به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۱:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۴ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۶۳۹۶۸

تامین پروتئین مورد نیاز گیاه‌خواران با کنجد

تامین پروتئین مورد نیاز گیاه‌خواران با کنجد
گروه علمی: دانه کنجد از مغذی‌ترین دانه‌های روغنی است. دانه‌های کنجد ممکن است که کوچک باشند، اما مزایای زیادی برای سلامتی دارند. دانه کنجد از گیاه کنجد گرفته شده است و یکی از قدیمی‌ترین گیاهان روغنی در جهان محسوب می شود.

کنجد انواع مختلفی دارد و به رنگ‌های سفید، مشکی و قهوه‌ای در دسترس است. کنجد سفید نسبت به کنجد سیاه آهن بیشتری دارد. کنجد سیاه در مقایسه با کنجد سفید یا قهوه‌ای خوش‌طعم‌تر است و عطر قوی‌تری دارد. میزان کلسیم موجود در کنجد سیاه، ۶۰ درصد بیشتر از کنجد سفید است.

وطن اصلی کنجد هندوستان است و منبعی غنی از پروتئین بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. این دانه حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف از جمله پانتوتنیک اسید، ویتامین E، کلسیم، فسفر، سلنیوم و... است و به همین دلیل توانسته خود را در لیست سالم‌ترین مواد غذایی جهان جای دهد.دانه‌های کنجد به‌عنوان آجیل هم مصرف می‌شوند و از روغن به‌دست‌آمده از آن‌ها برای پخت انواع غذا استفاده می‌شود. کنجد را می‌توانید به صورت خام، خشک و یا حتی بو داده مصرف کنید.در ادامه با برخی از خواص شگفت انگیز این دانه‌های کوچک، اما پرخاصیت آشنا خواهید شد.

تاثیر کنجد در پیشگیری از دیابت
کنجد، دارای منیزیم و مواد مغذی دیگری است که قابلیت مبارزه با دیابت را دارند. از سوی دیگر استفاده از روغن کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی، در کاهش فشارخون و گلوکز پلاسمای افراد دیابتی حساس، مؤثر است.

کنجد منبعی غنی از فیبر
سه قاشق غذاخوری دانه کنجد (معادل ۳۰ گرم)، ۳.۵ گرم فیبر دارد که ۱۲درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می‌کند. اما فیبر چه خاصیتی دارد؟ فیبر سلامت دستگاه گوارش را تامین می‌کند و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع ۲ تاثیر دارد.

کنجد دانه‌ کاهنده کلسترول
دانه کنجد بیشترین فیتواسترول کاهنده کلسترول را در میان مغز‌ها و حبوبات دارد. فیتواسترول‌ها ترکیباتی هستند که از نظر ساختاری بی‌شباهت به کلسترول نیستند. آن‌ها به جای کلسترول در سیستم گوارش افراد جای می‌گیرند. با این حضور جذب کلسترول در روده کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر کنجد در کاهش فشار خون
فشار خون از شایع‌ترین بیماری‌هاست. مطالعات نشان داده که استفاده از روغن کنجد می‌تواند پرفشاری خون را کاهش دهد و منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشارخون کمک می‌کند.مواد معدنی و ویتامین‌های گسترده موجود در روغن کنجد می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. از سوی دیگر آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی کنجد، در مبارزه با عناصر سرطان زا، به بدن کمک می‌کنند. فیتات موجود در کنجد، به داشتن خواص ضدسرطانی معروف است.

تامین پروتئین مورد نیاز گیاه‌خواران با کنجد
اگر شما هم در دسته افراد گیاه‌خوار قرار دارید، توصیه می‌کنیم حتما از کنجد در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. جالب است بدانید که هر ۳۰ گرم کنجد بو داده، حاوی ۵ گرم پروتئین است و مصرف آن در کنار سایر منابع گیاهی پروتئین بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

کنجد فراهم کننده سلامت قلب
ماده لینگان تاثیر بسیار زیادی بر چربی‌ها و کلسترول بدن دارد. این ماده همچنین روی سرم خون و کلسترول کبد نیز تاثیر گزار است. این ماده باعث افت کلسترول خون می‌شود و این اتفاق به صورت کاملا طبیعی در بدن می‌افتد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از ۵۰ گرم پودر دانه کنجد در پنج هفته می‌تواند تاثیر مثبتی برای تنظیم سطح کلسترول داشته باشد.

تاثیر کنجد بر کاهش اضطراب
دانه‌های کنجد حاوی مواد معدنی ضد استرس از جمله منیزیم و کلسیم هستند و همچنین با تولید سروتونین باعث کاهش درد، خلق و خوی خوب و خواب عمیق می‌شود.

مبارزه کنجد با کم‌خونی
دانه‌های کنجد حاوی آهن، مس و ویتامین B۶ هستند، موادی که تولید سلول‌های خونی و گلبول قرمز را افزایش می‌دهند. اگر دچار کم‌خونی و ضعف هستید به شما توصیه می‌کنیم مصرف کنجد به همراه خرما را امتحان کنید. خواص کنجد و خرما می‌تواند مشکل شما را درمان کند.

تاثیر کنجد بر تقویت استخوان‌ها
شاید باور نکنید، اما یک مشت کنجد بیشتر از یک لیوان شیر کلسیم دارد. از سوی دیگر مقدار بالای روی موجود در کنجد نیز باعث افزایش تراکم و سلامت استخوان‌ها می‌شود. دانه‌های کنجد حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی ضروری مانند فسفر، روی و کلسیم هستند.مصرف متوسط دانه کنجد به صورت منظم می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد کمبود‌های بدن در سلامتی استخوان‌ها شود. همچنین برای کسانی که از بیماری‌های استخوانی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. دانه‌های کنجد می‌توانند از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری کنند.

کنجد و سلامت کبد
ترکیبات موجود در کنجد، به بهبود بیماری کبد چرب کمک می‌کند. اگر از مبتلایان به کبد چرب هستید، می‌توانید کنجد را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، از خواص کنجد برای کبد هم در درمان کبد چرب بهره ببرید.

کنجد یک چربی‌سوز قوی
از خواص بسیار ارزشمند کنجد، قابلیت چربی‌سوزی آن است. چربی به مغز انسان پیام‌هایی می‌فرستد که موجب ترشح هورمون شده و فرد احساس سیری می‌کند. این اتفاق موجب می‌شود که چربی‌سوزی در بدن اتفاق بیفتد.

کنجد مناسب برای پوست
از آنجایی که دانه‌های کنجد غنی از خواص ضد التهابی است برای بهبود قرمزی و سایر مسائل پوستی حیاتی و ضروری است. همچنین به از بین بردن پاتوژن‌ها و عوامل دیگر که باعث عفونت‌های پوستی می‌شوند، کمک می‌کند.دانه‌های کنجد دارای آنتی اکسیدان‌ها و SPF طبیعی هستند که از اشعه UV خورشید و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. فقط یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذا خوری از دانه‌های کنجد پودر شده را با یکدیگر ترکیب کنید و روی پوست خود اعمال کنید. این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

تقویت رشد مو با مصرف کنجد
دانه‌های کنجد و روغن به‌دست‌آمده از آن غنی از اسید‌های چرب غیر اشباع مانند امگا۳ و امگا۶ هستند. کمبود این اسید‌های چرب منجر به ریزش مو می‌شود. ماساژ دادن مو باعث افزایش گردش خون می‌شود و در مدت‌زمان کوتاهی، موهایتان دوباره رشد خواهد کرد. این مهم‌ترین خواص کنجد برای مو است.
برچسب ها: خواص کنجد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها