به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۳۵۹۰۹۵

چرا نباید موهای سفید را از ریشه کند؟

چرا نباید موهای سفید را از ریشه کند؟
گروه علمی: بسیاری از افراد چندان دل خوشی از این‌که در میان موهایشان موی خاکستری و سفید ببینند ندارند.
بنابراین به محض دیدن آن به سمت ساده‌ترین کار‌های یعنی رنگ‌کردن یا موچین می‌روند تا آن را از ریشه بکنند تا به قول خودشان ریشه‌کنشان کنند. اگرچه این باور که کندن مو‌های سفید آن هم از ریشه به زیادشدن آن‌ها می‌انجامد نادرست است، اما این کار سبب آسیب‌زدن به پوست سر می‌شود.

این‌که گمان کنیم با کندن یک تار مو سبب زیادشدن آن‌ها می‌شویم تنها یک افسانه و باوری نادرست است و هیچ‌گونه پایه و اساس علمی ندارد. اما چرا این باور به‌وجود آمد؟ شاید بتوان آن را این‌گونه توضیح داد؛ هنگامی که به جای موی سفید کنده شده تار موی تازه‌ای رشد می‌کند مو‌هایی که اطراف آن قرار دارند احتمالا به مرحله‌ای رسیده اند که سفیدی ساقه‌هایشان قابل رویت شده باشد. در نتیجه این باور قدیمی از جهاتی هم می‌تواند درست باشد هرچند که علت آن کندن تار موی سفید نیست.

باید بدانید با کندن موی سر خود آن هم از ریشه سبب می‌شوید پوست سرتان آسیب ببیند. کندن موی سر در واقع فولیکول مو را خراب و دچار آسیب می‌کند و این‌گونه سبب بروز عفونت یا حتی لکه‌های طاسی شود. شاید گمان کنید کندن مو‌های سفید شما را جوان‌تر کند، اما این کار شاید در ظاهر این‌گونه به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند خطرات زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

دلیل سفیدشدن مو‌ها
با بالا رفتن سن میزان ملانین موجود در مو‌ها کم‌تر می‌شوند چراکه فولیکول‌ها کم‌تر آن‌ها را می‌سازند و همین موضوع سبب سفیدشدن تار‌های مو می‌شود. درواقع وجود ملانین در بدن است که به پوست و موی شما رنگ می‌دهد. کم‌کم شمار گرانول‌های رنگدانه به طور طبیعی و با افزایش سن، معمولا بین ۲۸ تا ۴۰ سالگی کم می‌شود.جالب این‌جاست که مو‌ها سفید نیستند بلکه شفاف و بدون رنگند، اما چون درصدی از رنگ موی اصلی در آن‌ها وجود دارند و گاه روی تار‌های شفاف سایه می‌اندازند به این شکل دیده می‌شوند.

کندن مو‌ها تنها کاری که می‌کند این است که روند رشد موهایتان را کند می‌کند و سبب می‌شود در آینده مو‌های کم‌پشت‌تری داشته باشید چراکه کندن یک تار موی سفید سبب نمی‌شود ده تار موی سفید دیگر جایگزین آن شوند، اما این احتمال وجود دارد که جای آن یک تار مو هرگز موی دیگری حتی به رنگ سفید جایگزین نشود.
نکته جالب و مهم این است که این روز‌ها خوشبختانه داشتن موی سفید زشت که نیست هیچ بلکه زیبا نیز هست. اگر به دور و اطراف خود با دقت نگاه کنید زنان و مردان بی‌شماری را می‌بینید که مانند گذشته دغدغه مو‌های سفید خود را ندارند و مدام به‌دنبال رنگ‌کردن آن‌ها نیستند بلکه آن‌ها را زیبا می‌دانند و درصدد پوشاندن آن نیستند.
برچسب ها: موی سفید
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها