اسپالدینگ" (Jeff Spaulding) مدیر ارشد آزمایش آرتمیس ۱ ناسا افزود: تنها چیزی که مهندسان در حال بررسی و نظارت بر آن هستند، کاهش اندک فشار مخزن هلیوم بر روی تجهیزات زمینی است، اما انتظار نمی‌رود که این امر مشکلی برای پرتاب ایجاد کند.کل تیم پرتاب ناسا پس از سال‌ها کار هیجان زده هستند.

اگر ناسا نتواند آرتمیس ۱ را در روز دوشنبه پرتاب کند، این آژانس فضایی می‌تواند دوباره در ۲ سپتامبر و ۵ سپتامبر این کار را انجام دهد.پخش زنده این ماموریت امروز از ساعت ۱۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۴۰۰ GMT) و پخش اینترنتی از ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت شرقی(۰۸:۳۰ صبح به وقت تهران) آغاز می‌شود اما پرتاب برای ساعت ۸:۳۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۷:۰۳ به وقت تهران) برنامه ریزی شده است.

این روزها بسیاری به پرتاب و سپس فرود موشک‌های اسپیس ایکس یا بر روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین خودران این شرکت در اقیانوس یا بر روی یکی از سکوهای فرود اسپیس ایکس در کیپ کاناورال، عادت کرده‌اند اما هنگامی که سیستم پرتاب فضایی(SLS) در ماموریت جاه طلبانه آرتمیس ۱ پرتاب می‌شود، موشک دیگر برنمی‌گردد بلکه تقویت کننده‌های موشک جامد سیستم پرتاب فضایی(SLS) و مرحله اول بدنه آن در اقیانوس سقوط خواهند کرد.

بنابراین هنگامی که سیستم پرتاب فضایی(SLS) از سکوی پرتاب ۳۹ بی مرکز فضایی کندی پرتاب شود، دو سال طول می‌کشد تا ماموریت دیگری در این سکو قرار گیرد.محققان بیش از یک دهه در حال ساخت و کار بر روی ماموریت آرتمیس ۱ بوده‌اند و حال انتظار می‌رود پرتاب این ماموریت پای جمعیتی از تماشاگران که شاید تعدادشان به صد هزار نفر برسد را به این ناحیه بکشاند. در حالی که بسیاری از تماشاگران از جاهای دیگر فلوریدا می‌آیند، آنهایی که از خارج از ایالت می‌آیند باید به شرایط آب و هوایی در این سواحل توجه دقیق داشته باشند، زیرا طوفان‌ها این پتانسیل را دارند که نه تنها بر تعطیلات آنها، بلکه بر پرتاب این ماموریت نیز تاثیر منفی بگذارند.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها