به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۹ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۳۵۷۵۳۷

فعالیت‌های ایران هدف شهپادهای تجسسی

فعالیت‌های ایران هدف شهپادهای تجسسی
گروه بین الملل: در پی ناکام ماندن ایران در توقیف یک شهپاد تجسسی متعلق به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره این شهپادها نوشت که به نظر می‌رسد فعالیت‌های دریایی جمهوری اسلامی هدف این «شناورهای بی‌سرنشین هدایت‌پذیر از راه دور» است.
 برنامه جدید پنتاگون با هدف تقویت قابلیت‌های نظارتی زیرآبی، هوایی و اکنون شهپادهای این کشور در سطح دریا فاش شد.پیشینه این برنامه به یک سال پیش بازمی‌گردد.
در چارچوب این برنامه، چندین نوع شهپاد در آب‌های اطراف شبه جزیره عربستان و خلیج فارس داده‌ها و تصاویر متعددی را جمع‌آوری و سپس برای بررسی به مراکز واقع در منطقه ارسال می‌کند.
این برنامه با مانعی برخورد نکرد تا این که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه هشتم شهریور اعلام کرد یک کشتی سپاه پاسداران یکی از این شهپادها را توقیف کرد و سپس در حال یدک کشیدن آن بود که با نزدیک شدن یک ناو و هلی‌کوپتر آمریکایی آن را رها کرد.
همچنین برای دومین بار کمتر از چند روز، یک مقام آمریکایی به روزنامه واشینگتن‌پست گفت، دوربین‌های شهپادهای آمریکا در دریای سرخ که به توقیف ارتش ایران درآمده بود مفقود شده است.
ایران اعلام کرد که این شهپادها در مسیرهای دریایی بین‌المللی حرکت می‌کردند و اقدام نیروهایش برای «جلوگیری از حوادث احتمالی» بود.
برد کوپر فرمانده نیروی دریایی آمریکا در فرماندهی مرکزی (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات ایران «غیرموجه و مغایر با رفتار یک نیروی دریایی حرفه‌ای» بود.
 این شهپادها مجهز به حسگرها، رادارها و دوربین‌ها توسط گروه عملیاتی ۵۹ ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین که سال گذشته برای توسعه قابلیت‌های نظارتی در منطقه، با استفاده از شهپادها و هوش مصنوعی ایجاد شد، اداره می‌شوند.تیم هاوکینز سخنگوی ناوگان پنجم  گفت: «پهپادها یا زیردریایی‌ها متداول هستند، اما این وسایل شناور جدیدتر هستند و ضروری به حساب می‌آیند».
از زمان شروع این برنامه، نیروی دریایی آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش هر دو نوع شهپاد، شهپاد کندرو سیلدرون (Saildrones) و شهپاد تندرو Mantas T-12 را مستقر کرده‌اند.سخنگوی شرکت سازنده شهپادهای سایلدرون که در سانفرانسیکو آمریکا مستقر است، درباره قابلیت شهپادهای این شرکت گفت: «واقعا هیچ محیط دریایی وجود ندارد که نتواند در آن فعالیت کند.»
 هاوکینز مشخصاً اعلام نکرده که این پهپادهای تجسسی برای چه هدفی در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تأکید کرد که این شهپادها «هشیاری بیشتر در این آب‌ها و تقویت موقعیت بازدارندگی ما در منطقه» را تضمین می‌کند.سخنگوی ناوگان پنجم گفت بازیابی انواع داده‌ها از زمین، هوا و دریا و تجزیه و تحلیل سریع آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند فعالیت‌های غیرمعمولی را که از طریق رصدهای انسانی ممکن است از دست برود، تشخیص دهد.او با این حال تاکید کرد که هیچ کار آمریکا مخفی نیست و متعجب است چرا توجه ایران ناگهان به شهپادهای تجسسی جلب شده و سعی در توقیف آنها دارد.
برنامه شهپادها در سپتامبر سال گذشته اعلام شد و در فوریه سال جاری ناوگان پنجم رزمایش‌هایی را با حضور ۱۲ کشور و ۸۵ دستگاه شناور برگزار کرد.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها