به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۳۶۰۸۴۸

پیام رسان «وایبر» هم فیلتر شد

پیام رسان «وایبر» هم فیلتر شد
گروه علم وفناوری: لیست پلتفرم‌های بین‌المللی که طی یک هفته اخیر به تیغ تیز فیلترینگ گذشته‌اند در حال گسترش است. وایبر جدیدترین قربانی فیلترینگ است. اینستاگرام، واتس‌اپ، اسکایپ، لینکدین، گوگل پلی و اپ استور از جمله فیلتر شده‌های یک هفته اخیر هستند.
به گزارش دیجیاتو، فیلتر وایبر برای اولین بار نیست که رخ داده است. این پیام‌رسان همچنین اوایل دهه ۹۰ که با موج استقبال کاربران ایرانی رو به رو شده بود با کاهش شدید پهنای باند رو به رو شد و موجب مهاجرت ایرانی‌ها به پیام‌رسان تلگرام شد.
نکته قابل تامل سکوت وزارت ارتباطات در این روزهاست. این وزارتخانه که متولی این حوزه است کاملا سکوت کرده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. این در حالی است که زارع‌پور ابتدای تیر ماه وعده داده بود نه تنها پلتفرمی فیلتر نشود بلکه برخی از فیلتر شده‌ها برای یک سری اقشار خاص مثل اساتید و خبرنگاران رفع فیلتر شود. او در واقع ایده‌ی «اینترنت طبقاتی» را مطرح کرده بود؛ رویکردی که از سوی بخش‌های مختلف جامعه و کارشناسان مورد انتقاد است.
از سوی دیگر با توجه به حذف اینستاگرام و واتس‌اپ از فروشگاه‌های اندرویدی ایرانی، برخی معتقدند این فیلترها دائمی خواهد بود. این در حالی است که میلیون‌ها کسب و کار ایرانی در اینستاگرام فعال هستند و برخی پیام‌رسان‌های داخلی باز هم نتوانستند پذیرای کاربران جدید باشند تا مهر تاییدی بر ضعف زیرساخت نسخه‌های بومی زده شود که مدعی توانایی مدیریت این حجم کاربر ایرانی هستند.


 
برچسب ها: فیلترینگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها